ביהמ"ש אישר הקפאת הליכים לחברת הליסינג דורנט בגין חובות של 365 מיליון שקל

(עדכון) - במקביל הגיש בנק הפועלים בקשה לאכוף את שיעבודיו על רכבי החברה, בטענה לחוב של 99 מיליון שקל ; בענף מציינים כי מדובר בחציית קו אדום ביחסים שבין הבנקים לחברות הליסינג, שעלולה להקרין על הענף כולו

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הקפיא את ההליכים נגד חברת הליסינג דורנט (1991) עד ל-11 בדצמבר, וזאת בגין חובות של כ-365 מיליון שקל. החברה טוענת כי אינה חדלת פירעון, משום שסך נכסיה הוא כ-424 מיליון שקל - יותר מגובה החוב.

השופטת ורדה אלשיך מינתה את רו"ח חיים קמיל ממשרד שלמה נס לנאמן בתקופת ההקפאה, שיגבש הסדר נושים ויחפש משקיע או רוכש לחברה.

דורנט מצויה בבעלות החברה ההולנדית סטומהמר (שבשליטת נועה שחם, קלוך גוטרמן והלן יעקוביצקין) ומנוהלת בידי יובל רישה ויגאל שפיר הישראלים, הזכאים ל-7% מרווחיה.

מהבקשה שהגישו עוה"ד אביחי ורדי וישראל ברנשטיין עולה, כי לדורנט צי של כ-4,300 כלי רכב המוחכרים או מושכרים. דורנט עוסקת בעיקר בליסינג, מכירת רכבים משומשים והשכרת משאיות קירור. היא מעסיקה 95 עובדים, ועד היום ביצעה כ-14 אלף עסקאות ליסינג.

בקבוצת דורנט יש 6 חברות שהוקמו לצורך הנפקות מוסדיות לגיוס הון לחברה. עד היום גייסה החברה כ-338 מיליון שקל, מתוכם החזירה 175 מיליון שקל. רוב כלי הרכב בחברה נרכשו באמצעות גיוסים אלה, מימון של הבנקים ושל חברות ליסינג ייעודיות. רוב כלי הרכב אף משועבדים לגורמים המממנים.

החברה חייבת לבנקים 138.5 מיליון שקל (בניכוי הפיקדונות שלה בבנקים). נושים מובטחים נוספים הם חברות הליסינג הייעודיות, שהעמידו לה הון (156 מיליון שקל), וספקים מובטחים שהם יבואני הרכב שמכרו לה בעיקר משאיות (19 מיליון שקל).

בנוסף, חייבת החברה לנושים הלא מובטחים כ-49.5 מיליון שקל, רובם לספקים ונותני שירותים, והשאר (כ-9 מיליון) לבעלים בגין הלוואה. חובות החברה בדין קדימה (עובדים ורשויות המס) הם כ-1.66 מיליון שקל.

עם זאת, דורנט טוענת כי שווי נכסיה הוא כ-424 מיליון שקל. רוב הסכום (405 מיליון שקל) הוא תזרים המזומנים של הסכמי הליסינג הקיימים, בתוספת ערך הרכבים המשומשים (שנמכרים בתום הסכם החכירה). לקוחותיה חייבים לה כ-5.6 מיליון שקל, ובידיה צ'קים דחויים לגבייה בסך כ-6 מיליון שקל.

רווחי דורנט הגיעו בעיקר מדמי השכירות שמשלמים הלקוחות, ממכירת הרכב בתום הסכם הליסינג, וממתן שירותים נלווים להסכם השכירות. רכבי החברה מבוטחים בחברות שירביט והכשרת היישוב.

החברה טוענת כי נקלעה למצב תזרימי קשה, שאינו מאפשר את המשך פעולתה הסדירה. זאת, כתוצאה מהמשבר הכלכלי הגלובלי, ההאטה בשוק הרכב בישראל (הרפורמה בהיבטי המיסוי של שווי השימוש ברכב, ההמתנה לירידת מכירי הרכבים החדשים), אי-יכולת גיוס הון (סירוב הגורמים המממנים בשל המצב הכלכלי) וגידול בהוצאות החברה מול ההאטה בפעילותה.

השופטת אלשיך ציינה כי שיקול מרכזי להקפאת ההליכים הוא אלפי ההתקשרויות של החברה מול גופים ולקוחות וכן אופי פעילותה. דורנט היא "מעין 'מתווך' בין מגוון גדול של גורמים, החל מגורמים מממנים ובעלי שעבודים וכלה בציבור גדול של שוכרים המשתמשים בכלי הרכב שבבעלותה", ולכן "קיים חשש משמעותי כי אי-שימור החברה כעסק חי יגרום לתוהו ובוהו, היעדר תקשורת, חיכוכים ובעיות נוספות בין הגורמים השונים, ועשוי להסב לכולם לרבות הנושים המובטחים, נזק כבד".

עם זאת ציינה כי יש בבקשה חלקים עמומים, בין היתר ביחס לאפשרות החברה להתייעל וביחס לשאלה האם מדובר בהבראה או שמא "בפירוק דה לוקס".

בבקשה נאמר כי מנהלי החברה הישראלים מוכנים לעבוד בתקופת ההקפאה בלא שכר, ושבעלי השליטה הזרים מוכנים להעמיד חברה-אחות שתסייע במכירת הרכבים המשומשים.

אלשיך ציינה כי "ספק גדול אם ניתן לכנות את הסיוע המוצע על-ידי בעלי השליטה כ'תרומה אישית' - וזאת בלשון המעטה, וטוב יעשו אלה אם ישפרו 'הצעה' זו עד למועד הדיון".

בנק הפועלים: חלק מרכבי החברה "הועלמו"

במקביל הגיש היום בנק הפועלים בקשה לאכוף את שיעבודיו על רכבי החברה, בטענה לחוב של 99 מיליון שקל, בה נטען כי חלק מרכבי החברה "הועלמו", וכי גורמים מסוימים משתלטים על רכבים אחרים.

גם אורורה פידיליטי, חברת הנאמנויות למחזיקי האג"ח של דורנט, ביקשה באמצעות עו"ד גיא גיסין לממש את השעבודים, בגין חוב של 180 מיליון שקל. אלשיך קבעה כי הבקשות יידונו יחד ב-11 בדצמבר. (פש"ר 2697/08).

חציית קו אדום

בענף מציינים כי מדובר בחציית קו אדום במערכת היחסים שבין הבנקים לחברות הליסינג, שעלולה להקרין באופן שלילי על הענף כולו. עדיין לא ברור האם תצליח החברה לגייס משקיע חיצוני. בינתיים מדווחים לקוחות של החברה על קשיים בהשגתה בקווי התקשורת המקובלים.