בגבול ישראל-לבנון מבעבעת מלחמה בפועל, גם אם היא לא מוגדרת כך

הלחימה בין ישראל לחיזבאללה קרובה יותר למלחמה כוללת, מה שגרם לתושבים משני הצדדים לברוח

טנק בקיבוץ חניתה, מתנהלת מלחמה שקטה / צילום: Reuters, ALEXANDRE MENEGHINI
טנק בקיבוץ חניתה, מתנהלת מלחמה שקטה / צילום: Reuters, ALEXANDRE MENEGHINI

מלחמה לא מוצהרת מתרחשת לאורך כל האזור ההררי שמפריד בין ישראל ללבנון. היא כוללת חיילים רבים כמעט כמו המלחמה ברצועת עזה, אך עד כה מדובר בקרב סטטי ברובו של טילים, ארטילריה, הפצצות והסתננות חמקנית.

היער הסמוך לקיבוץ חניתה מכוסה בערפל כבד. פגזי ארטילריה ישראליים בקוטר 155 מ"מ שורקים בקרבת מקום, במענה לירי המרגמה של חיזבאללה.

כותרות העיתונים בעולם | שבעה בכירים ישראלים מתחו בראיון בארה"ב ביקורת על המלחמה. מה הם אמרו?
כך משלוח חלקי F35 כמעט הפיל את הממשלה בהולנד  

"שקט עכשיו מהרגיל", אמר סא"ל דותן רזילי, המשרת בסמוך לקיבוץ, כ-300 מטרים מהגבול עם לבנון. "זה גורם לי לחשוד".

חיזבאללה טרם פרס את הנשק ארוך הטווח שלו וישראל לא הורתה להעביר את הטנקים שלה צפונה, אבל הלחימה התגברה החודש. אף אחד לא יודע כמה זמן קרב הגבול יכול להימשך לפני שהכפפות יוסרו.

"אין לנו עדיין שם למה שקורה", אומר רזילי על הסכסוך חוצה הגבולות - אבל ברחבי צפון ישראל ובדרום לבנון, אנשים מתחילים לקרוא לזה מלחמה.

חייל בגבול לבנון בסמוך לקיבוץ חניתה / צילום: Reuters, ALEXANDRE MENEGHINI
 חייל בגבול לבנון בסמוך לקיבוץ חניתה / צילום: Reuters, ALEXANDRE MENEGHINI

דיפלומטים אמריקאים מנסים, עד כה, ללא הצלחה, לתווך הפסקת אש המבוססת על נסיגת חיזבאללה מגבול, אבל התנועה השיעית המיליטנטית נשבעה להמשיך בירי טילים לעבר ישראל כל עוד כוחות ישראליים נלחמים ברצועת עזה נגד חמאס, בעל ברית של חיזבאללה ופטרוניתו איראן.

וושינגטון קראה לישראל לא לפתוח במתקפה קרקעית על דרום לבנון. צעד שיסלים בצורה חדה את המלחמה האיזורית שהחלה במתקפה העקובה מדם של חמאס ב-7 באוקטובר על דרום ישראל וכבר כוללת חילופי פצצות, טילים והרג ממוקד מהלבנט ועד לים סוף ולמפרץ הפרסי.

חיזבאללה, שנתפס לא מוכן להתפתחות האירועים מאז ה-7 באוקטובר, מעוניין להימנע ממלחמה כוללת על ידי הגבלת התקפותיו לישובים ובסיסים צבאיים בגבול הצפוני של ישראל. אבל בצד הישראלי אומרים שלא תהיה לה ברירה אלא להרחיק את חיזבאללה מגבולה באמצעים צבאיים אם לא תהיה פריצת דרך דיפלומטית בלתי צפויה.

ישראלים, מהחקלאים ועד ראשי צבא, אומרים שהמצב בצפון בלתי נסבל. המדינה חוששת לאבד חלק מהשטח המיושב שלה, ושר הביטחון והרמטכ"ל של ישראל הזהירו בימים האחרונים כי הזמן אוזל.

בתחילת הלחימה, ישראל פינתה כ-120 אלף תושבים מישובי הגבול. ולדברי גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, כיום "הכלכלה האזורית קפואה", אמר.

