אמזון ניסתה להחזיר את העובדים למשרדים ונתקלה בהתקוממות לא צפויה

"אנו קוראים לאמזון לאפשר עבודה בצורה גמישה יותר", כתבו עובדי ענקית המסחר המקוון להנהלה, בעקבות ההחלטה להחזירם למשרדים לפחות שלושה ימים בשבוע • אמזון לא החברה היחידה שמנהיגה מדיניות זו, אז מדוע היא מהבודדות שבהן התארגנו העובדים נגד ההחלטה?

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock
משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

כשאנדי ג'סי, מנכ"ל ענקית המסחר המקוון אמזון, בישר בשבוע שעבר לעובדי החברה שעליהם לחזור לעבודה מהמשרדים שלוש פעמים בשבוע לפחות, הוא בוודאי הניח שהשינוי לא יחליק לכולם בקלות בגרון. מדיניות זו מבקשת להחליף את זו שלפיה כל צוות בוחר את הימים ואת צורת העבודה המתאימה לו. משום כך, ג'סי דאג להסביר את הרציונל למהלך בבלוג של החברה, ואף נתן לעובדים זמן ארוך להיערכות - עד 1 במאי, באופן פרדוקסלי - חג העובדים.

8 שעות פחות בחודש: מהלך קיצור שבוע העבודה במגזר הציבורי
אדם פישר: "אחת מענקיות הטכנולוגיה הפסיקה פיתוח של קניין רוחני חדש בישראל"

אולם, למרות ההכנה המוקדמת וחרף ההסברים, יש להניח שהוא לא ציפה לתגובת נגד, להתקוממות מאורגנת ולהתפשטותה כאש בשדה קוצים. ראשוני המתקוממים באמזון פתחו בשבוע שעבר ערוץ Slack ייעודי לתקשורת פנימית, אליו, לפי אתר CNBC, הצטרפו מיד עם פתיחתו 16 אלף עובדים, נכון לשבוע שעבר, ואף שינו את הסטטוס שלהם ל־Remote Advocacy - "תומך בעבודה מרחוק" כהצהרה על חלקם במחאה.

במקביל, נפתחה גם עצומה הפונה למנכ"ל בטענה שההחלטה עומדת בניגוד לתרבות של אמזון - להכלה, לשוויון, ולשאיפה ה"אמזונית" להיות המעסיקה "הטובה בתבל". לטענת העובדים, החזרה למשרד תפגע באוכלוסיות מיוחדות, באיזון בית עבודה ועוד, מה גם שלדבריהם מחקרים מעידים שגמישות תורמת לפרודוקטיביות.

טענה לפגיעה בשוויון

"אנו קוראים לאמזון להגן על מעמדה כמובילת קמעונות וטכנולוגיה בינלאומית, לבטל לאלתר את מדיניות החזרה למשרדים ולהנהיג מדיניות המאפשרת עבודה בצורה גמישה יותר, אם יבחרו לעשות זאת", כתבו מובילי העצומה.

עוד הצביעו העובדים על כך שרק לפני חודשים ספורים התבטא ג'סי בצורה שונה לחלוטין, כשהצהיר ש"אין צורת עבודה אחת המתאימה לכולם". העובדים, שטענו לאובדן אמון, הסבירו כי בהתאם לרוח הדברים ההיא, הם כבר נטלו על עצמם מחויבויות על גני ילדים, מגורים חדשים ושכירת רכב - בהתאם להנחת הגמישות. עוד הם הצביעו על כך שהעבודה מהמשרד, תפגע בשוויון ההזדמנויות, למשל לבעלי מוגבלויות. באתר פורצ'ן חיזקו עמדה זו, כששם נטען שהאפשרות לעבודה מרחוק הגדילה את מעורבתם של בעלי מוגבלויות בשוק העבודה, וכעת מעמדם נפגע.

נזכיר כי רק בחודש שעבר נודע שאמזון, המעסיקה כ־1.5 מיליון עובדים בעולם, נפרדת מ־18 אלף מהם "עקב התנודות בכלכלה", זאת לאחר ש־10,000 עובדים פוטרו חודשיים קודם לכן. ניתן אולי לשער שבמצב כזה, שבו הכוח חוזר לידי מעסיקים בשוק בכלל ובשוק התעסוקה בפרט, עובדים יקבלו בהכנעה את השינוי. אולם, כאמור, זה לא מה שקרה.

