גל נמרי: טייגר גלובל מעלה הילוך בישראל

עם הובלת ההשקעות בחברת הפינטק מאש ובתוסף אבטחת המידע לדפדפן גארדיו, טייגר גלובל ממשיכה לכבוש נתחי שוק בחברות הייטק ישראליות צומחות באמצעות הצגה של צ'ק שמן במיוחד

אחת ההשקעות החדשות של טייגר שנודעה היום היא חברת הפינטק מאש של יוצאי פייפאל ופיוניר / צילום: מיכה לובטון
אחת ההשקעות החדשות של טייגר שנודעה היום היא חברת הפינטק מאש של יוצאי פייפאל ופיוניר / צילום: מיכה לובטון

טייגר גלובל היא אולי לא המשקיעה הבולטת בישראל במונחי מספר החברות בהן היא מעורבת, אך במונחי צמיחה - היא אולי הצומחת בין המשקיעים. תוך שנה היא הגדילה את מספר השקעותיה כאן משלוש חברות בשנה שעברה ל-18 כיום. בין השקעותיה, חדי קרן כמו גונג, מליו, ראפיד וסניק. היא גם השתתפה בסבבי ה-PIPE - ההשקעה במסגרת ההנפקה - של איירון סורס וסנטינל וואן .

במה שכבר זכה לכינוי "שיטת טייגר", קרן ההון סיכון הקטנה שינתה את מן הקצה את מודל ההשקעות המסורתי. הפרקטיקות הלא שגרתיות של טייגר אינן כוללות את מה שמצוי בתפריט הרגיל של עולם ההון סיכון - היא לא קובעת עם יזמים מתחילים פגישות להצגת מצגות ותהליך בדיקת הנאותות שלה נעשה תוך כדי החלטת השקעה.

במקום זאת, טייגר מתמחה בזיהוי עצמאי של חברות צעירות בשלבי פריצת הדרך והמכירות הראשוניות, בדרך כלל בעקבות שיחות עם השוק ועם לקוחות, והיא זו שיוזמת את הפנייה לחברות אחרי שכבר קיבלה החלטה ראשונית להשקיע בהן. במסגרת הפגישה, היא בדרך כלל תציג צ'ק שמן של עשרות, ולעיתים גם של מאות מיליוני דולרים. את השקעותיה בישראל מנהל השותף ג'ון קרטיס שיש מי שאמרו עליו: "הוא יכול לנחות בלונדון, להפגש עם חברות ולהשאיר מאחוריו בתוך יום סכומי עתק".

ערן קטוני ועודד זהבי,  מייסדי חברת מאש / צילום: נוי פירסט
 ערן קטוני ועודד זהבי, מייסדי חברת מאש / צילום: נוי פירסט

אינסייט, קרן ההשקעות הפעילה בישראל, העומדת מאחורי עשרות סיבובי השקעות בחדי קרן ישראלים, נחשבת למתחרה הגדולה של טייגר בארץ.

מאש מציגה: צמיחה של 1000% בתוך פחות משנה

אחת ההשקעות החדשות של טייגר שנודעה היום (ג') היא חברת הפינטק מאש של יוצאי פייפאל ופיוניר, שפיתחה מערכת למנהלי כספים בארגונים לרכז ולנהל את כל תשלומי החברה במקום אחד ולמנוע איבוד שליטה על הוצאות של מנהלים ועובדים בכרטיס האשראי של החברה. מאש מחליפה את כרטיסי האשראי המונפקים על ידי חברות האשראי ישירות לחברות ומנפיקה בעצמה כרטיסים דיגיטליים המחוברים מראש למערכת שמאפשרת למנהלי הכספים למנוע בזבוזים מיותרים או הפתעות בחשבון בסוף החודש.

מאש צמחה בהכנסותיה פי 10 במהלך תשעת החודשים שחלפו מאז סיבוב הגיוס הקודם שלה, וצמחה בהיקפה מ-20 עובדים ל-60. לפי ההערכה, הכנסותיה חצו את רף 10 מיליון הדולר במהלך השנה ואלה עומדות היום על קצב הכנסות שנתי בהיקף דו ספרתי. אחת הסיבות לצמיחה המהירה הזו הוא אופי הלקוחות של החברה, המשרתת בעיקר חברות הייטק בינוניות וגדולות - רבות מהן חדי קרן צומחות כמו מאנדיי, סניק, היפו וריסקיפייד.

מאש מגייסת היום 50 מיליון דולר, בשווי של מאות מיליוני דולרים, בהובלת טייגר גלובל, פאלקון אדג', קרן הון סיכון מניו יורק שגייסה רק בשבוע שעבר 10 מיליארד דולר להשקעות ואנטרי קפיטל, ובהשתתפות המשקיעים הקיימים: מירון קפיטל ו-TLV פרטנרס.

למאש גם אתגרים לא מעטים כמו תחרות עם ענקית הפינטק האמריקאית Brex שפתחה בישראל מרכז פיתוח לאחרונה וכבר שווה 12.3 מיליארד דולר, ו-Airbase , שהשלימה בקיץ האחרון גיוס של 60 מיליון דולר לפי שווי של 600 מיליון דולר, על פי PitchBook. אתגר נוסף הוא מאמציה של החברה להסיר את התלות שלה בענף הטכנולוגיה ולפרוץ מעולמות הטק גם למדיה ולחברות ייעוץ בין השאר.

ה"מאנדיי" של הסייבר

חברת פורטפוליו חדשה המתווספת לטייגר היום היא גארדיו (Guardio), שפיתחה תוסף אבטחת מידע לדפדפנים המשווקת לארגונים קטנים ובינוניים. בניגוד לטאלון, שפיתחה דפדפן מאובטח משלה המבוסס על כרומיום ופונה לארגונים גדולים, גארדיו לוקחת את התורה המוצרית והשיווקית של מאנדיי ומבקשת לפרוץ דרך שוק הפרילנסרים והארגונים הקטנים, המהווים כ-40% משוק העבודה האמריקאי. כמו במאנדיי, גם בגארדיו מבקשים לצמוח על בסיס מוצר חינמי המספק ערך מוסף באמצעות הרחבה בתשלום, ויחד עם הלקוחות במספר הרשיונות המשווקים להם.

מייסדי חברת Guardio: עמוס פלד, מיכאל ויינשטיין ודניאל סירוטה / צילום: דורון לצטר
 מייסדי חברת Guardio: עמוס פלד, מיכאל ויינשטיין ודניאל סירוטה / צילום: דורון לצטר

החברה מגייסת היום 47 מיליון דולר בהובלת טייגר, לצד קרנות כמו אמרג', וינטג', יוניון, סרקה וסמסונג נקסט. החברה, שהוקמה על ידי יוצאי יחידת הסייבר של משרד ראש הממשלה עמוס פלד, דניאל סירוטה ומיכאל ויינשטיין, הוקמה כבר לפני שלוש שנים, אך היא התקיימה מאז על בסיס הכנסות ראשוניות בלבד וללא השקעה חיצונית.