חניתה וקיבוצים נוספים בצפון, קהילות מלוכדות שהתבססו על אידיאלים סוציאליסטיים במאה שעברה, הפכו לכפרי רפאים. התושבים אומרים שהם לא יחזרו הביתה כל עוד לוחמי חיזבאללה יושבים ליד גדר הגבול. אלה כוללים קומנדו מכוח רדואן המאיים, שניסה שוב ושוב לחצות את הגבול בקבוצות קטנות מאז אוקטובר.

"אנחנו בדרך כלל כוח תוקף. הגנה במשך 100 ימים היא די קשה"

אירועי ה-7 באוקטובר, בהם ארגון הטרור חמאס טבח בכ-1,200 בני אדם, רובם אזרחים, ריסק את תחושת הביטחון של הישראלים וגרם לחששות כי חיזבאללה ישחזר את המתקפה. כוחות חיזבאללה חמושים ומאומנים הרבה יותר טוב מחמאס.

עשרות אלפי חיילי צה"ל מחזיקים בעמדות הגנה בצפון מפני ירי טילים ומרגמות שמשגרים פעילי חמאס ממקומות מסתור ביער.

כמעט מדי יום, המחבלים יורים טילי קורנט מונחי לייזר מתוצרת רוסית עם טווח של עד 6 מייל, שנועדו לחדור את השריון העבה ביותר בטנק, אך כאן משמשים נגד מטרות צבאיות ואזרחיות כאחד, מכלי רכב ועד בתים.

צה"ל מגיב בארטילריה ובתקיפות אוויריות. טנקי מרכבה מחכים מתחת לעצים. הגנה סבלנית מסוג זה אינה קלה לצה"ל.

"אנחנו בדרך כלל כוח תוקף, אנחנו לוקחים יוזמה. הגנה במשך 100 ימים היא די קשה", אמר רזילי. בדצמבר, קורנט פספס אותו בקושי. הוא הכין חנוכייה לחג החנוכה מזנב הרקטה. גם האוגדות בצפון מתכננות ומתרגלות כניסה משוריינת ללבנון. "אנחנו מוכנים לזה", אומר רזילי.

הלחימה על הגבעות בגשמי החורף מדאיגה חיילים רבים, ממשיך רזילי. "אפילו אנשים מנוסים צריכים לאמן מחדש את האוזן כדי להבין עד כמה הצלילים קרובים או רחוקים".

גבול ישראל לבנון / צילום: Reuters, Joerg Boethling
 גבול ישראל לבנון / צילום: Reuters, Joerg Boethling

כניסה ישראלית צבאית ללבנון עלולה לגרום להרס מסיבי בשתי המדינות. בשנים האחרונות חיזבאללה בנה ארסנל של כ-150 אלף טילים בסיוע איראן וסוריה. הטילים, בטווחים ובדרגות דיוק מגוונים, יכולים להגיע לכל עיר בישראל, עד לנמל אילת בים סוף. מנגד לישראל יש את אחת מרשתות ההגנה מפני טילים הטובות בעולם, אך גודלו העצום של המאגר של חיזבאללה עלול להציף אותה.

"אם הם יירו את כל מה שיש להם, עד כמה שמערכות ההגנה שלנו טובות, יהיו הרבה נפגעים", אמר איל חולתא, ראש המל"ל לשעבר.

התחזקות חיזבאללה לאחר מלחמת לבנון השנייה

בפעם האחרונה בה ישראל נכנסה לדרום לבנון הייתה ב-2006 לאחר שלוחמי רדואן חטפו שני חיילי צה"ל, אלדד רגב ואהוד גולדווסר. בתקיפה הישראלית נהרגו כאלף אזרחים לבנונים ונפגעו תשתיות אזרחיות כולל שדה התעופה של ביירות, אך נגרם רק נזק מוגבל לחיזבאללה.

ארגון הטרור יצא מחוזק פוליטית, למרות שספג ביקורת בלבנון על כך שעורר את המלחמה. ההישג היחיד של ישראל היה הכרזת הפסקת האש של האו"ם, שקראה לחיזבאללה לסגת צפונה. צעד שלא קרה בפועל.

