בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; סופר מיקרו קומפיוטר צללה ב-9%

נאסד"ק עלה ב-0.4% • אנבידיה עלתה ב-1% • סופר מיקרו קומפיוטר דחתה את הנפקת המניות המשנית לנעילת המסחר • פיוז'ן פרמסוטיקלס זינקה ב-98% • קרן הפנסיה הגדולה בעולם שוקלת רכישת ביטקוין • בנק אוף אמריקה: השוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior
וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

22:02

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה בעליות שערים. הנאסד"ק עלה -0.4%, הדאו ג'ונס ב-0.8% וה-S&P 500 הוסיף 0.5%. 

סיסקו השלימה הערב את רכישת ספלאנק ב-28 מיליארד דולר.  זוהי הרכישה הגדולה ביותר של סיסקו אי פעם והיא נסגרה מוקדם מהצפוי ומבטאת את המהירות שבהן חברות שואפות לחזק את עסקי התוכנה שלה ולנצל את השימוש הגובר בבינה מלאכותית.

20:59

לפי דיווח בוול סטריט ז'ורנל, גולדמן סאקס טרם הצליחה למכור את 2 מיליון המניות של סופר מיקרו קומפיוטר . על המכירה המיועדת שלחה החברה הודעה לבורסה לפני תחילת המסחר. גולדמן סאקס לא הצליחה למצוא מספיק קונים והתוכנית עתה היא לנסות ולמכור את המניות לאחר סיום המסחר הלילה.

ההודעה על המכירה האפשרית הפילה את המניה, מסורתית כך קורה בהנפקת מניות משנית, אך חוסר ההצלחה עד כה למכור את המניות, זוהי תופעה נדירה, כך לפי הוול סטריט ז'ורנל. החברה תכננה למכור את המניות במחיר של 900-1000 דולר למניה.

למעט אנבידיה, רוב מניות השבבים יורדות היום, ובפרט AMD  ו-Arm , וזאת למרות שלא פורסמו ידיעות מסוימות שקשורות אל החברות הללו, ביאהו פייננס משערים שהדבר קשור להתרחשויות החדשות באנבידיה - האחרונה הכריזה אתמול על ארכיטקטורה חדשה שלפי החברה, "תניע את עידן המחשוב הבא".

אנבידיה חשפה את NVIDIA Blackwell, ארכיטקטורה שתאפשר לארגונים בכל העולם לבנות ולהריץ בינה מלאכותית גנרטיבית בזמן אמת - עם מודלי שפה גדולים בעלי טריליוני פרמטרים וביעילות אנרגטית של פי 25 ביחס לדור הקודם, NVIDIA Hopper, שהושק לפני שנתיים. בין החברות שכבר אימצו את Blackwell נמצאות מיקרוסופט, מטא, גוגל, אמזון ו-OpenAI.

19:58

קרן הפנסיה הגדולה בעולם החלה להתעניין ברכישת ביטקוין. הקרן - קרן הפנסיה של ממשלת יפן (GPIF) ביקשה נתונים על "נכסים נזילים" כגון ביטקוין, וזאת כחלק ממחקר שיביא אולי להשקעה חדשה.

הקרן מבקש מידע על נכסים נזילים שהיא עדיין לא מושקעת בהם. עד כה, הקרן משקיעה באגרות חוב מקומיות וזרות, במניות, בנדל"ן, תשתיות ובהון פרטי. מלבד ביטקוין, הקרן חוקרת גם אודות השקעות ביערות, באדמות חקלאיות, בזהב ומבררת את הדרך הנאותה לשלבם בקרנות הפנסיה שלה.

קרנות פנסיה נזהרות ומהססות להכנס להשקעה במטבעות הקריפטו בעיקר בגלל התנודתיות בשערן. למרות זאת, קרן הפנסיה הממשלתית של דרום קוריאה - the National Pension Service - רכשה מניות של קוינבייס בשנה שעברה.

ממשלת יפן הגישה בחודש שעבר הצעת חוק שיאפשר, במידה ויעבור לקרנות השקעה להחזיק במטבעות דיגיטליים.

19:03

לאחר פתיחה מהוססת ונטיה לירידות, המסחר בוול סטריט עובר כעת לעליות -  נאסד"ק עולה ב-0.4%, דאו ג'ונס עולה ב-0.8%, S&P 500 עולה ב-0.5%. 

תשומת הלב נתונה לפגישה בת היומיים של חברי הפדרל ריזרב. פגישה שתחתם מחר בערב עם הודעת הריבית. הצפי הוא שהריבית לא תשתנה אך המשקיעים יטו אוזן לכל רמז בקשר לתזמון הורדת הריבית בעתיד.

18:29

המסחר בוול סטריט מתנהל עדיין במגמה מעורבת, אם כי משופרת -  נאסד"ק יורד ב-0.1%, דאו ג'ונס עולה ב-0.6%, S&P 500 עולה ב-0.2%. 

מניית אינטרנשיונל פייפר  חווה את היום הכי טוב שלה מאז 2020 לאחר שהודיעה על מינוי מנכ"ל חדש, אנדרו סילברנייל שיכנס לתפקידו במאי. האחרון יחליף את מארק סאטון שניהל את החברה בעשר השנים האחרונות. 

המסחר באירופה ננעל הערב בעליות שערים - מדד דאקס עלה ב-0.2%, קאק  ב-0.5% והפוטסי הבריטי ב-0.1%. 

