מנכ"לית משרד רה"מ מסכמת את תפקידה: "המלחמה ביוקר המחיה היא תהליך ארוך"

נעמה שולץ, האישה הראשונה בתפקיד, מסכמת כהונה קצרה ומכינה את תיק החפיפה לקראת חילופי השלטון • בראיון לגלובס היא מדברת על ההישגים ("בזכות פורום המנכ"לים הצלחנו לקדם הרבה החלטות") ועל ההחמצות ("לא נגענו בהון האנושי"), ומסבירה מה קרה בפגישה עם רע"ם

מנכ''לית משרד רה''מ, נעמה שולץ / צילום: יוסי כהן
מנכ''לית משרד רה''מ, נעמה שולץ / צילום: יוסי כהן

על קיר התמונות בחדר של מנכ"לית משרד ראש הממשלה, נעמה שולץ, כבר התפנה ריבוע לבן לתמונה החגיגית שלה - תמונה שתסמן באופן הסמלי ביותר את חילופי הממשלות בשבוע הבא. אך שולץ תהיה תופעה חריגה על הקיר: אישה יחידה בין עשרות גברים.

את השבועות האחרונים בתפקיד היא מקדישה לסגירת קצוות והכנת ספר חפיפה לבא אחריה. "אני במעקב אחרון ובדיקה שדברים אכן קורים. אם יש משהו שאפיין אותי בתפקיד זה שבחרתי לנהל את המשרד ולא רק לנהל את מדיניות ראש הממשלה. זה משרד שהוזנח תקופה ארוכה. יש לי ספר חפיפה מוכן שעבדנו עליו קשה עם כל הדברים שעומדים על הפרק. עד לרגע האחרון עבדנו על החלטת ממשלה לעוטף עזה ואני מקווה להעביר אותה בירושה".

נעמה שולץ

אישי: בת 46, נשואה פלוס 3, גרה בתל אביב

מקצועי: מנכ"לית משרד ראש הממשלה היוצאת. בעבר כיהנה כיועצת השר לפיד במשרד האוצר וכדירקטורית בקק"ל. בעלת תואר שני במשפטים

עוד משהו: הייתה ראש שבט צופי אביב ובזמנים קשים היא אוהבת להירגע בים

את חוששת שהבא אחרייך לא ירצה לשבת לחפיפה?
"אני רוצה להאמין שטובת המדינה תהיה לנגד עיניו. אני בעיקר רוצה שזה יהיה מקצועי ומסודר ואם יבחרו שלא, אני אשאיר הכל כתוב כדי שלא יהיו פערי מידע".

"ממשלת לפיד הייתה הדבר הנכון לעשות"

עם כניסתה לתפקיד מנכ"לית ראש הממשלה החליפי, לקחה שולץ את מנכ"לי הממשלה כפרויקט המרכזי שלה והקימה את "פורום המנכ"לים". את פרי ההשקעה זכתה לקטוף בישיבת הממשלה האחרונה שבה כל מנכ"ל עלה לסכם את הישגיו בתפקיד.

"זה היה מופע מאוד מרשים שזיקק את העשייה של הממשלה. פתאום העשייה כולה קיבלה נפח משמעותי. בתורי, אמרתי שההישג המשמעותי ביותר שלי הוא הקבוצה הזאת של המנכ"לים. זה לא סוד שגיבוש הפורום הזה של המנכ"לים היה הבייבי שלי. בזכות הקבוצה הזאת הצלחנו להוביל הרבה מאוד שיתופי פעולה והחלטות מקצועיות כמו מפרץ חיפה והחלטה עצומה על הנגב המזרחי, רמת הגולן, בית שמש, מיליון להייטק ועוד".

ומה עם הביצוע?
"יש ועדת היגוי שנפגשת בתדירות ובודקת שדברים מתקדמים. בפרק הזמן שאנחנו נמצאים פה לקחנו את הממשלה קדימה גם בהחלטות וגם ביכולת המימוש. כמובן שלא הכל היה מושלם אבל אולי עוד נחזור לתקן".

הממשלה היוצאת הייתה אילוץ פוליטי. זה הקשה על העבודה?
"אילוץ? זה היה הדבר הנכון. ממשלה שמיוצגים בה כמה שיותר חלקים מהחברה היא הממשלה הנכונה. ואני לא בטוחה שממשלה הומוגנית תעבוד יותר טוב, כי מה שעבד פה טוב זה שאף אחד לא ניסה להתבלט על חשבון השני.

"אי אפשר להתעלם מתחושת העשייה שהייתה בכל משרדי הממשלה. חזרה הרוח למפרשים. למשל, חופש המידע במשרד הזה לא היה מאויש שנים ושמנו על זה זרקור והוצאנו דו"ח ביצוע. אין לי את הפריווילגיה להגיד לך הנה תראי מה הספקנו, אבל עשינו את הדבר הנכון".

כשהיא נשאלת על כך שרוב שרי השמאל מצאו את עצמם מחוץ לכנסת אחרי הבחירות, שולץ מעדיפה שלא להגיב. "אני לא מתעסקת בפוליטיקה בכלל. כלום".