במקום זאת, חיזבאללה הגדיל את התחמושת שלו מאיראן, סוריה, רוסיה וסין. רבים מ-30 אלף פעיליו במשרה מלאה הם מיומני קרבות אחרי עשור של לחימה במלחמת האזרחים בסוריה. "הם הרבה יותר מקצועיים מחמאס", אמר רזילי.

ברחבי לבנון גובר החשש שישראל תרחיב עוד יותר את התקיפות האוויריות שלה. ההפצצות וההפגזות הישראליות כבר פגעו בעיירות ובכפרים בדרום, וגרמו לעקירתם של כ-100 אלף אזרחים לבנונים עד כה. הזיכרונות מהחורבן ב-2006 עדיין טריים.

מונירה עיד היא אחת האנשים הבודדים שנותרו בכפר הלבנוני עלמה אל צ'אב, פחות מקילומטר מעבר לגבול מחניתה. בת ה-67 סירבה לעזוב את ביתה, שם היא מתקיימת מאוכל שהיא מגדלת בגינתה. היא מתגעגעת לארבעת ילדיה ולנכדיה, המתגוררים בביירות ואינם יכולים לבקר יותר. "הם בטוחים לפחות, אבל הבית חסר נשמה בלי המשפחה", אמרה.

בשבת תקיפה אווירית ישראלית גרמה נזק לכנסייה בכפר הנוצרי ברובו. ידוע כי פעילי חיזבאללה פועלים מהשדות הסמוכים, אך לא מהכפר עצמו, אומרים המקומיים.

"אנחנו חיים במלחמה יום-יומית, אבל הכל נראה קטן בהשוואה למה שמצפה לנו", אמרה עיד. היא אמרה שהיא חשה ייסורים על הלחימה המתגברת ומאשימה את חיזבאללה על כך שהחל אותה. "המצב יכול היה להימנע על ידי חיזבאללה, אבל הישראלים מאבדים את עשתונותיהם' והתקיפות גרועות יותר משנת 2006", אמרה .

על פי אנשים שמכירים את החשיבה של הארגון, חיזבאללה מגביר את ההכנות הצבאיות שלו לפלישה ישראלית שהוא רואה כאופציה כסבירה יותר ויותר,

בערוצים הרשמיים אומרת ממשלת לבנון כי על ישראל להימנע מהסלמה נוספת. אבל באופן פרטי פקידי ממשלה אומרים הם מרגישים חסרי אונים. למדינה הצפונית השברירית יש מעט שליטה בחיזבאללה.

 כך כך קרוב ל-7 באוקטובר, לתושבים קשה לדמיין את הגבול כבטוח 

בימים לאחר ה-7 באוקטובר,ישראל הייתה קרובה לפתיחת מתקפה נגד חיזבאללה. הנשיא ביידן הפציר בראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שלא לעשות זאת. לוושינגטון יש יתרון: ישראל זקוקה לנשק ותחמושת של ארה"ב, כמו גם להגנה דיפלומטית מפני ביקורת עולמית על המלחמה.

קובעי מדיניות ואזרחים ישראלים רבים רואים בחיזבאללה איום מתגבר שיש להתמודד איתו.

כך כך קרוב ל-7 באוקטובר, לתושבים קשה לדמיין את האיזור כבטוח, גם את המאמצים הדיפלומטיים ישאו פרי ותושג הפסקת אש.

"כל השנים הפציצו אותנו, אבל הם אף פעם לא פרצו את הגדר. כשחמאס עשה את זה, פחדנו שגם חיזבאללה יעשה את זה ועוד יותר גרוע", אמרה זיו הלפרין, אם לשלושה ילדים קטנים מקיבוץ ברעם בגבול הצפון.

300 תושבי ברעם החליטו להתפנות למחרת הטבח של חמאס בדרום. הלפרין ואחרים מתגוררים כיום בבתי מלון ליד הכנרת, בפיצוי הממשלה.

