הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסת ת"א; נקסט ויז'ן זינקה בכ-6%

מדד ת"א 35 ננעל סביב רמות הבסיס ומדד ת"א 90 עלה ב-0.1% • הכשרת הישוב: אושרה תב"ע במתחם הטייסים להקמת כ-390 יח"ד • ג'נריישן קפיטל הגישה הצעת רכש למלוא האחזקות בסולגרין • רשות החברות הממשלתיות שוקלת להמליץ שלא לתת לגרין אויל היתר שליטה בבז"ן • למרות השוויים הגבוהים, ב־Global X אופטימיים לגבי מניות השבבים בארה"ב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

נעילה מעורבת בת"א. מדד ת"א 35 ננעל סביב רמות הבסיס ומדד ת"א 90 עלה ב-0.1%. מדד ת"א בנקים 5 בלט לשלילה ואיבד מערכו 1.4%. מנגד, ת"א טכנולוגיה טיפס ב-1.3%.

מחזור המסחר היה גבוה יחסית והסתכם בכ-2.02 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות נקסט ויז'ן , מיטרוניקס , אלטשולר שחם , נופר אנרג'י  ופריון נטוורק .

מנגד, תדיראן גרופ , ריטיילורס , משק אנרגיה , יוחננוף  ופוקס  ננעלו במגמה שלילית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים 20,40 ו-60 ננעלו בירידות של 0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.7%.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר התחזק בכ-0.3% מול השקל ונסחר סביב 3.76 שקלים. האירו התחזק בכ-0.4% מול השקל ונסחר סביב 4.09 שקלים.

16:44

ירידות קלות בת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.1%. 

מניית חברת קנזון , המשקיעה במימון פרוייקטי נדל"ן, מזנקת בכ-60% לאחר שדיווחה הבוקר כי חלה התקדמות משמעותית של הצדדים בדבר התקשרות בהסכם הקצאת מניות והכנסת פעילות בדרך של החלפת ניירות ערך עם חברת אולדר קפיטל האמריקאית. 

בחודש יולי האחרון, קנזון דיווחה כי בעליה של אולדר קפיטל צפויים להעביר 100% מפעילותם העסקית לתוך קנזון, ובתמורה תקצה להם קנזון מניות. 

15:22

לאחר שנפתחה בעליות שערים, כעת עברה הבורסה לירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 ב-0.3%. 

עיקר ירידות השערים נרשמות אצל מניות הבנקים והנדל"ן. מדד הבנקים יורד ב-0.4% בהובלת מזרחי-טפחות ולאומי ומדד מניב ישראל יורד ב-1% בהובלת רבוע נדלן  ואיי.אי.אס 

במסחר באגרות החוב נרשמת כעת  היצעים ועלייה בתשואות. תשואת האיגרת הממשלתית לעשר שנים מוסיפה 8 נקודות בסיס וב-4.37%, תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עולה ל-3.88%. 

גם מדדי אגרות החוב הקונצרניות נרשמים ירידות, מדדי התל בונד, 20, 40 ו-60 נסחרים כעת בירידות של כ-0.1% 

14:43

אפולו פאוור  עדכנה הבוקר פרטים בקשר עם פעילות החברה על רקע הנפקת זכויות, לפי הודעת החברה, על רקע פרסום דוח הצעת מדף הנפקה ורישום למסחר בבורסה של מניות רגילות וכתבי אופציה מסדרה חדשה הניתנות למימוש למניות רגילות, המוצעות בדרך של זכויות, להערכת החברה, סך כל הכנסות החברה בשנת 2023 עמדו על כ- 10.4 מיליון שקל , גידול של כ- 58% ביחס לסך ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד שהסתכמו לסך של כ- 6.56 מיליון שקל, מתוכם כ- 5.6 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2023.

