היקף המשכנתאות שוב שובר שיא: 11.9 מיליארד שקל באוגוסט

המידע שמסר בנק ישראל על היקף המשכנתאות בחודש אוגוסט לא כולל פירוט לפי משקיעים, קוני מחיר למשתכן או ממחזרי משכנתאות • כמו כן, עדיין לא פורסמו נתונים משלימים על שוק הדיור, אך בהנחה שהוא התנהג בהתאם לחודשים האחרונים, נראה שגם באוגוסט נמכרו יותר מ-10,000 דירות

פועל באתר בנייה. 2021 תשבור כפי הנראה את שיא המשכנתאות השנתי / צילום: שלומי יוסף
פועל באתר בנייה. 2021 תשבור כפי הנראה את שיא המשכנתאות השנתי / צילום: שלומי יוסף

עד כמה יכולה הממשלה לעצור את רכבת הנדל"ן הדוהרת? ערב חגי תשרי נשבר שוב שיא המשכנתאות החודשי, שעה שבחודש אוגוסט נלקחו משכנתאות בהיקף של 11.9 מיליארד שקל - כך עולה מנתוני בנק ישראל.

המידע של בנק ישראל לא מפרט כיצד המשקיעים, ממחזרי המשכנתאות, רוכשי הדירות במחיר למשתכן וכלל הרוכשים התנהגו. אין עדיין גם נתונים משלימים על השוק של החודש שעבר, ואולם בהנחה שהוא מוסיף להתנהג באותה דינמיקה של החודשים שעברו, נראה שגם בחודש של לפני החגים נמכרו יותר מ-10,000 דירות, ושחלק משמעותי מהן (כשליש) הוא דירות חדשות.

כפי שפורסם בגלובס מדדי מחירי הדירות ובמיוחד הדירות החדשות - עולים בקצב גובר. על פי נתוני הלמ"ס האחרונים, העלייה השנתית של מחירי הדירות הרגילות הגיעה ל-8% ואילו מחירי הדירות החדשות עלו בלא פחות מ-12.5%. כמשתמע, סקטור זה של דירות אחראי במידה הרבה ביותר לעליות המחירים בשוק.

בשמונת החודשים הראשונים של 2021 נלקחו משכנתאות בהיקף של 75.1 מיליארד שקל; בכל שנת 2020, שבה נשבר שיא שנתי של משכנתאות שנלקחו, היקפי המשכנתאות הגיעו ל-78 מיליארד שקל, כך שברור שב-2021 יישבר שיא שנתי של משכנתאות בסדר גודל שונה לחלוטין ממה שהשוק הכיר עד כה. רק להשוואה: היקף המשכנתאות שנלקחו בשמונת החודשים הראשונים של השנה היה גבוה מזה של כל השנים, למעט 2020.

על פי נתוני הכלכלנית הראשית באוצר, 2021 גם צפויה לשבור את שיא העסקאות השנתי, באם קצב הרכישות יימשך כפי שהוא. כאמור, היקפי המשכנתאות מורים כי לא רק שהוא ממשיך ברמה גבוהה - הוא אף גובר.