המלחמה בעזה ממשיכה לייצר פייקים, הפעם עם ילדים

אומרים שילדים הם הדבר הכי ויראלי שיש. זה תופס גם בפייקים • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי באיקס, 15.1.24
פוסט ויראלי באיקס, 15.1.24

עניין שזוכה להרבה תשומת לב במלחמה הנוכחית הוא עניין הילדים. בישראל, בגלל הילדים החטופים, בפרט אריאל וכפיר ביבס (לאחרון מלאה שנה בשבוע שעבר). בעולם, בגלל הרבה מאוד תמונות של ילדים עזתים שסובלים תחת ההפצצות הישראליות. מסיבות מובנות, המחשבה על ילדים שסובלים במלחמה פועלת יותר על בלוטות הרגש, ויצרני הפייקים שמחים לנצל את זה כדי לגרום לנו לשתף עוד קצת מיסאינפורמציה. הנה כמה דוגמאות.

לא בובה ישראלית. האם מישהו בישראל החליט לעשות כסף מהמלחמה בעזה בדרך חולנית במיוחד? "בובות של ילדים פלסטינים מתים עומדות למכירה", הזדעק פוסט ברשת איקס (לשעבר טוויטר) בזעזוע, והוסיף: "מיוצר בישראל". זאת לצד תמונה של בובת תינוק לבוש בכאפייה ומכוסה בסימני דם ופצעים בתוך אריזת פלסטיק שקופה, עליה כתוב בספרדית: "כוללת תינוק פלסטיני", ולצד הכיתוב דגלי ישראל, ארצות הברית, האיחוד האירופי ונאט"ו. התמונה הזו תפסה תאוצה ודרשה תשומת לב מארגוני בדיקת עובדות בטורקיה, אירלנד, ארצות הברית, ברזיל וארגונים דוברי ערבית. אבל האם יש אמת מאחורי הסיפור הזה? כפי שהראו בארגון האירי Logically Facts, אכן יש בובה כזו, והתמונה אפילו לא ישנה. אבל לא מדובר בבובה שמיוצרת בישראל או שעומדת למכירה. מדובר במיצג ממקסיקו מתחילת ינואר, במסגרת פרויקט שנועד למשוך תשומת לב למצב בעזה ולתמוך בתושבי הרצועה. "אף אחד לא מת בהפגנה הזו שמנסה… למשוך את תשומת לבכם", נכתב בסרקזם בפוסט של היוצר המקורי.

לא ילדים ישראלים. מאז 2020 יש לנו יחסים גלויים עם איחוד האמירויות. האם היחסים כל כך טובים שהאמירתים מאמצים ילדים שכולים? "מיליונר אמירתי מאמץ לכל החיים שני ילדים שאביהם, חייל, נפל בצבא הכיבוש", סיפר פוסט באיקס בשפה הערבית. לצד הטקסט הופיעה תמונה של מי שנראה כמו שייח' ערבי, לצד שני ילדים עם כיפה ופאות. בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP בדקו את העניין. נתחיל במה שנכון: מדובר בתמונה עדכנית, בה נראים שייח' אמירתי ושני ילדים יהודים. אבל הצלם ביקש בכלל לתעד את הביקור שלו ב"בית המשפחה האברהמית", מרכז באבו דאבי הכולל בית כנסת, כנסייה ומסגד, כניסיון לגשר בין הדתות. הילדים אינם ישראלים אלא תימנים המתגוררים באבו דאבי.

לא עזה, סוריה. אין דבר שלוחץ יותר על בלוטות הרגש מאשר ילד או ילדה שבוכים. "ילדים לא צריכים להרגיש ככה", נכתב בפוסט בפייסבוק לצד האשטאגים כמו "רצח עם בעזה" ו"ישראל טרוריסטית". זאת לצד וידאו של ילדה שמספרת בדמעות על הקשיים שעוברים עליה, עם משפטים כמו: "מוות עדיף על כל מה שקרה. נשבעת"; "אחיי ואני מפחדים לישון בלילה"; ו"לא נותר לנו דבר". קשה להישאר אדישים לתמונות כאלה, וגם לא צריך להכחיש שאכן המצב של האזרחים העזתיים הוא קשה מנשוא. אבל הווידאו הזה לא מתאר את המתרחש בעזה. כפי שהראו באתר בדיקת העובדות האמריקאית Check Your Fact, מדובר בילדה סורית, שמספרת על הזוועות שעברה לאחר ששרפו את האוהל בו היא ומשפחתה התגוררו.

תחקיר: אוריה בר־מאיר