13:25

הכשרת הישוב התחדשות עירונית מוציאה לדרך תוכנית התחדשות עירונית בנס ציונה. בהודעתה בישרה החברה כי  אושרה תב"ע במתחם הטייסים להקמת כ-390 יח"ד. התוכנית כוללת הריסה של 120 יח"ד ישנות והקמה של 387 יח"ד חדשות ב-9 בניינים. החברה מעריכה כי הרווח בפרויקט יסתכם בכ-71 מיליון שקל. מדובר בתוכנית הפינוי בינוי הראשונה בנס ציונה מזה עשור. החברה מקדמת בימים אלה צבר של כ-34,000 יח"ד פוטנציאליות, מהן כ-7,800 במצב תכנוני ובמצב חתימות דיירים מתקדמים מאד.

12:49

לאחר שנפתחה בעליות הבוקר, הבורסה המקומית עוברת למגמה מעורבת ושינויים קטנים למדי. מדד ת"א 35 עולה ב-0.05% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.3%. מדד הביטוח משיל 0.7% ומדד הבנקים 0.2%. 

חברת מרחביה אחזקות מדווחת כי חברת Cleveland Diagnostics (CDX) בה מחזיקה מרחביה כ-3.26% מהון המניות בדילול מלא, המפתחת בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן הערמונית, השלימה גיוס של כ-75 מיליון דולר.

את הגיוס הובילה Novo Holdings, חברת אחזקות והשקעות אשר אחראית לניהול הנכסים של Novo Nordisk Foundation, לצד משקיעים קיימים וקו אשראי מ-Symbiotic Capital. הגיוס צפוי להאיץ את השגת יעדי הפיתוח המסחריים והתאגידיים של החברה.

בדיקת ה-IsoPSA הינה בדיקה אונקולוגית בלקיחת דם המספקת מידע מבחין ומכוון פעולה לזיהוי או היעדר נוכחות של סרטן ערמונית, וכן את הצורך בביצוע ביופסיה על מטופלים לאחר קבלת תוצאה חיובית, בבדיקות כמו PSA . בדיקה זו המבוססת על חלבון, ומיועדת לאבחון סרטן, הינה קריטית עבור חולים רבים לזיהוי סרטן בשלב המוקדם ביותר בכדי למזער עלויות מבדיקות מיותרות וטיפול מיותר 

11:33

במסחר באגרות החוב נרשמת כעת עלייה בתשואות. תשואת האיגרת הממשלתית לעשר שנים מוסיפה 7 נקודות בסיס וב-4.35%, תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עולה ל-3.85%. 

לפני זמן קצר דיווחה קרן ג'נריישן קפיטל  כי Powergen הגישה הצעת רכש לרכוש את מלוא האחזקות בחברת האנרגיה המתחדשת סולגרין . על פי ההצעה, ובכפוף לעמידה בתנאים שונים, מחיר הרכישה יעמוד על 7 שקלים למניה, מחיר המשקף פרמיה של כ- 3.1%.

קרן ההשקעה בתשתיות ג'נריישן קפיטל  של ארז בלשה רוצה למחוק מהבורסה את מניית החברה הבת סולגרין  שפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת. ג'נריישן מציעה 7 שקלים למניה, פרמיה של 3.1% על שער הבסיס, אך נמוך ב-81% מהשיא שאליו הגיעה המניה בתחילת שנת 2021. אם תתקבל הצעת הרכש תהפוך סולגרין לחברה פרטית בבעלות מלאה של ג'נריישן.

ג'נריישן גם צפויה לרכוש את יתרת ההחזקות (50%) ברפק אנרגיה, מרפק תקשורת. מועד השלמת העסקה אמנם נדחה לסוף חודש מרץ הקרוב אך גם התמורה שתשלם ג'נריישן לרפק, ל324 מיליון שקל (לעומת 391 מיליון בהסכם המקורי). כאשר 210 מיליון שקל ישולם במזומן והיתרה כהלוואת מוכר.

