הצוללת | פודקאסט

בית עם בריכה, במחיר דירת 3 חדרים בסן פרנסיסקו: ההייטקיסטים הישראלים נוהרים לאוסטין. אלון מאסק כבר שם

הקהילה הישראלית באוסטין טקסס צמחה פי שלושה בשנתיים האחרונות, כשמרבית המצטרפים הם הייטקיסטים שהעדיפו אותה על פני עמק הסיליקון • הנהירה של אנשי טכנולוגיה - אמריקאים וישראלים - לאוסטין מתרחשת בשל יוקר מחיה נמוך וחיים שוקקים, ללא מגבלות קורונה • אפילו טסלה ואלון מאסק כבר שם • האזינו 

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

 

מספר המשפחות הישראליות שמתגוררות בבירת טקסס, אוסטין, קפץ לפי ההערכות פי שלושה בשנתיים האחרונות - מאז פרוץ הקורונה - עד כדי 600 משפחות כיום. רוב "המהגרים" לאוסטין בתקופה הזו הם הייטקיסטים. אלה אינם המספרים של עמק הסיליקון, שם מתגוררים כיום - כך לפי הערכות - עשרות אלפי ישראלים, ובכל זאת. זו ללא ספק מהפכה שקטה. 

אלה לא רק הישראלים שנוהרים לטקסס, אלא גם הייטקיסטים אמריקאים ככלל שגילו את היתרונות שגלומים באוסטין: יוקר מחיה נמוך יותר ואפשרות לאיכות חיים גבוהה יותר, מצד אחד; וחיים שוקקים ללא מגבלות קורונה, מצד שני. 

הנהירה הזו מלווה גם בחברות הייטק - אמריקאיות וישראליות - שהחליטו למקם את המטה שלהן דווקא באוסטין בשנים האחרונות. בין המותגים הגדולים אפשר למצוא את טסלה של אלון מאסק, שמתכננת להקים בעיר את מפעל המכוניות השני שלה (מאסק עצמו עבר לגור באזור ב-2020). מאסק אפילו הכריז באחרונה שאוסטין תהיה "העיר הצומחת ביותר שאמריקה ראתה מזה 50 שנה". גם חברת אורקל העבירה לאוסטין את המטה שלה לפני כמה חודשים, אחרי ארבעה עשורים בקליפורניה. 

החברות הישראליות שותפות למגמה. הסטארט־אפ קוואלי, שעוסק באוטומציה של תשתיות מחשוב, תקשורת וענן, היה מהחברות הישראליות הראשונות שהקימו משרד באוסטין עוד בסוף 2018. אחריו גם נקסט אינשורנס ופאפאיה גלובל הקימו שם משרדים. ב־2021 הנציגות הישראלית בעיר התרחבה משמעותית כשגם הסטארט־אפים ריברי, דילהאב ו־8 fig הקימו מאחז. חברת האוטומוטיב REE , שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק, הגדילה ובחרה באוסטין למטה הפעילות האמריקאית שלה. סטארט־אפים נוספים שמתכננים להתרחב בקרוב לאוסטין הם פרספטו וטיפלתי.

"העובדים באוסטין נשארים לאורך זמן בארגון והם גאים להיות חלק מבנייה של חברה מהיסוד, שזה מאוד התאים לנו", אומר ליאור קוריאט, מנכ"ל קוואלי, שעבר גם הוא מקליפורניה לאוסטין לפני שלוש שנים. "בניגוד למקומות אחרים, העובדים באוסטין לא מרגישים כל הזמן שהם מפספסים הזדמנויות בחברות אחרות וזה מה שעזר לנו לבנות צוות חזק של שיווק, מכירות ותמיכה בעיר". 

