מי יכול לעזור לנו להתקדם עם הפרויקט?

מי יכול לעזור לכם להתקדם עם הפרויקט / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
מי יכול לעזור לכם להתקדם עם הפרויקט / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock

לא הכול צריך לעשות לבד. בשל החשיבות הגדולה שהממשלה רואה בהתחדשות העירונית היא יצרה כמה גופים שיוכלו לעזור לנו לדעת איך להתקדם נכונה בתהליך. וכמו תמיד, במה שהממשלה התחילה - השוק הפרטי המשיך.

להלן חמש כתובות עיקריות לשאלות, לבירורים וגם לסיוע פיזי בכל הקשור לפינוי בינוי ולתמ"א 38:

  • הרשות להתחדשות עירונית - תפקידה של הרשות כולל פעולות במישור הרגולציה לקידום התחום וכן סיוע לוועדי בתים ולבעלי דירות בכל הקשור למידע. בין היתר ניתן למצוא באתר הרשות מדריך להטבות כספיות שבעלי דירות יכולים לקבל. למידע נוסף אודות הטבות כספיות אפשריות לחץ כאן.  הרשות היא גם הכתובת לתלונות או לשאלות של בעלי דירות אל הממונה על פניות דיירים או בעלי דירות. לטפסים הדרושים לפנייה לממונה, ולפרטי קשר נחוצים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית לחץ כאן. 
  • מינהלות להתחדשות עירונית - מינהלות להתחדשות עירונית מתוקצבות בידי הרשות להתחדשות עירונית ועל ידי הרשות המקומית. המינהלות הן גוף עירוני הזוכה לליווי מקצועי של אנשי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. צריך להביא בחשבון שנכון להיום אין מינהלות בכל הערים, ובמקומות שאין בהם מינהלה פעילה יש לפנות למינהל ההנדסה או למחלקת ההתחדשות העירונית בעירייה. מינהלת התחדשות עירונית יכולה לסייע לכם בהתארגנות בבית המשותף, בקביעת עקרונות לקראת פניות ליזמים ולקבלנים ובביצוע בדיקות היתכנות בבניין. מאוחר יותר, תפקיד המינהלה לסייע לבעלי הדירות מול מינהל ההנדסה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה כדי לקדם את התוכנית ולתאם את הפעולות השונות מול העירייה. מינהלות מסוימות אף מגבשות רשימה של אנשי מקצוע ומקימות מעין מאגר לשימוש בעלי הדירות. בחלק מהערים המינהלות כבר פעילות וניתן לפנות אליהן ישירות. נוסף על כך, במקומות שונים המינהלה יכולה אף לשמש כמו חברה לליווי בעלי דירות או לארגונם. לרשימה המלאה של המינהלות ולפרטי הקשר שלהן לחץ כאן. 
  • מינהל ההנדסה ברשויות המקומיות - מינהל ההנדסה או מחלקת ההנדסה הם האחראים לנושאי התכנון והבנייה בכל רשות מקומית. המינהלות נולדו בשל הצורך במענה רחב יותר כמו גם מקצועי יותר. אבל לא בכל רשות יש מינהלה, וברשויות שאין בהן מינהלות - מינהל ההנדסה הוא הכתובת. במינהל ההנדסה יוכלו לסייע לכם להוציא מידע תכנוני, למשל, למצוא את התוכניות הרלוונטיות או לדעת אם יש מסמכי מדיניות להתחדשות עירונית המתייחסים לתחומי העיר.
  • האגודה לתרבות הדיור - באתר האגודה שאלות ותשובות בנושא התחדשות עירונית ותחילתו של קידום פרויקט בבניין. כמו כן, יש בו דגש על שאלות הנוגעות ליחסים בין בעלי הדירות בבניין, לרוב הנדרש ולסוגיות אחרות הקשורות לרכוש המשותף. ניתן לפנות לאגודה למידע ולסיוע.
  • חברות לליווי בעלי דירות - מלבד מקורות המידע הנ"ל, השוק החופשי כבר הבין לפני שנים שדרוש גוף מתווך בין בעלי הדירות לבין בעלי המקצוע בהתחדשות העירונית. עקב ההבנה הזאת קמו חברות שכל תפקידן הוא ליווי בעלי הדירות החל מהגיבוש הראשוני של הפרויקט וכלה בסיומו. בעלי המקצוע השונים בחברות הללו מלווים את בעלי הדירות ומסייעים להם, בין היתר, לקבל מידע ולבחון את ההצעות המתקבלות לביצוע הפרויקט. עם זאת, גם את החברות לליווי בעלי הדירות חשוב לבחון לפני ההתקשרות עימן בכל הקשור לניסיון קודם, לאיתנות פיננסית ולחוות דעת של לקוחות.


אנחנו כאן לעזור לכם

בהכנת המדריך הושקעו מאמצים ומשאבים רבים אולם מדובר בתחום דינאמי שעובר שינויים. במידה ותרצו לעדכן אותנו בפרטים חשובים שלא מופיעים או להעיר ולהאיר בנוגע לתוכן הקיים אנא כתבו לנו.