תחמושת לאירופה ומשקפות לילה לארה"ב: אלביט צוברת הזמנות במיליארדי דולרים

החברה הביטחונית דיווחה בחצי השנה האחרונה על שרשרת של עסקאות: מתחמושת לאירופה, ועד מערכות מתקדמות לאוסטרליה • זאת במקביל לייצור מוגבר עבור משרד הביטחון בעקבות המלחמה • כפועל יוצא גייסה אלביט מאות עובדים, המניה מתחזקת, והמנכ"ל ייהנה מהעלאת שכר

פיתוחים של אלביט / צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
פיתוחים של אלביט / צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשנתיים האחרונות מדינות העולם ובפרט המערב במירוץ התחמשות. מי שנהנית מכך ובגדול היא החברה הביטחונית אלביט מערכות . בשבועיים האחרונים בלבד אלביט דיווחה על שני חוזי ענק, אחד באירופה והשני באוסטרליה, בהיקף כולל של 900 מיליון דולר. החוזים החדשים מצטרפים למספר דו־ספרתי של עסקאות ברחבי העולם (ובדגש על אירופה) עליהם דיווחה אלביט בחצי השנה האחרונה.

בצבא בטוחים איפה סינוואר נמצא, אבל תפיסתו תהיה קשה
איומים על חברי פרלמנט וחשש מפיגועים: המלחמה בעזה מטלטלת את בריטניה

בסה"כ, מאז אוגוסט 2023 ועד פברואר 2024, היקף החוזים עליהם אלביט דיווחה מגיע כמעט ל־2.3 מיליארד דולר. הסכום גבוה אף יותר משום שבמהלך התקופה, אלביט הודיעה על זכייה בסדרה של חוזים בהיקף מהותי לאספקה למשרד הביטחון הישראלי, על רקע מלחמת חרבות ברזל, אך לא מסרה מהו ההיקף הכולל של אותם חוזים. נזכיר, שבסוף הרבעון השלישי צבר ההזמנות של אלביט היה 16.6 מיליארד דולר, 39% מהם לביצוע ב־2023־2024, ו־75% לייצוא מחוץ לישראל.

 

אלביט תצליח לעמוד בביקושים?

המלחמה שפרצה ב־7 אוקטובר מייצרת לאלביט עבודה רבה, ובתחילתה היא אף נאלצה למצוא פתרונות יצירתיים לעמוד בביקושים כשבמקביל עובדים רבים שלה גויסו למילואים. אלביט גייסה מאות עובדים חדשים מאז פרוץ המלחמה, ואף החזירה למעלה מ־100 פנסיונרים לקווי הייצור.

האם אלביט תצליח לעמוד בצבר ההזמנות מרחבי העולם במקביל לביקוש הישראלי בצל המלחמה? מבחינת כוח האדם נראה שחלק גדול מהמילואימניקים באלביט שוחררו, ובמקביל החברה ממשיכה לגייס עובדים חדשים. מאלביט נמסר כי החברה "נערכה וממשיכה לפעול לרציפות תפעולית עם מינימום פגיעה, אם בכלל, בזמני האספקה המידיים ללקוחות.

"החוזים אשר נחתמו ודווחו בימים האחרונים מיועדים לאספקה על פני תקופה של כמה שנים. החברה ערוכה לעמידה באספקות למגוון ההולך וגדל של לקוחותיה בעולם. הפורטופוליו המגוון והאיכותי של אלביט בשילוב עם לוקליזציה בעשרות אתרים בעולם, מאפשרת גמישות והתאמה לצרכים משתנים. אלביט גייסה וממשיכה לגייס מאות עובדים".

אירופה הפכה ללקוח מרכזי

החוזה האחרון שעליו פורסם הגיע כאמור מאוסטרליה, כאשר כחלק ממיזם של הצבא שם תספק אלביט מערכות לנושאי גייסות משוריינים (נגמ"שים) במשך חמש שנים תמורת 600 מיליון דולר. עם זאת, רוב גדול של החוזים האחרונים הם מאירופה. על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה והמלחמה שנמשכת שם כבר שנתיים, אלביט חווה גידול בהכנסות וכך למשל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 ההכנסות מאירופה צמחו ב־54.8% ל־1.3 מיליארד דולר. בכך הפכה אירופה בתקופה זו לאזור המרכזי בהכנסות אלביט, 30.6% לעומת 21.4% בתקופה המקבילה ב־2022.

בין החוזים האירופיים שעליהם אלביט הודיעה בחודשים האחרונים נמנה חוזה לאספקת מערכת "חץ דורבן" (מערכת הגנה אקטיבית לרק"מ) ללקוח אירופי ב־109 מיליון דולר, זכייה כאינטגרטור הראשי בתוכנית הדיגיטציה של צבא שבדיה ב־170 מיליון דולר וכן אספקת מערכות לרכבים משוריינים ללקוח אירופי ב־300 מיליון דולר. מעניין לראות שברוב המקרים אלביט לא מדווחת מי המדינה שאיתה חתמה על חוזה, וזאת לפי בקשת המדינות עצמן; נראה שעל רקע מה שנראה כמו מגמת התחמשות עולמית, מדינות רבות מעדיפות שאחרות לא ידעו מה הזמינו ומתי יקבלו זאת.

מחוץ לאירופה, ישראל ואוסטרליה, אלביט הודיעה בחודשים האחרונים גם על חוזה אחד בארה"ב, כשבסוף נובמבר היא זכתה בעסקה בסכום מקסימלי של 500 מיליון דולר לאספקה של משקפות ראיית לילה לחיל הנחתים האמריקאי. בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2023 הכנסות אלביט מצפון אמריקה הסתכמו במעל מיליארד דולר שהיוו 24.1% מהכנסות החברה. בישראל עמדו ההכנסות ל־730 מיליון דולר. באלביט נתקלו במהלך השנה שעברה בעיכוב תשלומים מצד משרד הביטחון, אך המנכ"ל בצלאל מכליס אמר עם פרסום דוחות הרבעון השלישי כי ישנה התחייבות מוחלטת להסדיר את כל החובות ברבעון הרביעי.

בינתיים המנכ"ל מבקש להגדיל את התגמול

אלביט, המנוהלת על ידי בצלאל (בוצי) מכליס, נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל אביב ושווי השוק שלה הוא 9.9 מיליארד דולר. מניית אלביט עלתה ב־34% במהלך השנה האחרונה, אך היא עדיין לא חזרה לרמות השיא שלה שאליהן הגיעה בקיץ 2022. בעל המניות הגדול בחברה הוא מיקי פדרמן, שמחזיק ב־44% מהון החברה בשווי של 4.37 מיליארד דולר.

לאחרונה פרסמה אלביט זימון לאסיפת בעלי מניות בו היא מבקשת לאשר שדרוג בשכר המנכ"ל מכליס. כיום שכרו החודשי מגיע לכ־243 אלף שקל והחברה רוצה להעלות את הסכום ל־300 אלף שקל (כ־81 אלף דולר) החל מחודש אפריל הקרוב, כשהשכר לסגני הנשיא בחברה יגיע עד 200 אלף שקל. בד בבד היא מבקשת להגדיל את תקרת הבונוס השנתי של מכליס מ־2 ל־3 מיליון דולר. בנוסף החברה מבקשת להקצות לו 150 אלף אופציות.