ובכל זאת, יוקר המחיה ומשבר הדיור תפחו לממדים רחבי היקף בשנה האחרונה. אני שואלת את שולץ על אחריותם למשברים אלו. "הממשלה הזו עשתה לא מעט דברים כדי לטפל ביוקר המחיה, אבל זה תהליך ארוך. יש דברים שרואים את התוצאות שלהם באופן מיידי ויש דברים שייקח עוד קצת זמן, כמו כניסת רשתות חדשות כמו קארפור.

"רפורמת הייבוא יצאה לדרך ומההבשלה שלה כולנו נהנה. אי אפשר להגיד שהממשלה הזו לא עשתה ליוקר המחיה אבל ברור שזה לא מספיק ולא ראינו עדיין את כל התוצאות. התהליכים האלה ארוכים.

"שר השיכון היה מאוד מחוייב למשבר הדיור ועשה המון מהלכים שאת הניצנים שלהם התחילו לראות. שוק הדיור הוא ארוך טווח וכל חילוף ממשלה גורם לזעזוע. אני מאמינה בדרך ארוכה ואם הייתי בממשלה הבאה הייתי ממשיכה באותה הדרך".

"53 מיליארד לרע"ם? לא היה ולא נברא"

שולץ בת ה־46 מלווה את לפיד מאז הקמת מפלגת יש עתיד. בהתחלה כיהנה לצידו כיועצת שר במשרד האוצר ולאחר מכן כדירקטורית בקק"ל ובתפקידי מפתח במפלגה. מאז הכנת ההסכמים הקואליציוניים והחתימה עליהם במאי 2021 היא מסרה את המפתחות לניהול הבית לבן זוגה. "אני עובדת מהבוקר עד הלילה. כשאני באה לפה הבית לא קיים. זה קשה אבל אני לא מצטערת על זה".

על לפיד עצמו היא מרעיפה מחמאות. "אני מאוד נהנית לעבוד איתו. הוא אחד האנשים הכי חכמים, לומדים וסקרנים שיצא לי לפגוש. הוא מאוד מגדיל את האנשים סביבו, ונותן להם לצמוח ולהגשים חלומות".

באחד מהמשברים הגדולים ביותר שידעה קואליציית השינוי, נשלחה שולץ לחברי הכנסת של רע"ם כדי לגייס אותם חזרה למליאת הכנסת. אז היא נשלחה כדי להסדיר את התזרים הכספי שהובטח למפלגה, היום נתניהו מותקף על חלוקת תקציבים על הנייר לדרישות החרדים. כשאני שואלת להבדל היא עונה בתקיפות.

"אני אסדר את השאלה. לא נשלחתי לפתור בעיות ולתת כסף. במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הוסכם על תוכנית החומש למגזר הערבי והם הרגישו שהתוכנית לא מיושמת. אני נשלחתי לבדוק איך אפשר לשחרר את זה. בלי הבעת דעה על המו"מ הקואליציוני, תקציבים למגזר הערבי יהיו חשובים גם בממשלה הבאה. הם 20% מאזרחי המדינה".

53 מיליארד היה או לא היה?
"לא היה ולא נברא. הייתה תוכנית לחמש שנים בהיקף של 30 מיליארד שקלים שמקיפה את כל תחומי העבודה של הממשלה - תשתיות תחבורה, חינוך, בריאות. אני מעריכה שבפועל יצאו כחמישה מיליארד - קצת פחות ממה שתוכנן ל־2022".

מה הנזק שעשוי להיגרם מפיצולי הסמכויות במשרדי הממשלה במסגרת הקמת הממשלה הבאה?
"פיצול הסמכויות במשרד החינוך הוא אסון והנזק הגדול יותר יהיה הפגיעה באמון הציבור. כל ההחלמה שניסינו לעשות בשנה האחרונה הייתה לייצר אמון חזרה במערכת ומהבחינה הזו - חבל".

"המיון במשרדי הממשלה תקוע מאחור"

אחת המשימות ששולץ סימנה כיעד לממשלות הבאות הייתה טיפול בהון האנושי במשרדי הממשלה. "לא הספקנו לגעת בנושא ההון האנושי ומדובר בהחלט במשימה ראויה לממשלה מתפקדת. ההון האנושי במדינה תקוע הרבה שנים מאחור ואנחנו רואים קושי בגיוסים. תהליכי המיון והאיתור ארוכים ומסורבלים".

על אף שבתחילה היא לא רצתה להתייחס, בסוף שולץ לא התחמקה מהפן הפוליטי. "זה עולם שבו אין פריווילגיה להתייאש. בבחירות הבאות טוב יהיה אם המטוטלת תחזור למרכז. יש מכנה משותף רחב מאוד בכנסת שהוא הרבה יותר מ־64 מנדטים, ואנחנו עוד נחזור לזה".

את מתכוננת ליום שאחרי?
"אף פעם לא תכננתי את היום שאחרי והוא תמיד היה מוצלח. עוד מוקדם לי לדעת".