10:40

ביומה הראשון במסחר, מיטב טרייד  שהונפקה לפני כמה ימים בבורסה המקומית מזנקת עתה במסחר. 
מיטב טרייד הצטרפה לבורסה, שחוותה בצורת ממושכת בשוק הראשוני (רק הנפקה אחת ב-2023). שווי החברה בהנפקה עמד על 230 מיליון שקל. 

על פי התשקיף יש למיטב כ-67 אלף לקוחות, עלייה לעומת 56 אלף בסוף שנת 2022 וצמיחה שנתית ממוצעת של 34% מאז שנת 2017. חלק משמעותי מהצמיחה הגיע הודות למגיפת הקורונה, שגרמה להרבה משקיעים פרטיים לפתוח חשבונות. 

10:02

המסחר בבורסה נסחר במגמה חיובית כשהמדדים המובילים, ת"א 35 ות"א 90 עולים ב-0.1%. 

רשות החברות הממשלתיות לא רוצה לאשר לבני שטיינמץ לקבל שליטה בבזן  והודיעה לחתניו, אוהד שוורץ ואדר שוורץ, כי היא "שוקלת" להמליץ לממשלה נגד מתן ההיתר לחברה גרין אלסקה שנמצאת חלקית בבעלותם, ככל הנראה בעקבות חשש של ארגוני הביטחון של ישראל מקשרים עסקיים עם גופים שפועלים נגד מדינת ישראל. גרין אלסקה מחזיקה ב-38% ממניות פטרוכימיים, שמחזיקה ב-24.6% ממניות בזן (בתי זיקוק לנפט) בחיפה.

08:29

במסחר במט"ח נחלש כעת השקל מול הדולר ב-0.4% ונסחר ב-3.76 שקלים לדולר, ומול האירו ב--4.1 שקלים לאירו. 

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

07:53

1. שוק המניות

המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול (א') נפתח שבוע המסחר בת"א במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 עלה בכ־0.2% בעוד שמדד ת"א 90 ננעל בירידה של 1.3%. מדד הביומד בלט לשלילה כשירד ב־2.4%, ומנגד מדד הטכנולוגיה טיפס בכ־1%.

הפניקס , קבוצת הביטוח הגדולה בישראל נמצאת שוב במגעים למכירת כ-25% ממערך סוכנויות הביטוח שלה לשני משקיעים זרים. לגלובס נודע כי העסקה המדוברת צפויה לשקף להפניקס סוכנויות שווי של בין 900 מיליון דולר למיליארד דולר, כאשר בדיווח קודם של הפניקס לבורסה, בסוף אוגוסט, נטען כי קיבלה אינדיקציות לשווי גבוה יותר של עד 1.2 מיליארד דולר.

מה עשתה מניית פז מאז הפיצול ואיזה מענק יקבלו שלושת מנהליה הבכירים

מנכ"ל דנאל  אילן ישראלי הודיע אתמול (א') על כוונתו להתפטר מתפקידו אחרי 15 שנה בתפקיד, וזאת פחות משבועיים לאחר שמונתה לחברה יושבת-ראש חדשה, ובתום קרבות בדירקטוריון שניטשו בין נציגי בעלי המניות השונים. ישראלי הוא אחד המנכ"לים הותיקים בחברות הציבוריות בבורסה ואחראי לתשואה כמעט בלתי נתפסת במחיר המניה בתקופת כהונתו.

מניית חנן מור זינקה ב-7.8% לאחר שדיווחה על מכירת זכויותיה במתחם המגורים והמסחר ברמת גן. הקרקע המדוברת נמכרה לעמרם אברהם תמורת 178 מיליון שקל, בשבוע שעבר חנן מור הודיעה על מימוש קרקע בשכונת נאות פרס ליד איצטדיון סמי עופר בחיפה.

קרן הפרייבט אקוויטי VBF מקבוצת ווליו בייס הודיעה אתמול (א') על השקעה של כ-40 מיליון שקל בחברת אברא , המתמחה בפתרונות טכנולוגיים בתחומי מערכות המידע. ההשקעה מתבצעת לפי שווי חברה של כ- 310 מיליון שקל (לפני הכסף), VBF תרכוש כ-11.5% ממניות אברא, ועם השלמת העסקה תחזיק בכ-13.5% מהחברה.

