השקעות | דעה

השקעות בעולם כאוטי: ההזדמנות שבחוסר הוודאות

משקיע מקצועי ומנוסה בעל יכולת וגמישות מחשבה יבקש לנצל את אי הוודאות והכאוס ולא להתחבא מפניהם

השקעות / צילום: Shutterstock, Vintage Tone
השקעות / צילום: Shutterstock, Vintage Tone

אנחנו נמצאים בעולם של חוסר ודאות, לא רק במישור הכלכלי. הקורונה שחשבנו שהנמיכה את ראשה, מרימה את ראשה שוב, ונראה שלפנינו עוד תקופה ארוכה של התמודדות. זוהי תקופה כאוטית שמייצרת למשקיעים רבים חששות - אך גם הזדמנויות. לעיתים הן הזדמנויות חד-פעמיות.

נאסים ניקולס טאלב, מסאי-פילוסוף, מתמטיקאי וסוחר בניירות ערך בעברו, פיתח את תאוריית "הברבור השחור", תאוריה המתייחסת להשפעה עצומה שיש לאירועים חריגים שקשה לצפותם על הכלכלה העולמית.

בספרו "אנטי שביר" הוא מציין כי אסטרטגיה דואלית המשלבת סיכונים גבוהים ופעולות שמרניות עדיפה על גישה פשוטה של סיכון ממוצע. כשנתיים קודם למשבר הכלכלי העולמי של 2008, חזה טאלב בספרו משבר כלכלי וסימן את המצב הבעייתי והסכנות שבמערכת המשכנתאות של ארצות-הברית. סכנות אלו הביאו למשבר כלכלי שסחף את מרבית העולם המערבי לבור כלכלי גדול ומשמעותי.

היו שהתייחסו להתפרצות נגיף הקורונה, בתחילת 2020, כאל ברבור שחור. טאלב טען שהמגפה הייתה צפויה מראש. די היה בצפייה בסרטי מדע בדיוני, טרם פרוץ המגפה, או להתייחס להתראות מצד אנשי מדע ורפואה בכדי להבין שלא מדובר ב"ברבור שחור".

בין אם הקורונה היא ברבור שחור ובין אם לאו, שאלה גדולה היא כיצד משקיעים בעולם כאוטי והאם הליך תכנון ההשקעה ואופן הקצאת הנכסים האסטרטגים שברשות המשקיעים צריך להשתנות, וכיצד.

אי-ודאות גוררת אחריה פעמים רבות כאוס. מצב בו, לכאורה, קשה לקבל החלטות מחושבות ומושכלות. משקיע מקצועי ומנוסה בעל יכולת וגמישות מחשבה יבקש לנצל מצבים אלה ולא יתחבא מפניהם. הוא יבקש לא רק לשרוד את אי-הודאות אלא לצלוח אותה ולהשתמש בה לתועלתו.

זו גישה המיושמת באסטרטגיה של ניהול השקעות מקצועי. "תאוריית המשקולות", מתארת מאזניים, משקולת אחת מייצגת את הסלידה מסיכון והמשקולת הנגדית מייצגת את אהבת הסיכון.

המשקיע מקבל את הביטחון הכלכלי הנדרש לו בכדי להשקיע חלק מתיק ההשקעות שלו בהשקעות מגוונות בסיכון נמוך בחלק מהתיק, ובנוסף, בהתאם ליכולותיו ולצרכיו בהשקעות שנהנות באופן מובהק מתנודתיות. כאשר, בשולי התיק ניתן לקחת סיכונים לצד תנודתיות.

כחלק מאסטרטגיית ניהול השקעות, יש לשלב בתיק ההשקעות אפשרויות להשקעות "אנטי-שבירות". אלה הן אותן השקעות אשר בעת זעזוע, הן למעשה משתבחות ומניבות תשואה משמעותי טובה יותר מאשר בכל תקופה אחרת. לדוגמא, קרנות המשלבות חוזים פיננסיים ואופציות פיננסיות שתוכננו כך שערכם יעלה מתנודתיות.

תשואה סבירה בזמנים רגילים איננה ייחודית וחריגה. לעומתה, תשואה פנומנלית בעת תנודות ומשברים היא זו שניתן להשיג באמצעות אסטרטגיה נכונה של ניהול השקעות. במצבי משבר, בא לידי ביטוי, היתרון היחסי של מומחים לאסטרטגיית השקעות.

יכולת הניבוי ניתנה לשוטים, אך יחד עם זאת ישנה תחושה היא כי קיימת א-סימטריה קיצונית בשוק ההשקעות, ספק אם תמשך לאורך זמן. אנו רואים שסכומי כסף ניכרים מושקעים בנכסים, נדל"ן ובמניות שנכללות במדד S&P500 והטכנולוגיה מתפתחת במהירות.

הצמיחה הכלכלית הריאלית מאותגרת בכל העולם לצד עלייה פנומנלית בשוקי המניות. משקיעים בסכומי כסף משמעותיים, עם נכונות לוותר על נזילות ולהשקיע לטווחים בינוניים או ארוכים יכולים לייצר לעצמם, בתקופה הזו, הזדמנות כלכלית שתצמיח להם רווחים.

למשקיע הממוצע, לרוב, אין גישה למידע הנדרש של אסטרטגיית ההשקעה והמבנה המשפטי בקרנות גידור, ביניהן קרנות מקרו, קרנות לונג שורט, קרנות ארביטראז' וכן לקרנות אשראי.

היכולת לבחון ולהבין את האסטרטגיה העומדת מאחורי הקרן היא מהותית וכזו שיכולה להביא למשקיע את היתרון היחסי בתקופה "שבירה". בנוסף, היכולת לבנות תיק מותאם עם התמהיל הנכון, המתחשב בצרכיו הריאליים של המשקיע ומניב תשואה טובה לאורך השנים כולל עיתות משבר, הינה תהליך פחות מוכר אצל המשקיע הממוצע.

טאלב, יישם את האסטרטגיות המוזכרות והשיג תשואה פנומנלית במשבר 2008. קרן הגידור לה יעץ, רשמה תשואה של 65% בשנה זו, השנה בה משקיעים רבים הפסידו חלק משמעותי מהונם.

אנחנו מצויים בתקופה דומה והזהירות יחד עם ההבנה, שישנן הזדמנויות השקעה שאינן דווקא במניות או במדדי מניות שכרגע נמצאים במגמה של שוק עולה, יחד עם תכנון וסיוע של גוף מקצועי עם ידע ונסיון, יכול להניב תשואות חיוביות משמעותיות.

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית חברת רוזטה השקעות העוסקת בבניית אסטרטגיית השקעות וייעוץ פיננסי למשפחות בעלות עושר פיננסי, יחידים בעלי ממון ותאגידים