תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

ניצול מיני של ילדים: טכנולוגיה ישראלית מסייעת להילחם בתופעה האיומה

על פי הערכות, 1.8 מיליון ילדים וילדות ברחבי העולם מנוצלים לצרכי תעשיית הזנות או הפורנוגרפיה • כך משמשים הפתרונות של חברת סלברייט למאבק בפשעי מין

פשעים כנגד ילדים וילדות מגיעים לממדים של מגפה / צילום: Shutterstock
פשעים כנגד ילדים וילדות מגיעים לממדים של מגפה / צילום: Shutterstock

הכתבה מטעם סלברייט

בתחילת יולי 21 הרשיע בית משפט מחוזי במערב וירג'יניה את ריצ'רד צ'יימברס ב-21 אישומים של הטרדה וניצול מיני של נכדתו החורגת, בת 10 כיום, במהלך יותר מ-4 שנים. הפרשה המזעזעת נחשפה לאחר שאמה של הילדה גילתה סרטוני וידאו בעלי אופי מיני מפורש על הטלפון שלה, ודיווחה על כך למשטרת West Virginia. האם העידה שבשל מחלה שתקפה אותה, היא נאלצה לשלוח את הילדה לבלות זמן רב יותר בביתו של החשוד, שגר בסמיכות אליהן.

חוקרי המשטרה הצליחו להגיע לראיות המפלילות בעזרת הטכנולוגיה של חברת סלברייט (Cellebrite) הישראלית, המספקת פתרונות מודיעין דיגיטלי (Digital Intelligence); הם חילצו את המידע מהטלפונים המעורבים, וכך הצליחו לבחון את הכונן הקשיח של המכשיר ולשחזר את הקבצים שנמחקו - בהם סרטון וידאו שאימה של הילדה העידה כי מחקה אותו. "פשעים מסוג זה אינם נראים במצלמות אבטחה, זה גם לא משהו שעובר אורח ברחוב יכול לראות. הם מתרחשים בין ארבעה קירות, תחת מעטה סודיות ובצל החשכה", אמר התובע לחבר המושבעים במהלך המשפט.

הנתונים הסטטיסטיים שמספק המרכז הלאומי האמריקאי לילדים נעדרים או כאלה שנוצלו מינית (NCMEC) מספרים את האמת המדאיגה: פשעים כנגד ילדים וילדות מגיעים לממדים של מגפה. בשנת 2019 התקבלו במרכז יותר מ-16.9 מיליון דיווחים הקשורים בהתעללות מינית בילדים, פיתוי מקוון (כולל מעשי סחיטה), וסחר בילדים לצרכי מין. מתוכם, 150,667 הגיעו מהציבור ואילו 16.8 מיליון דיווחים התקבלו מספקי שירותים אלקטרוניים. במישור הגלובלי, המספר מזעזע עוד יותר, כאשר ארגון העבודה הבינלאומי של האו"ם (International Labor Organization) מעריך כי 1.8 מיליון ילדים מנוצלים לצרכי תעשיית הזנות או הפורנוגרפיה ברחבי העולם.

משטרת סיאטל כמקרה מבחן

ממדי התופעה המוצגים פה מסבירים גם את כמות העבודה הרבה שיש ליחידת ה-ICAC (Internet Crimes Against Children) בסיאטל שבארה"ב, המטפלת בפשעים נגד ילדים באינטרנט. היחידה, אחת מבין 60 סוכנויות נוספות ברחבי ארה"ב, נותנת מענה לא רק לצרכים המקומיים בעיר, אלא גם מתפקדת כסוכנות המובילה של מדינת וושינגטון כולה בטיפול בפשעים נגד ילדים.