באסיה נפתח שבוע המסחר במגמה מעורבת, הניקיי עלה ב-1.7%, הרוח הגבית בשוק נובעת מההנחה שהבנק המרכזי ביפן לא יעלה מחר את הריבית, ימהה מוטור עולה ב-5.4% לאחר הודעתה על רכישת יצרנית הרכב החשמלי הגרמנית Torqeedo, טוקיו אלקטרון עולה ב-3%. בסין מדד שנחאי יורד ב-0.5% ומדד ההנג סנג ב-2%, הקוספי הדרום קוריאני נסחר ללא שינוי.

בארה"ב החוזים עתידיים מצביעים על עליות, הנאסד"ק עולה ב-0.65%, הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עולים ב-0.2%. 

בשישי האחרון נסגרה וול סטריט בעליות שערים. הדאו ג'ונס עלה ב-1%, הנאסד"ק עלה ב-1.7% ומדד ה-S&P 500 שעלה ב-1.2% הגיע לשיא כל הזמנים.

לאחר הרעה ניכרת בתוצאותיה העסקיות, וקריסת המניה ב־81% מהשיא, סולאראדג’ צפויה לפטר כ-900 עובדים, מתוכם 550 בישראל. מניית החברה נפלה בשנה החולפת ב־67% ומתחילת 2024 ירדה בעוד כ־26%. בעקבות הירידה, יצאה המניה בסוף 2023 ממדד הדגל של וול סטריט, S&P 500.

חברת התרופות הישראלית תרו, שנסחרת בוול סטריט מעל ארבעה עשורים, צפויה לעבור לבעלותה המלאה של סאן פארמה ההודית ולהימחק מהמסחר בבורסת ניו יורק. תרו דיווחה בשבוע שעבר כי נחתם הסכם רשמי למיזוגה לתוך סאן, בעלת השליטה.

בתוך עונת הדוחות, לאחר שהבנקים הגדולים דיווחו בשבוע שעבר, השבוע תורן של מניות הטכנולוגיה, נטפליקס  תדווח ביום שלישי, טסלה  ברביעי, אינטל  ויזה  ומובילאיי  בחמישי, בנוסף ידווחו בין השאר גם ג'ונסון אנד ג'ונסון , יונייטד איירליינס , ורייזון  ו-AT&T 

מנכ"לית סיטיגרופ חשפה: הטיפ שקיבלתי מוורן באפט בארוחת צהריים
פרשות| אל תחכו לסוף הראלי בוול סטריט: ההיסטוריה לצד המשקיעים האופטימיים

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בירידות קלות ביום א'. באפיק הממשלתי, התשואה על אג"ח ישראל ל־10 שנים טיפסה ב־4 נקודות בסיס לכ־4.3%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרו ביום שישי בעליות. תשואת האיגרת ל־10 שנים עלת ב-5 נקודות בסיס ל-4.146%, הרמה הגבוהה ביותר מזה חודש. 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, הסביר בסקירתו השבועית כי "שיפור בנתונים הכלכליים בארה"ב, בשילוב עם הבהרת הבנק האירופי, ECB, כי אין בכוונתו להוריד את הריבית בקרוב, וההפתעה כלפי מעלה בנתוני האינפלציה בבריטניה, הובילו השבוע לעלייה חדה בתשואות האג"ח בשווקים המפותחים".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי התחזק השקל ביחס למטבעות הזרים, כשהדולר נחלש מולו ב־0.6% לשער של 3.74 שקלים והאירו ב־0.5% ל־4.07 שקלים.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון כותבים כי "בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע שעבר, השקל יוסף ב־0.9% מול סל המטבעות, על רקע עליות בשווקים בחו"ל וכנראה בשל תמיכתו של נגיד בנק ישראל בתוכנית הפיסקאלית של הממשלה, בדבר התאמות בסך של כ־16מיליארד שקל בתקציב 2024 כדי לעמוד ביעד הגירעון של 6.6%".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו קלות ביום שישי, וחבית מסוג ברנט נסחרה ב־78.6 דולר, מחירי הנפט רשמו עליות, על רקע המתיחות במזרח התיכון, כשהמשקיעים עוקבים מקרוב אחר התקפות החות'ים בים האדום שעלולות להוביל לשיבושים באספקה.