"פאלו אלטו בעמק הסיליקון היא מקום קסום, סוג של פריז קטנה, מלאה בפארקים ובגני משחקים ירוקים ועם מזג אוויר מעולה, אבל הכל שם עולה בהתאם", מספר איציק מלכה, המנכ"ל של הסטארט-אפ שלו 4 M Analytics למיפוי תשתיות תת-קרקעיות. מלכה מתכוון למקם את המשרד האמריקאי של החברה באוסטין דווקא, ולא בעמק הסיליקון. הסיבה לדבריו היא קודם כל כלכלית. ״אנחנו משפחה של שלושה ילדים ועבור בית ראוי בקליפורניה, כזה שאפשר לארח בו גם קרובים מהארץ מידי פעם, צריך לשלם 10,000 דולר לחודש. באוסטין אתה יכול למצוא ממש אחוזה עם בריכת שחייה ב-5,000 דולר לחודש". 

"בתים נחטפו תוך יום-יומיים"

נהירת ההייטקיסטים לאוסטין טקסס הובילה לעליית מחירים של כ-30% בשנה, כך מספרת רינת ראובני לרנר, יועצת רילוקיישן וסוכנת נדל"ן באוסטין. היא עברה לעיר בעקבות עבודתו של בעלה בחברת הטכנולוגיה הצרפתית תאלס. בישראל, ראובני לרנר הייתה רוקחת במקצועה, אך באוסטין היא עשתה הסבה לסוכנת נדל"ן וכיום מתפקדת גם כיועצת רילוקיישן שמלווה הייטקיסטים ישראלים המגיעים לעיר. 

מהם פערי המחירים? שכירות לדירת שלושה חדרים ממוצעת במרכז העיר סן פרנסיסקו תעלה כ-7,500 דולר ואילו באוסטין, כ-3,400 דולר בלבד. מחיר מטר מרובע של דירה יהיה כ-14,000 דולר בסן פרנסיסקו ורק כ-5,000 דולר באוסטין. 

"כשהבנק המרכזי הוריד את הריביות ואנשים הבינו שעלות המשכנתה שווה לעלות השכירות, רבים החלו לקנות בתים", אומרת ראובני לרנר. "הייתה פה תחרות עזה על כל בית. בתים נחטפו תוך יום יומיים היו בתים שקיבלו 40 הצעות לרכישה. זה היה משהו שלא נראה בשנים האחרונות באוסטין". עוד סיפרה שכאשר ישראלים מעמק הסיליקון שעמם שוחחה שמעו שבאוסטין מערכת החינוך הפתוחה ואין כמעט מגבלות קורונה, הם אמרו לה: "אנחנו באים עכשיו, וקונים כל בית". 

התושבים הוותיקים של אוסטין, פחות מרוצים מפלישת ההייטקיסטים לעיר, בלשון המעטה. "אתה נתקל בשלטים כמו ‘אל תהפכו אותנו לקליפורניה'. הם מפחדים שהגירה של תומכי המפלגה הדמוקרטית מקליפורניה תהפוך את טקסס למדינה עם מיסוי יותר גבוה", מספרת ראובני לרנר. "יש גם עלייה בכמות ההומלסים באוסטין ואנשים לא רוצים להגיע למצב של סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס. מכיוון שמס הרכוש נגזר מהשווי של הדירות, שמזנק למעלה, יש טקסנים שפתאום צריכים לשלם יותר על אותו הבית. אז הם כמובן כועסים".

מה מצב ההתחסנות מפני קורונה בטקסס? בוודאי רחוק מזה שקיים בישראל, או קליפורניה. כך למשל, כאשר ראובני לרנר שאלה את השכן שלה, כבן 70, אם התחסן, תשובתו הייתה: " hell no , לא אכניס את הרעל הזה לגוף שלי". אך ההייטקיסטים למודי הסגרים הנוקשים מקליפורניה מוכנים לספוג את הסיכון הזה, העיקר ליהנות מיותר מרחב, ומיותר חופש, בפחות כסף. 

עוד על היתרונות והחסרונות של אוסטין טקסס מול עמק הסיליקון בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".