עסקת ענק לסקייליין: מוכרת את רוב נכסיה בקנדה בכ-530 מיליון שקל

החברה הבת של מישורים צופה רווח של 25-35 מיליון דולר קנדי (63-87 מיליון שקל) מהמכירה • על העסקה: "מעניקה נזילות משמעותית שתאפשר לסקייליין לממש את האסטרטגיה המוצהרת שלה - לעצב מחדש את מיקוד השקעות ופעילות החברה מאתרי נופש וקרקעות - לבתי מלון"

נכס של סקייליין בארה''ב / צילום: מצגת החברה
נכס של סקייליין בארה''ב / צילום: מצגת החברה

חברת הנדל"ן המניב סקייליין, הנמצאת בשליטת מישורים (50%) והכשרת הישוב (20%), ועוסקת בעיקר בנדל"ן מלונאי בארה"ב ובקנדה, מוכרת את מרבית החזקותיה בקנדה. החברה הודיעה כי התקשרה בשני הסכמים סופיים עם Freed Corporation למכירת מלוא הזכויות באתרי הנופש שלה בקנדה ובקרקעות לפיתוח הסמוכות לאתר הנופש Deerhurst ולאתר Horseshoe, ובכל הקרקעות לפיתוח שנותרו באתר הנופש Blue Mountain במחוז אונטריו. לדברי החברה, מחיר המכירה, 210 מיליון דולר קנדי (כ-530 מיליון שקל) מייצג פרמיה של כ-30 מיליון דולר קנדי על שווי נכסים אלו בספרי סקייליין.

בסקייליין מציינים כי החברה צפויה לרשום במועד סגירת העסקה רווח נקי לפני מס של 35-45 מיליון דולר קנדי. לאחר מס, צפוי הרווח הנקי לעמוד על 25-35 מיליון דולר קנדי (63-87 מיליון שקל), וההשפעה החיובית על הון החברה תסתכם ב-15-25 מיליון דולר קנדי.

הלוואת מוכר בכ-60 מיליון דולר קנדי

פריד תרכוש את הנכסים באמצעות ה שותפות Resort Communities LP שתוקם לשם כך, שאליה יועברו גם הזכויות באתר הנופש Muskoka Bay, שנכון למועד זה הינו בבעלות של פריד ושותפיה, בשווי מוסכם של כ-90 מיליון דולר קנדי.

פריד מסרה לסקייליין פיקדון בלתי חוזר בסך כ-7 מיליון דולר קנדי, והעסקה צפויה להיסגר, בכפוף להתקיימות מספר תנאים מתלים, בסוף אוקטובר השנה.

סקייליין אמורה לקבל במועד הסגירה תשלום במזומן בסך של כ-109 מיליון דולר קנדי, מה שייצור לה תזרים מזומנים חופשי נטו בסך שבין 30-35 מיליון דולר קנדי לאחר פירעון חובות, תשלומים לבעלי זכויות מיעוט באחד הנכסים ותשלומי מסים על העסקה.

החברה תעניק לפריד הלוואת מוכר (VTB) בסך כ-60 מיליון דולר קנדי למשך ארבע שנים בריבית של 5%, והלוואת גישור בסך של כ-8 מיליון דולר קנדי למשך שנתיים בריבית של 12% לשנה. בנוסף, סכום של כ-33 מיליון דולר קנדי יתקבל בצורת החזקות בשיעור של 29% בשותפות (החברה תחזיק כ-26% בשותפות וכ-3% הנותרים יוחזקו על-ידי צד שלישי).

מנכ"ל סקייליין, בלייק לאיין, מסר כי "זוהי אבן דרך עבור החברה, המעניקה נזילות משמעותית חדשה שתאפשר לסקייליין לממש את האסטרטגיה המוצהרת שלה, לעצב מחדש את מיקוד השקעות ופעילות החברה מאתרי נופש וקרקעות, לבתי מלון. אנחנו שמחים להיות שותפים ב-29% בשותפות אתרי הנופש ביחד עם פריד, אשר תחזיק כעת בפורטפוליו נרחב של אתרי נופש מובילים באונטריו, קנדה".

סקייליין הקנדית מתמחה בהשקעות בנדל"ן מלונאי מניב בארה"ב ובקנדה, ומחזיקה ב-18 נכסים מניבים הכוללים 3,266 חדרי מלון ו-7,919 מ"ר שטחים מסחריים שפרוסים ב-18 ערים בארה"ב וקנדה. כן יש לה בנק קרקעות לכ-2,315 יחידות דיור בשלושה אזורים עיקריים במחוז אונטריו, קנדה. מניית החברה הגיבה להודעה בעלייה של 32% והשלימה התקדמות של 98% בשנה האחרונה. שוויה של החברה בבורסה בתל אביב הגיע לכ-348 מיליון שקל.


פסגות: "הסיכון באג"ח החברה פחת משמעותית"

דנאור ארז, מנהל השקעות בפסגות קרנות נאמנות, ציין בתגובה להודעת החברה כי "סקייליין נסחרת בכחצי מההון שלה. מכירת הפורטפוליו מעל ערכו בספרים נותנת תוקף לשווי נכסי החברה, כך שניכר שהחברה נסחרת בדיסקאונט עמוק על השווי הנכסי שלה. כמו כן, החברה מכרה את הריזורטים הקנדיים שבבעלותה - נכסים המתאפיינים בתנודתיות גבוהה, לטובת התמקדות בבתי מלון שנחשבים יציבים יותר.

"ברמת החוב, לחברה שתי סדרות אג"ח", הוסיף ארז. "סדרה א' היא עם שעבוד ראשון על אחד מהנכסים שנמכרו (דירהרסט), ועל כן ההנחה היא שהחברה תבצע פירעון מוקדם או שתפקיד את יתרת החוב בפיקדון במזומן, כך שהסיכון פחת משמעותית. לחברה סדרה נוספת - דולרית במח"מ 2.3 שנים ובתשואה של כ-6.3% - וביום שלאחר העסקה החברה תציג גידול בהון העצמי ויתרות מזומן גבוהות מאוד, כך שהאיתנות הפיננסית טובה יותר", הוא כותב.

על בעלת השליטה בסקייליין, מישורים, ניטש בשנים האחרונות מאבק שליטה בין המייסד גיל בלוטרייך ובין המיליארדר אלכס שניידר (שאותו הכניס בלוטרייך כשותף בחברה), שבסופו הצליח שניידר לבסס את שליטתו במישורים (מחזיק כיום בכ-44% מההון בעוד לבלוטרייך 15%). מישורים פועלת בתחום הנדל"ן בישראל ובארה"ב. מניית החברה זינקה בתגובה לעסקה והשלימה התקדמות של 54% בשנה האחרונה. שוויה בבורסה עומד על 288 מיליון שקל.