את ההחלטה, לדברי המנכ"ל ג'סי, הוא לא קיבל לבד. הוא כינס את S-team, צוות בכירים מובילים שהגיע למסקנה שכך ניתן יהיה לשפר את שיתוף הפעולה בצוותים ולחזק את התרבות הארגונית.

אמזון לא פועלת בחלל ריק. בחודש שעבר הודיע מנכ"ל דיסני בוב איגר כי החל ממרץ תחזור החברה לעבודה של ארבעה ימים מהמשרד, זאת לאחר שעבודה של שלושה ימים הונהגה בה, וגם שם נטען כי הכוונה היא לשפר בכך את היצירתיות הארגונית.

גם באפל, המנכ"ל טים קוק הכריז על חזרה לשלושה ימים מהמשרד, ושם הוא אכן עורר את התנגדות העובדים. הם גייסו חתימות לעצומה והתארגנו יחדיו תחת השם Apple Together. אלא שקוק עשה זאת בימים אחרים, לפני התעצמות גלי הפיטורים. בהמשך הוא קיבל רוח גבית מאיילון ממאסק, המנכ"ל והבעלים הנכנס של טוויטר, שבדרכו הייחודית גילה פחות סובלנות לדעת העובדים. הזמן חלף, וכחודש אחר כך יותר ויותר חברות, גם בישראל הודיעו על חזרה, גם אם חלקית, למשרד - בהן אמדוקס, וויקס, פלייטיקה, מובילאיי ואחרות. כך שכבר לא מדובר בהחלטה חריגה בנוף.

חוקר התודעה הדיגיטלית נעם מנלה, מציע בהקשר זה לחברות להישמר מאפקט ה"נשאות". לדבריו, "זה כמו איידס. יש בהן את וירוס הפורענות, וכל עוד הכול סביר ויש קוקטייל אפשר לחיות עד גיל 100. הנשאות בארגון הוא מרמור רדום. ברגע שיש התערערות תודעתית פנימית בקרב הארגון - 'המחלה' מתפרצת בתצורת מחאת עובדים, בכל פעם שהחברה תנסה לקחת החלטה שיש בה משהו מקומם וכוחני, הודות ליכולת ההתארגנות - בסלאק או בוואטסאפ".

למה דווקא באמזון?

אבל קריאות לחזרה למשרדים נשמעו עד כה גם בגוגל ומטא, המוכרות בתנאי העבודה המיטיבים שלהן. אז מדוע דווקא בענקית כמו אמזון קמה כעת כזו זעקה, ושם אי שביעות הרצון התפתחה לכדי התקוממות בסדר גודל כזה?

נעמה זלצמן, יועצת בחברת Rom Business Psychology מסכימה כי הדיסוננס של העובדים גדל, במיוחד לאחר שהמנכ"ל בעצמו טען שאין צורת עבודה טובה אחת. לכך היא מוסיפה את הזווית הכלכלית. "צריך לזכור שאנחנו במיתון, שוויין של הרבה חברות טק ירד, וכתוצאה מכך גם שווי המניות של העובדים. גם המניות שלהם שוות פחות, וגם הם צריכים לחזור לאזורים שחלקם יקרים יותר מבחינת יוקר המחייה".

אז מדוע לא רואים זאת בחברות ביג טק אחרות?
"הרבה פעמים מדברים על הביג טק כקבוצת חברות, אבל לכל חברה תרבות ארגונית משלה. אמזון נחשבת לחברה שעובדים בה קשה מאוד ותרבות העבודה בה נתפסת כקשוחה יחסית. ייתכן שחלק מרגישים שלא רק שדורשים מהם יותר, עכשיו גם מכריחים אותם לבזבז זמן בדרכים.

