נאסד"ק צפוי להביס את הבורסה של ניו יורק בתחרות על הנפקות שנה חמישית ברציפות

יצרנית השבבים הבריטית Arm, שגייסה 5.2 מיליארד דולר בהנפקה הגדולה ביותר של השנה, הייתה בין החברות שעשו את הופעת הבכורה שלהן כחברות מונפקות בנאסד"ק

בורסת נאסד''ק / צילום: Shutterstock
בורסת נאסד''ק / צילום: Shutterstock

בורסת נאסד"ק צפויה להביס זו השנה החמישית ברציפות את הבורסה של ניו יורק (NYSE) בתחרות על הנפקות חדשות ב־2023.

בהנפקות ראשוניות (IPO) שבוצעו השנה בנאסד"ק גויסו 13.6 מיליארד דולר לעומת 10.4 מיליארד דולר בבורסת NYSE, על פי חברת הנתונים Dealogic.

אחרי שצנחה ב-30%: האם מניה זו תהפוך לאחת האטרקטיביות השנה?
ההנפקה הגדולה ביותר מאז 2021: חברת השבבים שכבשה את הנאסד"ק
10 הישראליות בוול סטריט שכבר שוות יחד יותר מ־130 מיליארד דולר

כך, מבורסה קטנה ששימשה בעיקר בית להנפקת חברות דוט.קום בראשית שנות ה־2000, המהפך של נאסד"ק הושלם כשהיא מתחרה כיום על אותן הנפקות ענק כמו הבורסה רבת המוניטין של ניו יורק. כמה מוותיקי השוק אומרים שהתחרות בין שתי הבורסות הללו עזרה להפוך את שוק המניות של וול סטריט ליעד אטרקטיבי יותר להרשמת חברות גלובליות, לעומת שווקים כמו לונדון או סינגפור שבהם יש בורסה גדולה אחת.

בין החברות שעשו את הופעת הבכורה שלהן השנה בנאסד"ק הייתה יצרנית השבבים הבריטית Arm Holdings, שגייסה 5.2 מיליארד דולר בהנפקה הגדולה ביותר השנה, וכן ספקית משלוחי מוצרי המזון Instacart וחברת האנרגיה הסולארית Nextracker. "חל שינוי דורי ומעבר חזק לכיוון דיגיטלי בכל הכלכלה שלנו", אמרה קארן סנואו, מנהלת הנפקות בנאסד"ק, "וזה ממש משחק לטובת החוזקות שלנו".

 

בורסת ניו יורק הצליחה למשוך אליה את Kenvue, חברה בת של ג'ונסון & ג'ונסון שגייסה 4.4 מיליארד דולר בהנפקה השנייה בגודלה ב־2023. יצרנית הנעליים הגרמנית בירקנשטוק, רשת מסעדות המזון המהיר קאווה וחברת האוטומציה של השיווק Klaviyo, גם הן בחרו בבורסה של ניו יורק להנפקה הראשונית שלהן. היא גם הצליחה לצמצם את הפער לאחר פיגור של ממש בשנים קודמות. ב־2021, עתירת הנפקות טכנולוגיה החדשות, גויסו בנאסד"ק כ-198 מיליארד דולר, לעומת 116 מיליארד שגויסו ב־IPO בבורסת ניו יורק, על פי Dealogic.

ככלל 2023 הייתה שנה איטית להנפקות חדשות, כשהשווקים סערו ואי ודאות לגבי מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב הובילה לכך שמספר הנפקות נדחו ל־2024. הנפקות גדולות נוספות הצפויות בשנה הבאה כוללות את שי־אין (Shein) הקמעונאית המקוונת הסינית, ואת חברת הרשת החברתית Reddit. אף אחת מהן טרם רמזה באיזה בורסה תבחר.

אי גיוון אתני כיתרון?

הנפקות חדשות מסייעות לבורסות לעשות כסף מעמלות ומגבירות את נפח המסחר. עלויות ההרשמה לרוב זולות יותר בנאסד"ק לעומת הבורסה של ניו יורק.

