גזי קפלן: "המכירה במחירי הפסד היא מהתחלואים הגדולים של השוק"

קפלן, מנכ"ל אסם, ואריק שור, מנכ"ל תנובה, תקפו היום את הריכוזיות של הרשתות שופרסל ורבוע כחול ■ שור: "אני לא מכיר עוד רשת בעולם שמחזיקה ב-37% משוק המזון המאורגן"

מנכ"ל קבוצת אסם, גזי קפלן, תקף היום (א') בחריפות את רשתות השיווק בשל מכירת מותגים במחירי הפסד. "תופעת הלוס-לידר היא אחת מהתחלואים הגדולים של השוק. יש מדינות בעולם המערבי שקבעו כללים ברורים, ולוס-לידר הוא אסור. מי שמשלם על הלוס-לידר זו 'גברת כהן', באופן עקיף ותוך פופוליזם", אמר קפלן בכנס קמעונאות שנערך היום.

בפאנל שבו השתתף גם מנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור, יצאו השניים נגד ריכוזיות הרשתות. לדברי שור, הריכוזיות של שתי הרשתות הגדולות בישראל, שופרסל ורבוע כחול, גדולה בהרבה מהריכוזיות של הספקים: "שופרסל ורבוע כחול מחזיקות ב-60% מהשוק, ואילו 5 הספקים הגדולים יחד לא מחזיקים ב-50%. אני לא מכיר עוד רשת בעולם שמחזיקה 37% משוק המזון המאורגן (כמו שופרסל, א.ח), כולל וולמארט שמחזיקה 24% מהשוק".

מתקפה על שופרסל

הדברים נאמרו על רקע דרישה שהעביר באחרונה איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, להכריז על שופרסל כמונופול. מדובר בפנייה שנעשתה על דעתם של כל הספקים הגדולים בשוק, בראשם תנובה, שטראוס, אסם וקוקה-קולה, החברים באיגוד. טענתם היא שלמרות ששופרסל אינה מחזיקה בנתח שוק של 50%, העובדה שהרשת מייצרת מותג פרטי וכעת מבקשת להעביר לידיה את הסדרנות יוצרת מצב של "מונופול אורכי".

דודי מנביץ, מנכ"ל אסם סחר, קרא גם הוא להתערבות הממונה. לדבריו, בעוד שעל הספקים חלות מגבלות שהטיל עליהן הממונה ושמונעות מהם לנצל לרעה את המדף - על הרשתות לא חלות מגבלות, ולכן הן "מנצלות או עלולות לנצל לרעה את המדף. בצו המוסכם שקבע הממונה נכתב כי הפקדת ניהול הקטגוריה בידי הספקים, לא כל שכן בידי ספק דומיננטי, מזמנת סכנה ממשית לפגיעה תחרותית משמעותית.

"הכוונה היא כי שילוב בין שליטה במותג ושליטה במדף מהווה איום על התחרות. אם זה נכון לגבי ספקי מזון, האין זה קל וחומר בהיבט מותג פרטי? האם הרשת, שהיא בעלת המותג ובעלת המדפים, אינה משמעותית יותר? כמו שהממונה נכנס בעבר לעובי הקורה במצב הנוכחי, מן הדין שהוא יגדיר כללי עשה ואל תעשה מחדש", אומר מנביץ.

בהתייחס לכוונה של שופרסל ליטול את מלאכת הסדרנות לידיה, אמר שור: "אפשרי להעביר את הסדרנות רק כשצריך לעשות זאת בצורה מסודרת ותוך התגברות על כל מיני מכשולים כמו נושא ההחזרות. לדברים האלה יש עלויות שצריך לדון בהן. הנושא הקריטי הוא כוח העבודה, כי יש כאן כוח עבודה עצום שלדעתי לא יקלטו אותו בשופרסל, ויהיה גל פיטורים עצום".