הפד טעה לגבי האינפלציה? זה לא מפריע למשקיעים ללכת שבי אחריו

המשקיעים נשבים בקסמי המסרים של הפד, כמו אחרי החליל של החלילן מהמלין • במצב שנוצר צריכים לקחת בעירבון מוגבל את הבטחת הבנק המרכזי האמריקאי לאי עליית ריבית - אם נתוני האינפלציה ימשיכו להפתיע את הפד, הוא עלול להפתיע את המשקיעים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Graeme Jennings/Pool
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Graeme Jennings/Pool

השווקים היו מאוד מרוצים מנאומו של הנגיד האמריקאי ג'רום פאוול בכנס השנתי ביום שישי האחרון והגיבו בעליות שערים חדות. כוונתו של הבנק המרכזי להתחיל עוד השנה בצמצום רכישות האג"ח הייתה ידועה וכבר מתומחרת בשווקים. מעבר לכך, הנאום הוקדש בעיקר להסבר מדוע האינפלציה, שעלתה מעל 5% בשנה האחרונה, תהיה זמנית ולא תוביל לעליית ריבית.

למרות שהבנק המרכזי, כמו גם השווקים, לא חזה כלל את העלייה באינפלציה השנה ועוד בעוצמה שלא נראתה עשרות שנים, המשקיעים ממשיכים ללכת שבי אחרי המסרים של הפד, כמו אחרי החליל של החלילן מהמלין באגדה של האחים גרים. כמובן, העובדה שהפד טעה לגבי האינפלציה לא אומרת שהוא טועה גם כעת, אך כדאי להטיל מעט ספק בתחזיות הנגיד.

הנגיד נגע בהרבה סיבות לאינפלציה שקשורות להשפעות זמניות של המגפה. אולם, האינפלציה בארה"ב כבר מתרחבת מעבר לסיבות אלה.

לדוגמה, מחירי המזון שעלו בחדות בתחילת המגפה בעקבות הסגרים ההדוקים חזרו לאחרונה שוב לעליות מהירות ומחודש מרץ השנה כבר הספיקו לטפס ב-2.4%, למרות שפתיחת מסעדות הורידה ביקוש למזון בסופרים.

גם מחירי הדיור, שמתייחסים במדד המחירים לצרכן למחירי השכירות, כמו בישראל, מתחילים להאיץ. לפי דיווחים ממקורות שונים, קצב עליית מחירי השכירות בארה"ב מתגבר מאוד מהר בחודשים האחרונים. העליות במחירי המזון ובשכר דירה לא אמורות לחלוף כל כך מהר וצפויות להשפיע על האינפלציה לאורך זמן.

הנגיד אמר שעלייה בשכר עבודה אינה משקפת בשלב זה סיכון אינפלציוני. זה לא מה שעולה מהנתונים ומדיווחי החברות. בסקר האחרון של ציפיות האינפלציה שעורך הפד בעצמו בקרב העסקים, משתקף שאחת הסיבות העיקריות לעליית מחיר תוצרתם זאת העלייה בעלויות עבודה. לפי נתונים ודיווחים רבים שוק העבודה האמריקאי ממשיך לסבול ממחסור בעובדים, למרות אבטלה גבוהה ושיעור תעסוקה נמוך. מצב זה קיים לא רק בארה"ב ומעלה לא מעט השערות, אך אין בינתיים תשובה ברורה איך מתקיימים יחד אבטלה גבוהה וביקוש גבוה לעובדים. בכל מקרה, קשה להבטיח שלחצי השכר שמובילים לעלייה במחירים יפסקו בקרוב.

עוד גורם שעשוי להאיץ האינפלציה, אליו כלל לא התייחס הנגיד, אלה תוכניות תמריצים ממשלתיות נוספות שנמצאות כעת בתהליכי חקיקה. יש להן סיכויים לא רעים לקבל אישור מחוקקים עד סוף השנה ולהגביר ביקושים.

האמריקאים מצביעים ברגליים

אולם, הבעיה הגדולה של הפד לא מסתכמת רק באינפלציה, אלא בסיכון לסטגפלציה - שילוב אינפלציה עם האטה בצמיחה. סיכון זה נראה אולי קלוש כעת בסביבה של צמיחה גבוהה ושיפור משמעותי בשוק העבודה, אך הוא מתחיל להסתמן בנתונים.

סך ההכנסות של משקי הבית האמריקאים מעבודה צומחים במהירות, אך במונחים ריאליים, לאחר ניכוי האינפלציה, הן כמעט לא השתנו מתחילת השנה. עליית המחירים "אכלה" את כל הגידול. ההכנסות הריאליות מעבודה הם הכוח המשפיע ביותר על התמ"ג בארה"ב. אם אין גידול ריאלי בהכנסות, אין צמיחה.

עליית המחירים כבר גורמת לאמריקאים "להצביע ברגליים". הצרכנים אומרים בסקרים שתנאי קניה של מכוניות, בתים, מוצרי חשמל וכו' הורעו מאוד בעקבות עליית מחירים. ואכן בחודשים האחרונים ירדו מכירות של מוצרים אלו תוך כדי עליית מחירים.

דוגמה נוספת לתמונה סטגפלציונית משתקפת בשוק הנדל"ן. מכירות הבתים ירדו בחודשים האחרונים. ההשקעות בבנייה למגורים פחתו ברבעון השני. אולם, למרות הירידה בהשקעות ובכמות העסקאות, מחירי הבתים עלו בכ-18% בשנה האחרונה וממשיכים לזנק.

במצב שנוצר צריכים לקחת את הבטחת הבנק המרכזי האמריקאי לאי עליית ריבית בערבון מוגבל. אם נתוני האינפלציה ימשיכו להפתיע את הפד הוא עלול להפתיע את המשקיעים.

הכותב הוא הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב דש השקעות