נאסד"ק, שנוסדה ב־1971, היא כבר מזמן ה־בורסה לסטארט־אפים טכנולוגיים, בעוד ש־NYSE שנוסדה ב־1792 מתארת עצמה כביתן של חברות הבלו צ'יפ. אבל ההבחנה היטשטשה בשני העשורים האחרונים. כיום נרשמות בנאסד"ק חברות ותיקות כמו Honeywell, בעוד שבבורסה של ניו יורק יש חברות טכנולוגיה כמו Snap או אובר.

בעקבות המהומות אחרי הריגתו של ג'ורג' פלויד ב־2020, הכניסה נאסד"ק תנאי סף הדורש מחברות מונפקות לעמוד ביעדי מינימום למגדר וגיוון אתני בדירקטוריונים שלהן. בבורסת ניו יורק ניסו להפוך את הכלל השנוי במחלוקת של נאסד"ק ליתרון שיווקי, והבטיחו לחברות ששוקלות הנפקות אצלה כי לא יוגדרו להם סטנדרטים של גיוון, סיפרו מקורות מקורבים.

שיפוצים וחבילות פרסום

שתי הבורסות מחזרות אחרי חברות עם הצעות לחבילות שיווק שיכללו זמן אוויר לפרסום ותצוגות ענק של הלוגואים שלהן - מבחינת נאסד"ק, על גבי לוח המודעות האלקטרוני שפונה לטיימס סקוור, וב־NYSE, על מסכים התלויים בחזית הבניין ההיסטורי של הבורסה בדרום מנהטן.

כדי ללכוד את ההנפקה הנחשקת של Arm, הציעה נאסד"ק ליצרנית השבבים חבילת שיווק גדולה במיוחד בשווי 50 מיליון דולר, הכוללת חשיפה באירועים שמארחת נאסד"ק בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, כך דיווח בעבר הוול סטריט ג'ורנל.

מנהלים בכירים משתי הבורסות חיזרו אחרי Arm, אינדיקציה לחשיבות המופרזת לה זכתה החברה בשנה כה חלשה מבחינת הנפקות. בפברואר, מנכ"לית נאסד"ק עדינה פרידמן טסה ליפן כדי להיפגש עם מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק, קרן ההשקעות שהיא בעלי חברת Arm, ואחר כך גם השתתפה בפגישות זום עם מנהלי Arm, כך דיווח בעבר הג'ורנל.

בג'ורנל גם ידעו לדווח כי ג'פרי שפרכר, מנכ"ל חברת האם של הבורסה של ניו יורק,, אף הוא חיזר אחרי מנכ"ל סופטבנק, וכתב לו בהודעת מייל: "בעוד שאני יודע שהצוות שלך ב־Arm והצוות שלי בבורסה של ניו יורק עובדים מקרוב ביחד, הייתי מודה על הזדמנות נוספת לשוחח על ההנפקה הקרובה".

רגע לפני הנפקתה של Arm בספטמבר, חשפה נאסד"ק שיפוץ שערכה בחלל האירועים שלה במרכז מנהטן, שארך שמונה חודשים. החלל כולל "מרכז הנפקות" לטקסי הצלצול בפעמון המסחר, אולפן המארח את התוכנית Fast Money של CNBC ומוזיאון של פריטים של חברות הרשומות בנאסד"ק, לדוגמה מחשב אפל־מקינטוש משנת 1984.

השיפוץ היה חלק ממאמץ ממושך של נאסד"ק להציע חלופה ראויה לבניין הניאו־קלאסי של הבורסה של ניו יורק בפינת הרחובות וול וברוד בעיר. שם היא מאפשרת לחברות לחגוג הנפקות בחדרים מפוארים עם ריהוט בסגנון קלאסי, ולצלצל בפעמון הפתיחה בקומת המסחר המפורסמת שלה.