1,900 עורכי דין עומדים לאבד את רישיונם כי לא שילמו דמי חבר

כיום מושעה עו"ד מלשכת עורכי הדין רק אחרי 3 שנים שבהן לא שילם דמי חבר ■ הלשכה פועלת לפתיחה בהליך השעיה אחרי שנה אחת בלבד ללא תשלום ■ החוב הכולל של עוה"ד שלא שילמו דמי חבר עומד על 3.3 מיליון שקל

1,900 עורכי דין בישראל עומדים לאבד את רישיונם אם לא ישלמו את דמי החברות בלשכת עורכי הדין עבור 2007-2009 - כך עולה מנתונים שפירסמה הבוקר (א') הלשכה. נכון לרבעון השני השנה, החוב הכולל של עורכי הדין שלא שילמו את דמי החבר עומד על 3.3 מיליון שקל.

על-פי החוק הקיים, חבר נפלט מהלשכה רק אחרי 3 שנים שבהן לא שילם דמי חבר, ומשמעות הדבר היא שהוא אינו יכול לעסוק בעריכת דין. כעת פועלת הלשכה לתיקון החוק, כך שהליך הוצאת חבר מהלשכה יתחיל עוד בשנת הכספים הרלוונטית, אם עד לחודש מאי של אותה שנה לא שולמו דמי החברות.

לפי התיקון הזה, אם עד 31 במאי לא ישלם החבר - הוא יקבל הודעה בדואר רשום שבה יתבקש לשלם את חובו תוך 60 יום. אם לא יעשה זאת, תוגבל חברותו בלשכה ואיתה סמכויותיו, ובסוף השנה - כלומר ב-31 בדצמבר - תפקע אוטומטית חברותו. משפקעה חברותו באופן כזה, יוכל תוך שנתיים לחדש אותה על-ידי תשלום דמי החבר.

בתחילת החודש אישרה המועצה הארצית של הלשכה, בראשותו של עו"ד עמוס ון-אמדן, את התיקון, וכעת הוא נדרש לחקיקה ראשית בכנסת.

היום (א') הודיעה הלשכה כי לאחר אישור הכנסת יתחיל טיפול מזורז להגבלת חברותם של עורכי הדין, תוך צמצום ההיתר שלהם לפעילות שוטפת - ועד לסילוקם מהלשכה. בנוסף, ייפתחו הליכי גבייה נגד חברים שלא שילמו דמי חבר בשנים שבהן פעלו כעורכי דין.

צעד שנועד לצמצם את מספר עורכי הדין בישראל?

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, מצהיר בכל הזדמנות כי יש להקשיח את תנאי קבלת הרישיון לעריכת דין ולהקטין את מספרם של אלה - ופועל בענין זה במרץ.

לפני כ-3 חודשים, אחרי ששר המשפטים אימץ ההמלצה להאריך את תקופת ההתמחות משנה לשנתיים ולשנות את מתכונת בחינות ההסמכה, אמר גיא-רון בראיון ל"גלובס": "יש היום 43 אלף עורכי דין. אתה מסתכל על כל עשרות האלפים, ורואה שהמצב בהידרדרות קשה. ברפואה אתה צריך להגיע להתמחות לא סתם בתחום כמו אורתופדיה, אלא בתת-התמחות כמו אורתופדיה של הברכיים. זה לא קיים בלימודי משפטים, אצלנו כולנו רופאי משפחה".

היום אמר גיא-רון: "הסדרת תשלומי החוב בדמי החבר היא מהלך נוסף בשרשרת מהלכים שבהם מנסה הלשכה בעידן הנוכחי לרפא פגמי התנהלות שנגררו משך שנים רבות בעבר. יש חשיבות גדולה לחתירה לשוויון בין העול המוטל על כל חברי הלשכה וחברותיה, אותם דמי חבר שכולם משלמים בגין אותם שירותים המוענקים לחברים בעבורם ובכל מחוזות הלשכה. יש לנו ועדה מיוחדת שמעניקה פטור מדמי חבר במקרים הראויים לכך, פרט למקרים האלה".