"בנוסף, באמזון טרם התייחסו להטבות משמעותיות שאמורות 'לרכך' את החזרה, כגון אפשרות לעבוד מרחוק למשך ארבעה שבועות בשנה לצד מדיניות ימי חופשה ללא הגבלה ועוד, מה שכן קרה בחברות אחרות". זלצמן מניחה שלאלה מתווספת התחושה שבחברה מנצלים את ההזדמנות בשוק המוכה מגלי הפיטורים, מה שמגביר את התסכול. "אמזון נחשבת לחברה שהיא data-driven, ולכן העובדים ציפו שהכרזה על החלטה שכזו תהיה מגובה ביותר נתונים, מה שלא קרה.

"באשר למטא - עובדים בה עדיין יכולים לעבוד מרחוק - הם עדיין מגייסים ל־remote positions. אני גם מניחה שבגלל שמרבית האסטרטגיה של מטא היום היא סביב המטאוורס, היא לא תמהר להחזיר את כל העובדים למשרד", משערת זלצמן.

החלטה נחושה ורצינית

סיבה אפשרית אחרת אותה ניתן להציע, היא הנחישות. כשבאפריל 2022 הודיעו אפל, גוגל ומטא על תחילת חזרה למשרדים, כנראה שאף אחד לא קיבל את ההכרזה הזו ברצינות יתרה. רק כאשר המטוטלת החלה לנוע מעט יותר לכיוון המעסיקים, והתחלנו לשמוע על צורך לחסוך ועל צמצומים, התקבלה ההכרזה הזו יותר כגזרה.

לצד זאת, כאמור, חברות כמו גוגל ומטא כבר הכריזו בעבר על חזרה, אולם גורמים העידו כי בשטח נותרה גמישות רבה, ובפועל לא הונהגה שם אכיפה קשה לצד הקריאה הרשמית. באמזון ככל הנראה, בעיקר לאחר הצמצומים החדים, הבינו העובדים שלא מדובר בהחלטה הניתנת לפרשנות, על אחת כמה וכמה אחרי שהוענקו להם יותר מחודשיים להיערכות. כשההנהלה מראה שהיא נערכת למהלך, והעובדים רואים מה מצב השוק - כנראה ברור להם שהכוונות רציניות.

הנשק החדש בקרב על הטאלנטים: שבוע עבודה קצר

תוצאותיו המוצלחות של הניסוי הבריטי לקיצור שבוע העבודה לארבעה ימים, מעלות גם שאלות הנוגעות לגמישות ולעבודה מרחוק. רובם של הארגונים בניסוי, שהחל לפני יותר מחצי שנה, החליטו לאמץ זאת. לפי בלומברג, גם העובדים הביעו שביעות רצון. 15% מהם אף הצהירו כי שום סכום כסף לא ישכנע אותם לשוב לשבוע עבודה של חמישה ימים. מתכונת זו פותחת בפני המעסיקים אפשרות לאמץ אותה באופן קבוע, או בהתאם לדרישות העונתיות, במקרה של ענף השירותים למשל, שהביקוש בו גובר בקיץ.

בזמן שההיברידיות ובעיקר העבודה מרחוק הפכו לכלי שבאמצעותו ארגונים שימרו עובדים והשיגו טאלנטים נחשקים בתקופת ההייפ של ההייטק, מעסיקים מעריכים כי כעת שבוע עבודה מקוצר יכול להפוך ולהיות "הנשק" החדש. אחד הארגונים המשתתפים בניסוי, חברת הייעוץ האקולוגי Tyler Grange, מצהירה באתר האינטרנט שלה כי שבוע עבודה של 4 ימים הפך אצלה לקבוע. לבלומברג נמסר מהחברה כי מבחינתם מדובר במפתח אסטרטגי, ושמאז הצטרפותם לניסוי, מספר קורות החיים שהגיעו אליהם, כמעט הוכפל. והיו גם מי שציננו את ההתלהבות. מתיו קרומק, מנכ"ל חברת ביטוח הציוד ג'נרל & דומסטיק, סבור שקיצור שבוע העבודה דווקא יפגע בגמישות. "הניסיון שלנו מלמד שבמקרים רבים יקרה משהו ביום החמישי והעובדים כן יעבדו", אמר קרומק לבלומברג.