רוב ההוכחות בתיקי פשיעה מקוונים כלפי ילדים וילדות מבוססות כיום על פתרונות דיגיטליים. כדי לטפל בהיקף העצום של המקרים שמגיעים, ולעמוד בדרישה הגוברת לראיות דיגיטליות, נאלצו מחלקות כמו יחידת ה-ICAC בסיאטל לשנות משמעותית את האופן שבו הן מטפלות בחקירות שבהן מעורבות ראיות דיגיטליות. "אנו משתמשים בטכנולוגיה בצורה הרבה יותר רחבה מכפי שעשינו בעבר", אומר קפטן מייקל אדוארדס העובד שנים רבות ביחידה. בסיאטל, כמו בשאר העולם, מדווחים על עלייה במספר התיקים בשל הגידול באוכלוסייה והשימוש הגובר בטכנולוגיה, שהובילו עלייה חדה במקרי הטרדה מינית בילדים. בנוסף, ככל שהטכנולוגיה התקדמה, סוגי המכשירים, יחד עם היכולת שלהם להכיל הרבה יותר דאטה מאי פעם, האטו את עבודת המשטרה.

מודיעין דיגיטלי בשירות החוק

כדי לסייע לילד או ילדה במצוקה, נדרשת הכשרה של חוקרים, לצד שימוש בכלים הנכונים, שהם קריטיים לטיפול יעיל ומהיר במקרים אלה - לשם הפקת מודיעין דיגיטלי זמין. בסלברייט מסבירים כי זו הסיבה לכך שיחידת ה-ICAC של סיאטל עושה שימוש בפתרונות של החברה לטיפול בכל התהליך החקירתי - החל מאיסוף המידע מטלפונים ניידים ומחשבים, בחינת המידע, ועד לניתוח הנתונים.

"בעידן הדיגיטלי ילדים חשופים בצורה חסרת תקדים להטרדות מיניות - פיזית או ברשת. זוהי זכות וגם שליחות עבורנו, לפתח ולספק טכנולוגיה שמסייעת לגופי אכיפת חוק לחשוף את אותם פושעי מין ומאוחר יותר גם להרשיע אותם על בסיס ראיות דיגיטליות", אומר יוסי כרמיל מנכ"ל סלברייט, "אנו גאים בכך שפתרונות המודיעין הדיגיטלי שלנו, יחד עם אנשי הצוות שלנו עוזרים להאיץ את עשיית הצדק, לסגור מעגל לקורבנות ולשמור על ביטחון הציבור ועל ביטחונם האישי של האזרחים".

שימוש בטכנולוגיה בארה"ב הציל ילדים בצד השני של העולם

בסלברייט מציינים כי מציאת ראיות בעזרת טכנולוגיות חדשניות עליהן אמונה החברה, סייעה ליחידת ה-ICAC של סיאטל להציל מאות ילדים וילדות בשנים האחרונות - לפעמים גם בצד השני של העולם. ביחידה מספרים כי באחד המקרים, אספו הבלשים מידע מכמה טלפונים ניידים ושיתפו את הדו"ח עם המרכז הלאומי האמריקאי לילדים נעדרים וילדים שנוצלו מינית (NCMEC). עם קבלת הדו"ח, עובדי המרכז חזרו מיד אל הבלש המשטרתי שעסק בחקירה וביקשו ממנו מידע נוסף על מקורן של התמונות בדו"ח.

המידע שסיפק הבלש סייע להציל ילדה אוסטרלית - ובסופו של דבר הוביל לחשיפת כנופיה של פושעי מין מכמה מדינות נוספות, שפעלו ברשת ושיתפו מידע וחומרים אחד עם השני. כתוצאה מהחשיפה, שהחלה באיסוף מידע מכמה טלפונים סלולריים חשודים, ניצלה, כאמור, אותה ילדה, וכן ילדים רבים נוספים. כך מאפשרת הטכנולוגיה לא רק איסוף מידע רלוונטי ממכשיר הסלולר, אלא גם שיתוף מידע וחומרים בין גופי אכיפת חוק ברחבי העולם ליצירת תשתית ראייתית והשלמת תמונה מלאה ומהימנה ללכידת רשת פשיעה גלובלית.