"רובנו מהקיבוצים, אנחנו מאוד שמאלנים, אנחנו ליברלים, רוצים שלום", אמרה הלפרין. "אנחנו לא חושבים שכוח הוא הפתרון. אבל אחרי 7 באוקטובר, אנחנו חושבים שזו השפה שלהם".

הלפרין חוששת שהקיבוץ שלה, שנוסד שנה לאחר הכרזת העצמאות, עלול לקמול. ככל שמלחמת הגבול מחריפה, התושבים מתפזרים ומוצאים דיור ובתי ספר במקומות אחרים בישראל. "קשה להרכיב מחדש", אמרה.

"הממשלה צריכה לעשות כל מה שהיא יכולה כדי לגרום לנו להרגיש בטוחים, להרחיק את חיזבאללה מהגדר, כך שמה שקרה בעזה לעולם לא יקרה כאן", אמר הלפרין.

היא נזכרה בחיים בקיבוץ בחיבה, עם נופי ההרים המיוערים והכפרים הלבנוניים הציוריים. לאחרונה התווסף לנוף דגל חיזבאללה, נטוע מטרים מתחנת הגבול הישראלית. היא חוששת שמשפחתה, צאצאי מייסדי הקיבוץ, תצטרך להמשיך הלאה משם.

בבוקר אפור בברעם עמדו שלושה גברים אפורי שיער מתחת ליריעת ברזנט המשתרעת על גושי בטון, מחסה מאולתר מפני האויב והגשם. שלושתם חברים כיתת הכוננות של הקיבוץ נגד התקפות.

כמה מעמיתיהם בדרום ישראל נרצחו בידי חמאס ב-7 באוקטובר. "זה שינה את המשחק", אמר רביב גוטמן, רבש"צ הקיבוץ.

האש של ישראל גובה מחיר מחיזבאללה, שאומר שיותר מ-160 מפעיליו נהרגו. כמו כן נהרגו כ-19 אזרחים לבנונים. בישראל חיזבאללה הרג עד כה 12 חיילים ולפחות שישה אזרחים.

קצינים ישראלים אומרים שהם אילצו את חיזבאללה לסגת מעט מהגדר. אבל פעילי רדואן חוצים מעת לעת את הגבול, מחפשים חיילים ותושבים.

"לא מאמינים שפתרון דיפלומטי כלשהו יעבוד. רק מלחמה תעבוד"

שאדי חלול עמד על ראש גבעה בכפר ג'יש, והצביע על המקום שבו קבוצה קטנה של רדואן חדרה לעמק בלילה הקודם. מטוסים ישראלים הפציצו אותם, אמר חלול, נוצרי מארוני ורב-סרן המשרת בצה"ל במילואים.

משמאלו ניצב הר מירון, שם פגע חיזבאללה בתחילת החודש במערך הבקרה של חיל האוויר, תוך התגברות חלקית על הגנותיו באמצעות ירי של יותר מ-60 טילים.

ממול, מעבר לגבול, יושב הכפר ירון השיעי ברובו, ממנו ירה חיזבאללה בחודש שעבר טיל קורנט לעבר בית ספר בקיבוץ סאסא הסמוך. הטיל נגד טנקים חיבל באולם בית הספר ששופץ לאחרונה. אילו הילדים לא היו מפונים כבר בשלב זה, "היינו נלחמים בלבנון עד עכשיו", אמר חלול.

מאחוריו ניצבת הכנסייה המארונית 'גבירתנו'. לידה מונחים העמודים ההרוסים של בית כנסת מהתקופה הרומית. בעמק ישב קברו של הנביא המקראי יואל.

כוחות ישראליים פינו את סבו וסבתו של חלול ולבנונים דוברי-ערבית אחרים מברעם במהלך מלחמת העצמאות של ישראל ב-1948. ועדיין, איש הקבע לשעבר הוא ישראלי גאה, ומכנה את המדינה המקום הבטוח היחיד לנוצרים במזרח התיכון. "אם תחתוך לי את הוורידים, תראה את ישראל שם", הוא אמר והצביע על פרק ידו.

"אנשים כועסים על הממשלה כי שום דבר לא קורה", אמר חלול. "אנחנו לא מאמינים שפתרון דיפלומטי כלשהו יעבוד. רק מלחמה תעבוד".