"התהליך כולו נמשך כבר כ-12 שנים. אני לא מבינה למה זה ככה. זה צריך לקחת חודשים"

הבניין ברחוב קליין 1 במושבה הגרמנית בירושלים עובר חיזוק ושיפוץ. רוב הדיירים עזבו על חשבונם, ומחכים לחזור לדירה המחודשת. "מאוד רצינו חניה אבל לא היתה אפשרות"

התחדשות עירונית בקליין 1, המושבה הגרמנית, ירושלים / הדמיה: avi ben chamo
התחדשות עירונית בקליין 1, המושבה הגרמנית, ירושלים / הדמיה: avi ben chamo

סיפור הפרויקט:

רחל, בעלת דירה בבניין: "אנחנו כבר שנתיים פלוס בתוך הבנייה. בהתחלה כולם נשארו לגור אבל בהדרגה רוב האנשים עזבו, נשארו ארבעה. אני פשוט ידעתי לקראת מה אני הולכת וידעתי שזה לא יהיה קל ורציתי להישאר בבית, אבל זה הרבה לכלוך ובלגן ורעש. היזם משלם שכירות רק לאנשים מאוד מבוגרים, ולמשפחה עם צרכים מיוחדים.

"התהליך כולו נמשך כבר כ-12 שנים - דיונים, ועדות, לחפש יזם, לקבל אישורים. אני לא מבינה למה זה ככה. זה צריך לקחת חודשים, לא שנים. זו סחבת של העירייה. לפי החוזה כבר אמורים היו לסיים באפריל - שנתיים לאחר שהתחילו, אבל בגלל הקורונה וכל מיני עניינים זה מתעכב. המעליות התעכבו באונייה, ועכשיו בספטמבר כמעט אין ימי עבודה. לקחתי בחשבון שזה לא ייגמר בשנתיים. בתוך הדירות פחות או יותר סיימו, הבעיה היא בעיקר בשטחים הציבוריים. אף פעם לא הייתה חניה, ולאחר הבנייה רק הדירות החדשות יקבלו חניה, אנחנו נמשיך לחנות ברחוב עם תו מקומי. מאוד רצינו חניה אבל לא הייתה אפשרות לעשות".

התמורה ליזם:

14 דירות בסך הכול, מהן ארבע דירות גן - 3 ו-4 חדרים עם גינות בשטח 30-40 מ"ר, ועשר בקומות 5 ו-6 בתמהיל מגוון החל מדירות 3 חדרים (90 מ"ר) ועד 5 חדרים (120 מ"ר).

התחדשות עירונית בקליין 1, המושבה הגרמנית, ירושלים / צילום: די וורולי-סיאני הנדסה
 התחדשות עירונית בקליין 1, המושבה הגרמנית, ירושלים / צילום: די וורולי-סיאני הנדסה

התמורה לדיירים:

הדירות הורחבו בעד 45 מ"ר לעומת שטחן המקורי: כ-25 מ"ר מכוח התמ"א ו-20 מ"ר נוספים מכוח תוכנית ותיקה יותר שקדמה לתמ"א, שאפשרה את הרחבת הדירות. בין הדיירים היו מי שכבר הרחיבו את דירותיהם עוד לפני הפרויקט, מכוח התוכנית הוותיקה. דיירים אלו זכו לשיפוי כספי מצד היזם במקום הרחבה. עוד קיבלו הדיירים חידוש של מערכות הדירה: חלונות, חשמל ומזגנים. כלל דודי השמש הוחלפו. לדיירים המעוניינים בכך ניתנה אפשרות לשיפוץ כללי מוזל של דירתם.

בשטחים המשותפים: לכל אחת מהכניסות נבנה לובי ותותקן מעלית חדשה. הוחלפה הצנרת ומערכות החשמל.

חניה: במצב המקורי לא היו מקומות חניה כלל. במצב החדש התווספו 14 מקומות חניה חדשים - כולם עבור דירות הקבלן. זאת באמצעות שני מתקנים טמונים, בני 3 קומות ו-6 מקומות חניה כל אחד ו-12 מקומות חניה בסך הכל שסיפקה לפרויקט פרומוט מתקני חניה. המתקן מגיע עם גדרות משלושת צדדיו ובכך מאפשר רמת בטיחות גבוהה ועמידה בתקן הישראלי. עוד בפרויקט שני מקומות חניה עיליים (סה"כ 14).

לו"ז:

הבנייה החלה ביוני 2019. האכלוס מתוכנן עד סוף 2021.