4. מאקרו

השבוע צפויים להתפרסם בישראל נתוני הייצור התעשייתי ופדיון בענפי המשק, וכן יצוא שירותים בנובמבר, המדד המשולב של בנק ישראל ורכישות בכרטיסי אשראי לחודש דצמבר.

ביפן תתפרסם מחר החלטת הריבית של הבנק המרכזי. ההערכות אומרות שהבנק יותיר את הריבית השלילית ללא שינוי. בנוסף צפויים להתפרסם השבוע מדד מנהלי הרכש בארה"ב, אירופה ויפן, נתוני תמ"ג ואינפלציית PCE (מחירי ההוצאה לצריכה פרטית) בארה"ב. 

"כוחות חזקים ישפיעו": האזהרה של מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב 

כץ וכלכלני לידר שוקי הון טוענים שבארה"ב, המנוע העיקרי לצמיחה נותר איתן: "הצריכה הפרטית ממשיכה להפתיע לטובה. בחודש דצמבר המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.6% (הצפי היה ל- 0.4%). ברבעון השלישי הצריכה הפרטית עלתה ב-3.1%, וכנראה עלתה ב-2.4% ברבעון הרביעי, נדע ביום חמישי. הצריכה נתמכת על ידי גידול בשכר הריאלי, עקב ירידה באינפלציה, שיפור באמון הצרכני ובעיקר שיפור בציפיות לגבי המצב הפיננסי בשישה חודשים הקרובים".

"נתונים אחרים", אומרים בלידר, "מצביעים אף הם על חוזקו של הצרכן האמריקאי. מספר דורשי העבודה החדשים ירד ב-16 אלף איש ל-187 אלף, הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר". 

הנ"ל בוודאי מסבירים את דבריו בשבוע שעבר של רפאל בוסטיק, יו"ר הפד של אטלנטה: "אני מצפה שהבנק המרכזי של ארה"ב יחל בהורדת הריבית רק ברבעון השלישי של השנה וכל עוד התנאים הכלכליים ישארו כפי שהם". 

5. תחזית

דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב־Global X, מתייחס לתחזיות עבור עונת הדוחות בוול סטריט לרבעון הרביעי של 2023 וכותב כי "הציפייה בשוק היא שנראה התמתנות בקצב הגידול ברווח־למניה לרמה של 3% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2022, ומקצב גידול של 4% ברבעון השלישי. הגידול השנתי במכירות צפוי לעמוד על 3%. ענקיות הטכנולוגיה, ובהן אנבידיה , אמזון , גוגל , מטא , מיקרוסופט  ואפל  הן התורמות הגדולות ביותר לגידול ב־EPS, בעוד מגזרים אחרים צפויים להציג ביצועים נמוכים יותר".

עסקת הענק של מטא והמדד שהגיע לשיא היסטורי: האם שוק השבבים לקראת מפץ? 

"מניות השבבים חוות באחרונה רוח גבית על רקע הביצועים החזקים של המגזר ב־2023 שנתמכו בתנופת ה־AI שיצרה ביקוש לשבבים מתקדמים עבור מגוון יישומים. למרות השוויים הגבוהים שעשויים לייצר תנודתיות ב־2024, אנחנו אופטימיים לגבי מניות כמו אנבידיה, ברודקום , AMD , מיקרון  ואינטל", כותב בנימינוב, "בין היתר על רקע התמריצים של חוק השבבים. אולם החברות הללו יצטרכו להצדיק את השוויים שלהן בתוצאות חזקות".