אמות יכולה (בינתיים) לנשום לרווחה: רשות שוק ההון לא תתערב בעסקת הענק בצריפין

לפי הכיוון המסתמן, הרשות לא תתערב בעסקת המכירה אך אם יימצאו פגמים בהתנהלות המוכרת (החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית) יוטלו עליה עיצומים • מקור בחברת הניהול על איסתא, שהתלוננה על הליכי המכירה: "קשקושים וטענות של מפסידים ממורמרים"

הפארק הלוגיסטי בצריפין / צילום: דימטרי ספקטור
הפארק הלוגיסטי בצריפין / צילום: דימטרי ספקטור

רשות שוק ההון לא תתערב בעסקת מכירת המתחם הלוגיסטי בצריפין של החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לחברת אמות . לפי הכיוון המסתמן עתה, אם ימצאו פגמים בהתנהלות הקופה - יוטלו עליה עיצומים. להערכת מקורות ברשות, בדיקת העסקה תימשך זמן רב יחסית, עקב חגי תשרי.

מקור בכיר בחברת ניהול הקופה מאשים את חברת איסתא שהתלוננה על הליכי המכירה, כי "מדובר בקשקושים וטענות של מפסידים ממורמרים".

בשבוע שעבר קיימה חברת הניהול הליך של מעין מכרז, שבו זכתה חברת הנדל"ן אמות השקעות לאחר שהציעה לרכוש את הפארק תמורת 1.52 מיליארד שקל בתוספת מע"מ. לאחר ההליך טענה חברת איסתא, שהגיעה שנייה, כי היה ראוי להמשיך את ההתמחרות בין הצדדים, לאחר שהצעתה הייתה נמוכה ב-12 מיליון שקל בלבד מהצעתה של אמות.

לאור זאת פנתה איסתא בימים האחרונים במכתב לדירקטורים של חברת ניהול קרנות הפנסיה ובו בקשה לקבלת הבהרות בנוגע זכייתה של אמות. גם משתתפים אחרים במכרז טענו היום, כי היו שוקלים להגיש הצעה גבוהה יותר שעשויה היתה להגיע גם ל-1.55 מיליארד שקל, במקרה של התמחרות נוספת.

לא סביר שתוכרז מכירה חוזרת

ברשות שוק ההון מסרבים להתבטא באופן מפורט בעניין, ואולם כבר עתה ברורים שני דברים: הראשון - נראה שברשות אין כוונה להתערב בעסקה או להכריז מכירה חוזרת. אם יימצא פגם כלשהו בהליך שניהלה חברת הניהול של קופת התגמולים - יוטלו עליה עיצומים. השני - הליך הבדיקה ייארך שבועות, עקב חגי תשרי וימי העבודה המועטים.

ברקע, קידום העסקה נמשך וחברת אמות כבר שילמה לקופת התגמולים את התשלום הראשון בעבור המתחם, בסך של 450 מיליון שקל.

הבכיר בחברת הניהול של קופת התגמולים, דחה בשיחה עם גלובס את כל הטענות שהועלו נגד הליך המכירה. "הקרן אינה מחוייבת בחובת מכרזים, נקודה. יש לה הנחיות שהיא צריכה למלא, בפיקוח הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר ועליה לצמצם את אחזקות הנדל"ן שלה ולעבור יותר לאג"חים ייעודיים של מדינת ישראל. בטיוטת חוק ההסדרים נאמר, שמשנה הבאה לא ניתן לקנות את האג"חים האלה. אלה אג"חים מצוינים לקופות גמל. לכן, ולאור החגים, החלטנו למכור את הנכס.

"מלכתחילה היה רצון להביא חוות דעת על המחיר שאותו ניתן לקבל על הפארק. קיבלנו משלושה גורמים אינדיקציות לגבי זה, אך הנושא לא נשמר בסוד והתחלנו לקבל פניות מגורמים שונים לרכישת הנכס. בשבוע שעבר יצאנו בהזמנה, לא מכרז, להתמודד על רכישת הפארק, ובתוך יומיים-שלושה נכנסו 25 גורמים לתוך התהליך הזה, והביעו התעניינות", מספר הבכיר. "זה עבד ממש כמו אש בשדה קוצים. עשינו תהליך של קבלת הצעות, שבשלב ראשון קיבלנו 13 הצעות. אלה טופלו בשקיפות ובמקצועיות, תוך ביקורת של מבקר הקרן ושל עורכי הדין. קיבלנו את המעטפות, שנפתחו בוועדת ההשקעות בגיבוי של מבקר הקרן ועורכי הדין של הקרן ולאחר מכן הוחלט לעשות התמחרות.

"ההתמחרות לא נעשתה בשיטה של מכרז פומבי עם פטיש, אלא באמצעות הצעות שניות מחייבות וסופיות, הפעם עם ערבויות בנקאיות, שהתקבלו על ידי המתמודדים. ביום חמישי קיבלנו מעטפות והתקיימה פתיחה מסודרת של מעטפות ואמות הוכרזה כזוכה, לפני איסתא".

"טענות של מפסידים ממורמרים"

לגבי הבדיקה שעורכת הרשות לשוק ההון לגבי ההליכים ולגבי תיפקודו של ירום אריאב, שהיה יו"ר ועדת ההשקעות של קרנות הפנסיה של עובדי הסוכנות, המכהן בחודש האחרון גם כדירקטור חיצוני בחברת אמות, הגיב הבכיר, כי "אריאב היה בתוך ועדת ההשקעות וברגע שהיה חשש שאמות עומדת להשתתף - הוא פרש ומאז הוא לא נמצא לא בוועדות של הקרן ולא באמות ולא נכח בשום ישיבה".

ולבסוף הגיב הבכיר למכתב התלונה של איסתא ואמר, כי "איסתא כתבו מכתב של קשקושים ברמה של לשון הרע, שבסופו של דבר לא אמר כלום. אמרו ש'יש חשש' וש'יש ככה וככה'. זה קשקוש מוחלט. כולם יודעים שאנחנו אנשים ישרים שפועלים עם אינטגריטי ובצורה הכי מקצועית, והעובדה היא המחיר שהשגנו על הנכס. הטענות שהם העלו זה טענות של מפסידים ממורמרים. BAD LOSRES.

"70% מהמכתב של איסתא דיבר על זה ש'ההליך היה מהיר מידי ולא היה זמן'. מישהו ביקש מהם בכלל להשתתף? איסתא היתה זו שיזמה את ההשתתפות שלה. היא פנתה אלינו עוד לפני שזה נודע לאחרים. אתה משתתף בהליך, מפסיד ואז אומר שההליך לא בסדר. אז למה השתתפת?"