מחירי האנרגיה באירופה הגיעו לשיא לאחר שהרוח הפסיקה לנשוב

הסתמכות גדולה על כוח הרוח לצד מחסור בגז טבעי הובילו לזינוק במחירי האנרגיה

טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, windwalk
טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, windwalk

שווקי הגז הטבעי והחשמל כבר היו בעלייה באירופה כשנכנס לתמונה זרז חדש: הרוח בים הצפוני הסוער הפסיקה לנשוב.

ההאטה המיידית בייצור חשמל מאנרגיית רוח מול חופי בריטניה בשבועות האחרונים הייתה כמכת שוט לשווקי אנרגיה מקומיים. מפעלי חשמל בפחם ובגז נאלצו לייצר את מה שהרוח לא ייצרה.

מחירי הגז הטבעי, שכבר עלו בעקבות ההתאוששות מהמגפה והעדר רזרבות דלק במצבורים ובמאגרים, והגיעו לשיא של כל הזמנים. פחם תרמי, שכבר זמן רב מסתכלים עליו בעין עקומה בגלל פליטות הפחמן שלו, יצא משפל מתמשך בגלל שחברות חשמל חייבות להפעיל מפעלי ייצור לגיבוי.

המקרה הזה מדגיש את המצב הרגיש ששווקי האנרגיה באזור מתמודדים מולו לפני החורף האירופי הארוך. הזינוק במחיר החשמל היה חריף ביותר בבריטניה, שנשענה על חוות רוח על מנת להגיע לצמצום פליטות הפחמן שלה עד שנת 2050. מחירי קרדיטים של פחמן, שחברות חשמל רוכשות כדי לקבל רשות לשרוף דלקי מאובנים, גם הם הגיעו לשיא.

"הרבה אנשים היו מופתעים מזה", אמר סטפן קונסטנטינוב, כלכלן אנרגיה בכיר בחברת הנתונים ICIS לגבי הזינוק במחירי החשמל. "אם זה היה קורה בחורף כשהביקוש משמעותית גבוה יותר, אז זה היה הופך לאיום של ממש על יציבות המערכת".

בשיאם, מחירי החשמל בספטמבר עלו יותר מכפלים והיו גבוהים פי שבעה מאשר בתקופה המקבילה ב־2020. שווקי האנרגיה זינקו גם בצרפת, הולנד וגרמניה.

מחירי חשמל שיימסר ביום המחרת עלו ל־285 לירה שטרלינג למגה וואט/שעה בבריטניה כשמהירות הרוח ירדה בשבוע שעבר, על פי ICIS. המחיר הזה מקביל ל־395 דולר למגה וואט/שעה ומהווה שיא שלא נרשם מאז 1999.

בשווקי החשמל, מחיר הייצור אצל הספק היקר ביותר קובע את המחירים לכולם. המשמעות היא שכאשר מדינות צורכות חשמל ממפעלים תרמיים שיש להם עלויות הפעלה גבוהות באופן יחסי, הן מעלות את המחירים לכל השוק. עלויות ההפעלה במפעלי דלק מאובנים גבוהות כעת לאחר עלייה ללא הרף במחיר הגז, הפחם והרישיונות לפליטת פחמן.

מחירי האנרגיה יכולים לעלות אפילו יותר אם הטמפרטורות הקרירות יגרמו להפסקת חידוש מאגרי הגז לפני תקופת שיא הביקוש בחורף, כך אמר טום לורד, סוחר פחמן בחברה הבריטית Redshaw Advisors. "יש לך שוק גז שהוא מאוד הדוק", אמר.

שווקי החשמל, הגז, הפח והפחמן באופן טיפוסי ניזונים זה מזה. מחירי גז גבוהים גורמים לחברות חשמל לשרוף יותר פחם, ואז הן צריכות לקנות יותר קרדיטים לפליטת פחמן. האשראי היקר לפליטת פחמן גורם לחברות לפנות חזרה לגז, שמחירו שוב עולה בגלל שמלאי הדלק אינו גבוה.

למעגל הסגור הזה פוטנציאל להדהד בכלכלה באופן נרחב יותר. נשיאת הבנק המרכזי של אירופה קריסטין לגארד התייחסה החודש לשווקי האנרגיה כאחד הגורמים המרכזיים האחראיים לעלייה באינפלציה.

אנרגיית רוח ייצרה כרבע מהחשמל של בריטניה בשנה שעברה, על פי החברה המפעילה National Grid. לאחר שהרוח דעכה החודש, ביקשה National Grid מהחברה Electricite de France להפעיל מחדש את תחנת הפחם West Burton A הנמצאת בנוטינגהמשיר. בעתיד זה לא יהיה אפשרי: הממשלה הבריטית הודיעה שהיא רוצה שכל מפעלי הפחם ייסגרו עד שנת 2024.

כמובן, בזמנים מסוימים רוחות חזקות הביאו לכך שהחשמל היה זול. אבל החודש, חוות רוח בבריטניה ייצרו פחות מגיגה וואט בודד בימים מסוימים, כך אמר קונסטנטינוב. ההספק המלא הוא 24 גיגה וואט. עבודות תחזוקה על כבלים תת־ימיים הגבילו את יבוא החשמל מצרפת.

מי שהפסיד מהזינוק במחירים הן חברות שיש להן צריכת חשמל גדולה שהן חייבות לחדש בהסכמי אנרגיה שנתיים וחברות שלא גידרו את חשבונות החשמל שלהן.

שתי חברות אנרגיה מבריטניה - PFP Energy ו־MoneyPlus Energy - פשטו רגל כשמחירי החשמל זינקו החודש. החברות, שביחד יש להן 94,000 לקוחות הצורכים חשמל וגז, לא החזירו בקשה לתגובה.

בין המרוויחים מהמצב הזה היו חברות אמריקאיות ורוסיות המייצאות גז לאירופה, כמו גם ספקי אנרגיה מתחדשת המייצרים חשמל שכמעט ואין להם עלויות תפעול. מניות Cheniere Energy, יצואנית אמריקאית גדולה של גז טבעי מעובה, עלו ב־47% השנה.

העלייה במחיר מדגישה את הצורך לכך שיהיה מלאי גיבוי לזמנים בהם הרוח לא נושבת והשמש לא זורחת, כך אמר מארק דיקינסון, מנכ"ל Inspired, חברה המייעצת לחברות אחרות על עלויות אנרגיה ושינוי האקלים.

בין האפשרויות הקיימות: מפעלים חשמל תרמיים לגיבוי, אחסון בסוללות או כבלים לייבוא חשמל משווקים אחרים.