תמ"א 38 | דעה

לפני ההלוויה הבאה - הגיע הזמן להפקיע את התמ"א מראשי הערים

יש לשים סוף לסיטואציה בה האזרחים מופקרים בשל מאבקי הכוחות, וזאת עוד לפני המערכה הבאה

פרויקטים של תמ''א 38 בקריית ביאליק / צילום: פאול אורלייב
פרויקטים של תמ''א 38 בקריית ביאליק / צילום: פאול אורלייב

הגיע הזמן להפקיע את התמ"א מראשי הערים אשר משחקים בתושביהם כבובה על חוט. כבר לא מדובר על מלחמה נגד הורדת המחירים או ניסיון לעצירת עלייתם אלא בהצלת חיים. חודשים אחדים חלפו מאז מבצע שומר החומות בו ראשי ערים רבים נתפסו עם מכנסיהם למטה - וזאת כתוצאה מהחלטות פזיזות בשנים האחרונות על הקפאות/עצירת פרויקטים של תמ"א ברחבי העיר - בין אם מדובר בחיזוק ושיפוץ מבנים או בפינוי-בינוי.

ומה ההשלכות? מתוך כ-3 מיליון דירות למגורים קיימות 1.6 מיליון דירות בישראל ללא ממ"ד (על פי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ) התוצאה - חוסר אונים מוחלט מצד אזרחים רבים אשר היו נתונים באותה התקופה (ועודם) ללא יכולת להיות מוגנים - ומהצד השני ראשי ערים אשר בהינף יד מקבלים החלטות הרות גורל שבטווח הקצר עשויות להגדיל את קופת העירייה אך בטווח הארוך עשוי להותיר אותם - לבקר בהלוויות של תושביהם בלב נחמץ.

המפתחות לתמ"א צריכים להילקח מראשי הערים ולהיות אך ורק אצל הממשלה. מעבר לשוויון בין אזורי הארץ השונים בפרויקטים אלו אשר משדרים חוסר איזון מוחלט בחלוקתם על פני המפה, אולי דווקא בכל חוסר הסדר יוכל להתרחש כאן זעזוע - וכשהשרביט לא יהיה בידיים של אותו ראש עיר בדמות שריף אולי אז הוא יידע להילחם את המלחמות הנכונות שלו עבור תושביו.

פרויקטי תמ"א למיניהם מוזנים בשגרה ממעצור כמעט תמידי מצידן של הרשויות המקומיות והעומדים בראשן. זה לא דבר חדש והוא נובע מהחשש של אלו לקחת חלק בכל התשתיות המקיפות - בין אם מדובר במוסדות ציבורים, חינוכיים או פיתוחים סביבתיים. עוד לפני שתקום ועדת חקירה נוספת שמעבר לשיח על כל ההיתכנות הכלכלית שהייתה יכולה למנוע, יתקיים דיון על כל אותם אזרחים שלצד שמם מודבקות האותיות ז"ל. ניתן למנוע זאת, אין ספק כי זה לא יהיה מיידי אך חשיבות ההתקדמות או השינוי המיוחל במצב הקיים הוא רב משמעות..

המלצות לחוד ומציאות לחוד

האם אפשר גם אחרת? במידה ולא יחול שינוי בדוחות מבקר המדינה העתידיים ככל הנראה ימשיכו לבקר את החלטות הממשלה כמו דאז בהתייחסות להחלטות בשנים שבין 2013 -2018 בהן הומלץ לחייב את בניית הממ"דים במבנים שלא עומדים בתקנים של פיקוד העורף. המלצות לחוד ומציאות לחוד. אותה אלמנה שגרה לבדה בדירה ללא אפשרות לרדת למרחב המוגן ואין בביתה ממ"ד - תמשיך להתפלל לניסים, אותה משפחה רבת ילדים תנסה להגיע תוך 15 שניות לממ"ק כשהם יודעים שזה אסון חתום מראש ואותם אלו שמקבלים את ההחלטות יודעים מה נכון אך "זה לא תלוי רק בהם". האם באמת כך הדבר?

עד למערכה הבאה יותר מרבע מאזרחי המדינה (2.6 מיליון) חשופים למתקפות ללא שום אפשרות להימצא במרחב מוגן כפי שמומלץ בהנחיות - התמ"א מובלת על ידי הידיים הלא נכונות. בפעם האחרונה הייתה זו מתקפה מצד החמאס ובפעמים הבאות אלו יהיו רעידות אדמה. הממשלה ככלל ומשרד השיכון והבינוי בפרט יצטרכו לעשות בדק בית מבלי לבחול בשום אמצעים תוך הכנסת היד עמוק לכיס על מנת לבצע זעזוע לצורך בנייה מחדש שתביא להשקעה מבורכת שתביא לענף הנדל"ן ולאזרחי המדינה צעד תפעולי אשר יוריד חסם מרכזי שהיה מונע ומובל עד כה בחוסר אחידות מוחלט. השיח על סיומה של התמ"א באוקטובר 2022 צריך להיות שונה לחלוטין עקב דעיכתה בשנים האחרונות - יש צורך בתחייה מחדש למען חיי האזרחים.

הכותב הוא מנכ"ל שבירו לנד