הנמוך ביותר זה שנה: מחיר הדלק יורד ב-21 אגורות

מחיר הדלק יורד ב-21 אגורות ויעמוד על 6.37 שקלים • ההנחה במס הבלו, הירידה הקלה במחירי הנפט באוגוסט והדולר שנחלש מול השקל הובילו להוזלה במחירי הדלק זה החודש השני ברציפות

תחנת דלק / צילום: איל יצהר
תחנת דלק / צילום: איל יצהר

מחיר הדלק ירשום ירידה חודשית שנייה ברציפות בלילה שבין רביעי לחמישי (31.8). מחיר ליטר בנזין בחודש ספטמבר ירד ב-21 אגורות ויימכר בתחנות הדלק ב-6.37 שקלים בשירות עצמי.

משרד האנרגיה מחשב את תעריפי הדלק לפי מחירי הנפט בשבוע המסחר האחרון של כל חודש. בממוצע, בשבוע האחרון הנפט היה מעט זול יותר מאשר בשבוע האחרון של יולי, ולכן הבנזין יוזל למרות שמחיר הנפט כרגע זהה לרמתו לפני חודש. גורם נוסף להוזלת המחירים הוא התחזקות השקל בחודש האחרון מול הדולר והיורו.

הפחתת הבלו תעמוד על 89 אגורות

בחודשים האחרונים נוסף מרכיב חדש שלוחץ את מחיר הדלק כלפי מטה, בדמות הצווים הזמניים עליהם חותם תדירות שר האוצר אביגדור ליברמן להפחתת מס הבלו. הבוקר (ג') פרסם האוצר את העדכון האחרון לצו הבלו, לפיו מה-1 בספטמבר ועד ה-15 בנובמבר תעמוד ההנחה במס למתדלק על 89 אגורות לליטר בנזין. כלומר, מתוך המחיר החדש, תגבה המדינה בלו של 2.44 שקל אחרי ההפחתה.

אומנם, מדובר בהתייקרות יחסית של 11 אגורות לליטר במס לעומת ההטבה הקודמת שנקבעה לחודש אוגוסט ועמדה על שקל לליטר. אבל ליברמן קיבל מהיועצת המשפטית לממשלה את מבוקשו העיקרי, והוא להאריך ההוזלה הזמנית של הדלק עד אחרי מערכת הבחירות. בנוסף, כדי למנוע זינוק חד של מחיר הדלק מיד עם פקיעת תוקף ההוזלה באמצע נובמבר, תישמר בשבועיים שלאחר מכן הוזלה מופחתת של חצי שקל לליטר.

כזכור, עוד בחודש אפריל קיצץ ליברמן חצי שקל מהמס שגובה המדינה על כל ליטר דלק, בעקבות הקפיצה במחירי הנפט שיצרה המלחמה באוקראינה. מיד לאחר ההודעה על היציאה לבחירות הודיע שר האוצר על הכפלת ההנחה לשקל לליטר. עד כה עלתה מדיניות זאת יותר ממיליארד שקל לקופת האוצר מאובדן הכנסות ממסים.

כצפוי, הייעוץ המשפטי לא בלם את ליברמן למרות מערכת הבחירות, אבל כדי להימנע מכלכלת בחירות פסולה נקבעו מספר תנאים להפחתת המס. הוזלת הבלו עשויה לרדת, או לעלות, בצמוד להתפתחויות בסחר העולמי. אם מחיר הבנזין יעלה בשני העדכונים החודשיים הבאים מעל ל-6.50 שקלים לליטר, הבלו יופחת ב-11 אגורות נוספים, לכדי הנחה של שקל לליטר כפי שביקש ליברמן.

אולם, אם מחיר הבנזין ירד במועד הבחינה לטווח של בין 6.25 עד 6.15 שקלים לליטר, ההנחה תרד ל-76 אגורות לליטר. ואילו אם המחיר יהיה מתחת ל-6.15 שקלים לליטר, הפחתת המס עד אמצע נובמבר תצטמצם ל-50 אגורות לליטר בלבד.