סין לא מוותרת לאף אחד ודואגת שכולם יכתבו "טיוואן" כפי שהיא רוצה – כולל תיכון בקולורדו

אף ארגון אינו קטן מדי או נידח מדי לחמוק מעיניהם הבולשות של בירוקרטים סינים הבודקים בקשות של עמותות להיות נוכחים באירועים של האו"ם

טייוואן / צילום: Shutterstock, Sean Pavone
טייוואן / צילום: Shutterstock, Sean Pavone

בניסיון לתת לחלק מהסטודנטים שלו טעימה של יחסים בינלאומיים, פנה תיכון רג'יס הישועי מקולורדו לאו"ם לקבלת רשות לשלוח נציגים שיהיו נוכחים במפגש מועצת האו"ם על מעמדן של הנשים.

באביב האחרון, הוועדה באו"ם שעוסקת ברישויים כאלה שלחה לתיכון דואר אלקטרוני. נכתב שם שיש בעיה: באתר של תיכון רג'יס הישועי השתמשו בטרמינולוגיה הלא נכונה לטייוואן, האי הנשלט באופן דמוקרטי. הוועדה הציעה לשנות את הניסוח ל"טייוואן, מחוז של סין".

בייג'ינג כבר זמן רב מנצלת את כוחה הרב כדי לאתגר ממשלות וארגונים בינלאומיים לגבי טענתה שטייוואן היא חלק מסין. היא גם מנדנדת יותר ויותר לננסים של הדיפלומטיה הבינלאומית, כמו תיכון רג'יס הישועי, לגבי הנושא הזה.

"אנחנו דג רקק", אמרה כריסטינה ולה, המורה לספרדית ששלחה את הבקשה של התיכון מאורורה, קולורדו, לאו"ם.

סין יושבת בוועדת האו"ם לארגונים לא ממשלתיים, הנותנת אישורים לקבוצות קטנות או גדולות להיות נוכחות באירועים של האו"ם. בפגישות הציבוריות של הוועדה, כל נציג יכול לעכב בקשה של גוף כלשהו. בירוקרטים סינים בודקים כל קבוצה שמגישה בקשות לוועדה, ובודקים כל פינה באתרי האינטרנט שלה לגבי התייחסויות לטייוואן, כך אומרים חוקרים שלמדו את התנהלות הוועדה. אם קבוצה כלשהי לא תשתמש במינוח האהוב על בייג'ינג, סין תבקש מהוועדה להעביר הלאה בקשה לשינויים.

בפגישה של הוועדה ממאי, ביקשה סין שתיכון רג'יס הישועי ישנה את הדרך שבה הוא מתייחס לטייוואן. זמן קצר אחר כך, שלחה הוועדה דואר אלקטרוני לבית הספר לגבי מאמר המופיע באתר שלו על תלמידה שהצטרפה לאיגוד של נערות בגיל תיכון לצד נערות ממדינות אחרות, כולל טייוואן, כך מספרת ולה, המורה לספרדית.

"אף אחד לא היה מגיע לעמוד הזה סתם במקרה", אמרה ולה.

היא חשבה שהבקשה מוזרה אבל הוסיפה "מחוז של סין" למאמר כפי שהתבקשה. לפני שבוע, אישרה וועדת האו"ם את הבקשה שהגישה בשם התיכון.

עקביים ותוקפניים

במהלך מושב הקיץ של הוועדה שנגמר ביום שישי, ציינה סין שטרמינולוגיה שגויה לגבי טייוואן מעכבת בקשות אחרות מלפחות שש קבוצות שונות, כולל איגוד תעשיית האופניים הבינלאומי, אגודת טבע צרפתית ששמה איגוד שלושת הקיפודים והעמותה "לכל אנשי הירח", איגוד של עורכי דין העוסקים בחקר החלל שמנסים לשמר את אתרי הנחיתה על הירח כדי שלא ייהפכו בעתיד הרחוק למלכודות תיירים.

"הם עקביים ותוקפניים לגבי זה", אמרה אלינור אופנשו, שהעמותה שלה, השירות הבינלאומי לזכויות אדם, עוקבת מקרוב אחרי פעילות הוועדה. "והם לא ינוחו עד שהעמותות יעשו את השינוי שהם מבקשים".

בטייוואן מתקיים שלטון אוטונומי מאז 1949, כשהממשלה הסינית דאז ברחה מהיבשת לאי אחרי שהפסידה במלחמת האזרחים לקומוניסטים. האו"ם הכיר בממשלת טייוואן כמושלת בסין עד שעבר להכרה בבייג'ינג ב-1971. מאותו רגע טייוואן אינה חברה באו"ם.

מאז, אימץ האו"ם את התיאור הסיני של בייג'ינג. דובר של האו"ם אמר שמשתתפים צריכים להתייחס לטריטוריה כ"טייוואן, מחוז של סין", והוועדה "מבקשת מעמותות לכבד את המינוח של האו"ם לגבי כל השמות הגיאוגרפיים". המשלחת הסינית לוועדת האו"ם על ארגונים לא ממשלתיים לקחה על עצמה את התפקיד לוודא שכל מי שרוצה להתקשר עם האו"ם מודע לכך.

