משבר המוסכים ותחנות הדלק בדרך - ויש להיערך לכך

כל מכונית חשמלית שעל הכביש, פירושה מכונית פחות לתחנות הדלק ולמוסכים • בשורה טובה לרובנו אך כזו המגיעה עם קשיים רבים

תחנת דלק / צילום: עינת לברון
תחנת דלק / צילום: עינת לברון

סופה של המכונית הדלקית (מבוססת דלק) להיעלם, ובקרוב. המומחים חלוקים בשאלה מתי נזכה סוף סוף לראות מכוניות אוטונומיות בכבישי ישראל, אך כולם מסכימים כי אלו תהיינה חשמליות, ולא מבוססות מנוע בנזין. תהליך זה מבורך מבחינת יעילות וזיהום הסביבה, אבל כמו תמיד יש מפסידים ואלו הם המוסכים ותחנות הדלק. אם המדינה לא תיערך לכך כעת, התוצאות תהיינה קשות יותר בעתיד.

נסביר. המכונית החשמלית יעילה ממכונית רגילה, מתקלקלת לעתים רחוקות יותר, ויש צורך בפחות טיפולים מונעים. במכונית דלקית יש אלפיים חלקים נעים, לעומת כעשרים במכונית חשמלית. החלפת חלקים בה נדירה, ולפי הצפוי, שוק חלקי החילוף יפחת בארבעים אחוז.

הטיפול במכוניות חשמליות דורש מיומנות והכשרה ארוכה שאין למכונאים רגילים. הוא דורש כלים מיוחדים, הבנה בחומרה ותוכנה, ושלל יידע מתקדם שלא נלמד היום, וחלקו בתהליכי פיתוח. מדובר בתקלות שמכונאי רגיל לא יכול להתמודד איתן.

היעלמות בקרוב

בקצרה, מכוניות חשמליות תדרושנה פחות מוסכים ומכונאים, אבל ידע יקר ומסובך שאין אותו למוסכים רגילים, ויקשה על רובם להשיגו. אם לחלק מהמוסכים יש פתח מילוט כלשהו, הרי לתחנות דלק אין כזה כלל. את רוב המכוניות החשמליות ניתן יהיה להטעין מהבתים. וגם אם יהיה צורך בתחנות טעינה בדרכים, אלו יכולות להיות מוצבות בכל מגרש חנייה, ובכל חזית מסעדה. כל הלוגיסטיקה של מיכליות הנוסעות וממלאות את מיכליהן של תחנות דלק, עובדי התחנה, מדי צריכת הדלק וכו', מיותר לחלוטין. תחנות הדלק תיעלמנה ויחד איתן חנויות הנוחות וכל עובדיהן.

עומק המשבר לא מורגש עדיין בשוק משום שמכוניות חדשות, גם דלקיות, אינן דורשות טיפול בשנים הראשונות. אולם תוך שנים מעטות, כשתרדנה מהכביש המכוניות הדלקיות, והחשמליות לא תגענה להחליפן, יורגש המשבר. אך אז יהיה מאוחר מדי מלטפל בו. יש להתחיל כבר עכשיו במה שניתן. דהיינו, הכשרת חלק מהמכונאים למכוניות חשמליות, יחד עם סגירת מוסכים ותחנות דלק ומציאת חלופות לעובדיהן.

המפסיד הגדול

כל מכונית חשמלית שעולה על הכביש, פירושה מכונית אחת פחות לתחנות הדלק ולמוסכים. בשורה טובה לבעלי הרכב, אבל לא לחמשת אלפים מוסכים מורשים ולמעלה מאלף תחנות דלק פעילות. כל אלו מפרנסים עשרות אלפי משפחות שלא בקלות ימצאו מקור פרנסה אחר.

כמובן, המפסיד הגדול הוא אוצר המדינה, שכן שישים אחוז ממחיר הדלק הוא מס. אבל אין צורך לדאוג לאוצר. קל יותר להטיל מיסים מלמצוא פרנסה חדשה למוסכניקים ותיקים, כך שלאוצר אין צורך לדאוג כעת. אבל למוסכניקים ולמתדלקים כן, ורצוי להתכונן לכך כבר עתה.

הכותב הוא שופט בדימוס של בית המשפט לתעבורה בירושלים ומורה מן החוץ בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה