24 ראשי רשויות בגוש דן תומכים במס מטרו על תושביהם

כך עולה ממכתב עליו חתומים ראשי הרשויות אשר הועבר לפני מספר שבועות לראש הממשלה ולמספר שרים, בניסיון לשנות את אופן השתתפות העיריות בתקצוב פרויקט הענק • לטענתם, המתווה הנוכחי עלול לפגוע "בשרידותם הפיננסית"

רון חולדאי, ראש עיריית ת''א / צילום: איל יצהר
רון חולדאי, ראש עיריית ת''א / צילום: איל יצהר

24 ראשי רשויות מקומיות בגוש דן מתנגדים למתווה ההשתתפות שלהם במימון פרויקט המטרו. זאת כיוון שלטענתם העלויות שיושתו עליהם, לרבות עלויות מתביעות פיצויים בגין ירידת ערך, עלולות להביא למיטוט פיננסי - לא פחות - של כמה מהן.

בפנייתם לפני מספר שבועות לראש הממשלה נפתלי בנט, כמו גם לשרי ושרות האוצר, הפנים והתחבורה, כלולה גם הצעה משלהם לשינוי המתווה, שאם תתקבל, עשויה להיות נפיצה.

בין היתר הם הציעו "לקבוע מס ייעודי לצורך השתתפות במימון הפרויקט שיחול על כלל הציבור המתגורר במרחב של רשויות המטרו, שייהנה בסופו של דבר מהתועלות התחבורתיות של הפרויקט".

מבדיקת גלובס עולה כי נכון לעכשיו ההצעה לא מתקדמת כחלק מחקיקת חוק המטרו שבינתיים פוצלה לשניים - גם כחלק מחוק ההסדרים וגם כחקיקה נפרדת.

יודגש כי מדובר בהצעה שמועלית לצד מיסוי ייעודי אחר שעומד להיות מושת לטובת קידום הפרויקט. מדובר במעין מס מטרו, שגובהו יעמוד על כ-75% מההשבחה של מקרקעין שעליהן ייבנו פרויקטים לאורך ובאזור תוואי המטרו העתידי. 

מצוקה פיננסית עתידית 

במכתבם ראשי הרשויות מדגישים כאמור כי הם עשויים להיקלע למצוקה פיננסית בעתיד לנוכח היקף הפרויקט - 150 ק"מ אורכו שכולות תת-קרקעי, "זאת בעיקר לאור ההיקף חסר התקדים של תביעות הפיצויים, אשר צפויות להיות מוגשות מתוקף סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה בגין ירידת ערך", נכתב במכתבם.

ראשי הרשויות ביקשו במכתב כי החוק יקבע כי "כלל עלות הפרויקט, ובכלל זה השתתפותן של הרשויות המקומיות במימונו, כוללת את כל ההוצאות הצפויות בגין קמת המטרו, לרבות מימון הפיצויים עבור תביעות לפי סעיף 197 לחוק הכנון והבנייה, הפחתת היטלי השבחה וכו'".

לאור המצב הנוכחי, ראשי הרשויות אף ביקשו מהשרים שלא לכלול כלל את חוק המטרו בחוק ההסדרים הנוכחי. "לאור האמור, ובשים לב לחשיבות הפרויקט וההשפעה המשמעותית של ההסדרים הנלווים הנדרשים, אנו קוראים לכם להסיר הצעה זו מנוסח המחליטים ומחוק ההסדרים לשנת 2022, ולהנחות את צוות המשרד לשבת על המדוכה יחד עם השלטון המקומי ומשרד הפנים בכדי לקדם את החקיקה הנדרשת בתהליך משותף ומוסכם".

דיון בנושאים שבמחלוקת

הוועדה למיזמי תשתית לאומיים מיוחדים, בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי, צפויה לקיים היום (א') דיון שני בסעיפי חוק המטרו. יצוין כי בשבוע שעבר, עם תחילתו של הדיון הראשון בחוק, אמרה מלינובסקי כי יממה טרם הדיון, היא שוחחה עם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שביקש ממנה שלא לקיים את הדיון לאור המחלוקת הפיננסית שקיימת סביב הפרויקט. מלינובסקי ציינה כי היא לא נעתרה לבקשתו.

במהלך הדיון ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, ביקש לקבל את זכות הדיבור (באמצעות הזום), וכשהגיע תורו לדבר, ציין כי העירייה שבראשה הוא עומד עלולה להיקלע בעתיד למצוקה פיננסית, לאור עשרות מיליוני השקלים שהיא צפויה להעביר לטובת הפרויקט. כן ציין ברוידא כי גם חלוקת ההיטלים שייגבו מהרשויות, לפי המתווה הנוכחי, אינה ברורה לו, היות שלשיטתו היא איננה שוויונית.

לאור עמדת ח"כ מלינובסקי, בעיריית תל אביב הגיבו ומסרו כי "לאחר מספר שבועות שבהם התנהל משא-ומתן בין משרד האוצר למרכז השלטון המקומי ופורום ה-15, בנוגע לסכומים שיעבירו הרשויות המקומיות, שבשטחן חלה תכנית המטרו לאוצר המדינה, סוכם לפני כחודשיים על הקמת צוות משא-ומתן מצומצם מטעם הרשויות המקומיות, שכלל את תל אביב-יפו, פתח תקווה, ראשון לציון (שלוש הרשויות שעתידות לשאת בסכומים המשמעותיים ביותר במימון הפרויקט מתוך 24 הרשויות המקומיות) ולוד (כנציגת הרשויות הקטנות). הצוות נפגש עם נציגי האוצר מספר פעמים עד כה.

"יום 28.07.21 העבירו 24 ראשי הערים מכתב משותף לממשלה בנוגע לסוגיות המהותיות הנוגעות למטרו, ולפני מספר ימים התקיים דיון, שבו השתתפו ראשי הערים במטרה לדון בנושאים המהותיים שנותרו שנויים במחלוקת. לאור העובדה שהמשא-ומתן בין צוות הרשויות המקומיות ומשרד האוצר לא מוצה, ביקש ראש עיריית תל אביב-יפו לדחות את הדיון בוועדה על-מנת לאפשר לצדדים להגיע להבנות".