חבר מפלגת השלטון הבריטית קרא להפסקת אש בעזה, ופוטר מתפקידו

רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה, פיטר חבר מפלגה ששלח אליו מכתב בימים האחרונים, בו הוא דורש ממנו לפעול למען "הפסקת אש קבועה" בעזה • סונאק, שביקר בישראל לאות סולידריות ומציג עמדה פרו-ישראלית חדה עד כה, תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק. תומך בישראל / צילום: Associated Press, Kin Cheung
ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק. תומך בישראל / צילום: Associated Press, Kin Cheung

המלחמה בעזה מטלטלת גם את המערכת הפוליטית בבריטניה: ראש הממשלה רישי סונאק פיטר אמש חבר מפלגה שכיהן בתפקיד ממשלתי ושדרש ממנו לפעול למען "הפסקת אש קבועה" ברצועת עזה. סונאק הציג עמדה פרו-ישראלית חדה עד כה, תמך בזכותה של ישראל להגן על עצמה והסתפק בקריאות ל"הפוגות הומניטריות", על רקע הדאגה בציבור הבריטי ובממשלה מהמצב ברצועת עזה. הוא גם ביקר בישראל לאות סולידריות.

איראנים מתאבלים על מותה של חיילת ישראלית והדוגמה הדנית של נתניהו
הכלכלן שמזהיר: הימשכות המלחמה מגדילה את ההשפעה על שוקי העולם

הבכיר, פול בריסטו, כיהן כמזכיר פרלמנטרי של שרת המדע הבריטית. הוא שיגר מכתב לסונאק בימים האחרונים שבו הוא דורש ממנו לפעול למען "הפסקת אש קבועה" בעזה. לשכתו של סונאק הודיעה לאחר קבלת המכתב כי הוא מפוטר באופן מיידי בשל העובדה כי אינו תומך במדיניות הממשלה ובעיקרון "האחריות המשותפת" המחייב את חבריה. "בריסטו התבקש לעזוב את תפקידו בעקבות הערות שלא היו עקביות עם עקרון האחריות המשותפת של הממשלה", נכתב.

לא רק מפלגת השלטון חווה עימותים פנימיים בשל השלכות התמיכה בישראל. במפלגת הלייבור, שמובילה נכון לעכשיו בסקרים לקראת הבחירות בשנה הבאה, המדיניות הפרו-ישראלית של מנהיגה קיר סטארמר יצרה "מרד פתוח" במפלגה. יותר מתריסר חברי פרלמנט מהספסלים האחוריים, חלק מהם מוסלמים, דורשים שסטארמר יקרא להפסקת אש ויגנה את ה"עונש הקולקטיבי", לדבריהם, שמוטל על תושבי הרצועה בשל פשעי חמאס.

סטארמר, בניגוד לסונאק, אינו דורש או מדיח את המתנגדים למדיניותו. מקורות במפלגה מסרו לתקשורת כי הוא "ינהל ויכוח" עם המתנגדים. סטארמר הוביל את המפלגה להשעות את חברותו של מנהיגה הקודם, ג'רמי קורבין, שהפגין עמדות אנטי-ישראליות ואנטישמיות. בין היתר, השתתף קורבין בהלוויית טרוריסט פלשתיני שנקבר בתוניס בשנת 2018. סטארמר צפוי לנאום היום בלונדון, לפי כלי התקשורת הבריטיים, והוא יאמר כי הפסקת אש קבועה תשחק לידי חמאס "ועשויה לחזק את יכולתו להכות שוב בישראל ולגרום לשפיכות דמים נוספת".