ארגונים רבים המבקשים אישורים מהאו"ם, כמו תיכון רג'יס הישועי, לא נוכחים בפגישות הוועדה ולומדים על הבקשה לדיוק המינוח דרך דואר אלקטרוני, שם לא כתוב איזו מדינה ביקשה את השינוי. מבלי להיות מודעות לוויכוח הפוליטי או סתם מתוך אדישות לגביו, רבות מהן עושות כפי שנתבקשו על מנת לזרז אישור בקשות, כך אמרה רנה סיו אינבודן, עמיתה במרכז שטראוס לביטחון וחוק בינלאומי באוניברסיטת טקסס, שחקרה את הוועדה.

יין פאטון, מנכ"ל האיגוד הסביבתי של האוניברסיטאות והמכללות בבריטניה, אמר שהניסוח "מחוז של סין" נוסף לכמה מדפי האינטרנט הנידחים יותר של הקבוצה לאחר שהתבקש לעשות כן בידי הוועדה.

"עשינו זאת כי היינו נחושים להיכנס ולהשפיע על מערכת האו"ם הזו מבפנים", אמר.

בשימוע של הוועדה במאי, הנציג הסיני ז'אנג ז'ה ביקש שקהילת היוגה העולמית, המקדמת "סגנון חיים של יוגה בכל העולם וללא אפליה מכל סוג", תשנה את המינוח של טייוואן על גבי האתר שלה. בפגישה עוקבת, שאל ז'אנג את דיליפקומאר תנקפאן, מייסד הארגון שנוכח באופן אישי, אם הוא פתר את הנושא.

"כבר הוצאנו את השם", ענה תנקפאן, על פי השידור המקוון של המפגש. הוא אמר שזה לא קרה עד עכשיו כי מנהל האתר שכח ללחוץ על הכפתור לעדכון הגרסה האחרונה של האתר.

הוא אמר לז'אנג שהטעות תוקנה. התמונה של קלודיה לין, לצד התואר שלה: "נציגת הנוער של טייוואן", נעלמו מהאתר. וועדת האו"ם אישרה את בקשתה של קהילת היוגה.

לין אמרה שתנקפאן לא אמר לה לפני שמחק אותה מהאתר. היא אמרה שמבחינתה השינוי לא מפריע ואין לה עניין להיות מעורבת בנושאים גיאופוליטיים. תנקפאן סירב להגיב.

בשנה שעברה, הנציגה האמריקאית בוועדה העירה לסין לגבי הנוהג הזה. ארגונים צריכים להיות מסוגלים להתייחס לטייוואן איך שירצו, אמרה קורטני נמרוף, והתעקשות על מינוח "שהוא בהתאם לעמדות פוליטיות מסוימות... תהיה בעלת השפעה שהיא כמו צנזורה על הנוכחות המקוונת של ארגונים מסוימים".

ז'אנג ענה לה ש"ריבונות ורציפות טריטוריאלית של מדינות חברות באו"ם" היא עקרון ליבה של האו"ם, כך ש"שימוש במינוח הנכון הוא אחד הקריטריונים הבסיסיים ביותר להגשת בקשה".

כשצפתה בשידור המקוון של הוועדה משבוע שעבר, ראתה מישל הנלון, המייסדת השותפה של הארגון "למען כל אנשי הירח" את סין מתשאלת קבוצות שונות לגבי הדרך בה הן מתארות את טייוואן. "חשבתי לעצמי, 'אויש, נו באמת'", אומרת הנלון, המנהלת המרכז לחוקי אוויר וחלל באוניברסיטת מיסיסיפי.

"ואז זה קרה לנו", אמרה. "אפילו לא ידעתי שיש אצלנו התייחסות לטייוואן".

יום אחר כך, הוועדה שלחה לה דואר אלקטרוני שכיוון אותה לעמוד התרומות באתר שלה, שם ישנו תפריט גלילה של מדינות ומופיעים בו האי טייוואן והטריטוריות הנשלטות על ידי סין הונג קונג ומקאו. בדואר האלקטרוני הציעו לה להוסיף "מחוז של סין" למילה טייוואן וכמו כן להוסיף את הביטוי "מחוז אדמיניסטרטיבי מיוחד של סין" אחרי השמות של הונג קונג ומקאו.

ברצונה לפתור את הנושא במהירות כדי שהארגון שלה יוכל לתת הצהרות בוועידת האו"ם על שימוש לצרכי שלום בחלל החיצון, מחקה את כל העמוד.

"בכנות, אנחנו לא מקבלים כל כך הרבה תרומות דרך האתר", אמרה הנלון. היא מקווה שהוועדה תאשר את בקשתה במושב הבא שלה.

צ'או דנג השתתף בהכנת הכתבה.