זמן למוטיבציה: אחרי החגים ואפקט ההתחלה החדשה

מדוע אנשים נרשמים למרתון לראשונה בחייהם דווקא בפתח העשור הבא לחייהם, ואיך אפשר ליצור סמני זמן מלאכותיים כדי להתניע פרויקט שנתקע

הסבירות להירשם לריצת מרתון בגיל שנגמר בספרה 9 (29, 39, 49, 59) גבוהה ב-48% ביחס לשאר הגילים / צילום: Shutterstock, Pavel1964
הסבירות להירשם לריצת מרתון בגיל שנגמר בספרה 9 (29, 39, 49, 59) גבוהה ב-48% ביחס לשאר הגילים / צילום: Shutterstock, Pavel1964

"אחרי החגים נתקן את המשגים ונתחיל מבראשית", כתב אהוד מנור, ואכן חגי תשרי הם המחשה מצוינת של סמן זמן (Temporal Landmark) . מי מאיתנו לא אמר או שמע את המשפט "נתניע את הפרויקט / נקבע פגישה / נמשיך את הדיון אחרי החגים". הם לא סמן הזמן היחיד, כמובן. "משבר גיל הארבעים", הגעה לגבורות וחתונת כסף הם כמה דוגמאות נוספות לסמני זמן בעלי משמעות בתרבות שלנו. לסמני זמן יש חשיבות פסיכולוגית: הם באים לידי ביטוי, בין היתר, במוטיבציה שלנו לפעול למען מטרות חשובות בעינינו ולמען הגשמה עצמית.

בשנת 2014, אדם אלתר והאל הרשפילד הראו בשישה ניסויים שונים שאנשים הנמצאים בפתח העשור הבא לחייהם עושים חשבון נפש ומחפשים משמעות קיומית יותר מאנשים שאינם בפתח העשור הבא לחייהם. באחד הניסויים הללו בדקו החוקרים את גילם של אנשים הנרשמים למרתון בפעם הראשונה, כדי לבחון אם לרצים הנמצאים בפתח העשור הבא לחייהם יש נציגות גבוהה יותר מהשאר. התוצאות מרתקות: הסבירות להירשם לריצת מרתון בגיל שנגמר בספרה 9 (29, 39, 49, 59) גבוהה ב-48% ביחס לשאר הגילים.

לוחצים על כפתור האתחול

באותה שנה, פרסמו הנצ'ן דאי, קטרין מילקמן וג'ייסון ריס מאמר המבוסס על ניסויים שערכו, ובו הם טבעו את המונח "אפקט ההתחלה החדשה", כלומר, הנטייה שלנו לפעול למען מטרות (שאפתניות) לאחר סמני זמן.

בניסוי הראשון הם בחנו את שכיחות החיפושים בגוגל למילה "דיאטה" בימים שונים של השבוע, של החודש ושל השנה, וגילו שהחיפוש היה נפוץ יותר ביום הראשון של השבוע, של החודש ושל השנה (וב-1 בינואר, הסבירות לחיפוש כזה עולה ב-82% ביחס לשאר הימים).

בניסוי השני, הם בדקו מתי סטודנטים הולכים להתאמן בחדר כושר. גם במקרה הזה, הם הבחינו שיש סבירות גבוהה יותר לכך שהסטודנטים יתאמנו ביום הראשון של השבוע, של החודש או של השנה.

החוקרים כינו את התופעה הזאת מעין כפתור "אתחול" שמאפשר לנו לעשות הפרדה בין ה"אני" של העבר ל"אני" של העתיד, לפתוח דף חדש. עם זאת, מחקר מ-2017 מראה ש"אפקט ההתחלה החדשה" יעיל רק במקרים שבהם נכשלנו או לא השגנו את המטרות בעבר. במקרים שבהם כן הצלחנו, מוטב לא להפעיל את כפתור האתחול.

להגדיר התחלה באופן מלאכותי

דאי, מילקמן וריס פרסמו מאמר נוסף שנה לאחר מכן. באחד הניסויים שערכו, הם בחנו באיזה יום אנשים מעדיפים לקבל תזכורת על ביצוע משימה שהם רואים בה יעד חשוב. החוקרים הציעו לנבדקים שבעה ימים שונים בין 18 במאי ל-24 במאי. בפני קבוצה אחת של נבדקים, הם ציינו את 20 במרץ כ"יום הראשון של האביב", ולקבוצה השנייה הם הגדירו את 20 במרץ כ"יום חמישי השלישי של חודש מרץ". התוצאות: בקבוצה הראשונה בחרו נבדקים רבים יותר ב-20 במרץ לעומת הקבוצה השנייה (25.6% לעומת 7.2%). מתברר, שאפשר ליצור סמני זמן באופן "מלאכותי" ולא לחכות לאירועים בעלי משמעות כגון שנה חדשה, יום הולדת וכדומה.

המסקנה היא שאנו יכולים לנקוט פעולה ולהגדיר סמני זמן שיאפשרו לנו ליהנות מאפקט ההתחלה החדשה - אפקט שמגביר את כוח הרצון ומייצר גל של מוטיבציה לפעול לעבר מטרות שאפתניות וחשובות. כל שעלינו לעשות הוא להגדיר ציוני דרך בעלי משמעות, המבחינים בין ה"אני" של העבר - זה שלא הצליח לעמוד במשימה - לבין ה"אני" של העתיד. לדוגמה, אפשר להגדיר את יום שלישי בצהריים כתחילתו של החלק השני של השבוע, את חמישי כתחילת סוף השבוע וכך הלאה.

אז... להתראות אחרי החגים!

הכותב הוא מייסד חברת Q Behavioral Thinking, בעל תואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית, מנחה תהליכי חשיבה בחברות, עם סקרנות בריאה בתחומים של חשיבה וחשיבה על חשיבה