"היו רגעים שחשבתי לסגור לצמיתות, היו כמה חודשים שלא הייתי פעיל בכלל"

מאיר בורה, בעלים של "אריקס" • בן 37, גר בבני ברק • "לא ראיתי את הסוף העגום באופק, היה מייאש ומתסכל, בגלל שלא עמדתי בקריטריונים לא קיבלתי מענקים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מאיר בורה בעלים של 'אריקס' / צילום: תמונה פרטית
מאיר בורה בעלים של 'אריקס' / צילום: תמונה פרטית

בעלי העסקים עדיין מנסים להתאושש מהסגרים בשנה שעברה. אחד מהם הוא מאיר בורה, תושב בני ברק. מאיר מחזיק עסק לממכר מזון מהיר בשם "אריקס", ובו הוא מוכר טוסט נקניק וכל הנלווה אליו.

המקום ממוקם בצומת עמוסה מאוד בבני ברק, בפינת הרחובות ז'בוטינסקי ורבי עקיבא. מדובר לכאורה במיקום הכי טוב שאפשר לבקש, אך הקורונה פגעה בעסק, ועד היום הוא לא פועל כמו לפני הסגרים. מאיר מספר לגלובס כי עם כל המעלות של המיקום מבחינת תנועת אנשים, היו רגעים שהוא נשבר.

"היו רגעים שחשבתי לסגור לצמיתות, לא ראיתי את הסוף העגום באופק. היה מייאש ומתסכל, בגלל שאני לא עמדתי בקריטריונים של המדינה, לא קיבלתי מענקים, את העובדים הוצאתי לחל"ת, אבל אני שמח שלפחות הם קיבלו כסף".

מאיר מתאר הרגעים בהם שקל לסגור לגמרי: "היו כמה חודשים שהייתי סגור לגמרי, לא הייתי ערוך לקבל הזמנות באינטרנט, כי מי חשב על דבר כזה, גם רוב הלקוחות שלי הם חרדים בלי אינטרנט, אבל את השכירות המשכתי לשלם, כולל ארנונה. בגלל המיקום של העסק ברבי עקיבא ז'בוטינסקי, השכירות והארנונה מאוד יקרים".

לבסוף אומר מאיר, הוא הבין שהוא חייב להתחיל שירות משלוחים, אחרת הוא יאלץ לסגור, "התחלתי שירות משלוחים, ואכן הלקוחות חזרו לאט לאט, הוצאתי הרבה כסף על פרסום, צריך להבין שבבני ברק אין 'רשתות חברתיות" רשמיות. יש אמנם קבוצות וואטסאפ שכונתיות, אבל בסוף הלקוח שבלי אינטרנט לא מחובר אליהן".

הימים שלפני חג הפסח הם ימים חזקים בכל עסק חרדי לממכר מזון מהיר, אך מאיר אומר כי הפסח האחרון היה נוראי מהבחינה הזאת. "הלקוחות חזרו, אבל לא כמו לפני הקורונה, המון אנשים למדו להסתדר בלי הזמנת אוכל בחוץ, מכיוון שבכל הבתים עשו ניקיונות לפסח, אנשים חיפשו לקנות אוכל מוכן, אז חזרו אלי לקוחות רבים, אבל זה לא אותו דבר כמו לפני הקורונה".

מאיר אומר כי עד היום הוא לא התאושש לגמרי, "בחג הפסח הראשון של הקורונה בכלל לא הייתה לי אפשרות משלוחים, בחג הפסח השני כבר כן היה, אבל זה לא חזר ב-100%. הפסדתי המון כסף, אבל אני מנסה להתאושש, בזמן שהיה סגור המקום, עשיתי שיפוצים כדי לנסות להרים אותו, אנחנו מקווים לטוב".

מאיר אומר כי בנוסף לקורונה, העובדה שהעסק ממוקם בצמוד ממש לעבודות הרכבת הקלה, גם פוגע בו, כי "הכל ממש חסום באזור", אבל אומר כי הלקוחות שלו באזור מכירים אותו, אז הוא התגבר על כך. אבל אז הגיעה הקורונה, שהכניסה אותו לבור עמוק שרק עכשיו הוא מתחיל לצאת ממנו.

כדי להחזיק את העסק, מספר מאיר, הוא "הביא כסף מהבית", הוא אומר כי הוא אמנם חשב לסגור, אבל החליט לתת עוד צ'אנס, "ברוך השם אני הסתדרתי בגלל עסקים אחרים שיש לי, אז פשוט הבאתי כסף מהבית כדי לוודא שהעסק 'אריקס' נשאר, ועכשיו מקווים לטוב".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il