17:24

המסחר בוול סטריט מתנהל כעת במגמה מעורבת - נאסד"ק יורד ב-0.4%, דאו ג'ונס עולה ב-0.4%, S&P 500 יורד ב-0.1%. 

הביטקוין יורד בחדות וגורר איתו מניות ומטבעות קריפטו נוספים - מטבע הקריפטו בעל שווי השוק הגדול בעולם השיל כבר 10,000 דולר מאז השיא בשבוע שעבר, 73,680 דולר, שערו כעת הוא 62,800 דולר, ירידה של כ-6% מאתמול. האת'ריום נסחר כעת ב-3,253 דולר.

מניית זירת המסחר במטבעות הקריפטו, קוינבייס גלובל  יורדת אף היא.

16:34

עסקת ענק בשוק הפארמה - אסטרה זנקה  הודיעה על רכישת פיוז'ן פרמסוטיקלס בכ-2.4 מיליארד דולר. מניית הנרכשת מזנקת כעת ב-98%. לפי הודעתה שואפת החברה השבדית-בריטית להעמיק ולזרז את הדור הבא של טיפולי הסרטן. פיוז'ן עוסקת במחקר ופיתוח של טיפולים רדיו-תרופתיים עבור גידולים ממאירים. 

AstraZeneca תשלם 21 דולר למניה עבור פיוז'ן, פרמיה של יותר מ-97% למחיר הסגירה של החברה הנסחרת בארה"ב ביום שני.

16:01

המסחר בוול סטריט מתנהל כעת במגמה מעורבת - נאסד"ק יורד ב-0.5% דאו ג'ונס עולה ב-0.1%, S&P 500 יורד ב-0.2%. 

מניית אנבידיה  יורדת היום למרות שהכנס השנתי של אנבידיה, GTC 2024, נפתח בסן חוזה בקול תרועה גדול - באירוע המרכזי של הכנס, חשף המנכ"ל והמייסד ג'נסן הואנג כמה כותרות משמעותיות ביותר: הדור הבא של הבינה המלאכותית ויכולות עיבוד משופרות במיוחד, דמוקרטיזציה לתחום הבינה המלאכותית לכל החברות, גם קטנות ובינוניות, וגם - שיתופי-פעולה מעניינים.

הואנג, האיש שעומד בראש החברה הכי חמה בוול סטריט, הרגיש משוחרר, סיפר בדיחות על הבמה והתחכך בקהל. "אפשר להתבלבל ולחשוב שאנחנו בהופעה, אבל למעשה אנחנו במסיבת עיתונאים", אמר המנכ"ל, ואחרי סרטון מוצלח הוא פלט "אלוהים, כמה אני אוהב את אנבידיה".

15:31

המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית - נאסד"ק יורד ב-0.5% דאו ג'ונס ב-0.1%, S&P 500 יורד ב-0.2%. 

סופר מיקרו קומפיוטר  הודיעה היום על הנפקת מניות משנית בה תמכור 2 מיליון מניות בשווי של כ-2 מיליארד דולר. ההודעה מפילה את המניה. מחיר ההנפקה לא פורסם.

התמורה ממכירת המניות תשמש לרכישת מלאים, הרחבת יכולת היצור, הגדלת מחלקת המחקר ופיתוח והגדלת ההון החוזר. מספר המניות במסחר יגדל ל-58.6 מיליון, החתם בהנפקה, גולדמן סאקס יקבל אופציה לרכישת 300 אלף מניות בתוך 30 יום.

15:14

מחיר הביטקוין צולל בכ-6% ועומד על כעת על 63,401 דולרים. בשבוע שעבר מחירו שבר את שיא כל הזמנים ונסחר סביב 73,000 דולרים.

14:09

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים בירידות קלות.

מניית חברת ה-IT הצרפתית, אטוס , צוללת בכ-18% לאחר שדיווחה כי המגעים לרכישת עסקי אבטחת הסייבר שלה על ידי איירבוס לא יצאו לפועל. 

בשוק החוב האמריקאי תשואות האג"ח הממשלתיות בטווחים הארוכים והקצרים יורדים בשעה זו. עם זאת, בשבוע האחרון נרשמה עליית תשואות לכל אורך העקום שבאה לידי ביטוי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב, אשר הפתיעו לשלילה את התחזיות המוקדמות. נראה כי השווקים כבר הפנימו כי מתווה הורדות הריבית של הפד ידחה, ועל פי ההערכות הפחתת ריבית ראשונה לשנה תתקיים רק בחודש יולי.

11:42

המגמה המעורבת באירופה נמשכת. הדאקס עולה ב-0.2%, הפוטסי הבריטי מאבד מערכו 0.1% והקאק הצרפתי עולה ב-0.1%.

בארה"ב, החוזים העתידיים יורדים קלות.

במסחר המוקדם בארה"ב, מניות הטק נסחרות במגמה מעורבת. אנבידיה  יורדת ב-0.2%, טסלה  עולה ב-0.5%, אפל  מטפסת ב-0.2% ואלפאבית  ומיקרוסופט  מאבדות מערכן 0.2%.

10:16

בורסות אירופה נפתחו במגמה מעורבת: הדאקס יורד ב-0.1%, הפוטסי הבריטי נסחר סביב רמות הבסיס והקאק הצרפתי נסחר במגמה דומה.

ענקית מוצרי הצריכה יוניליוור  דיווחה לפני זמן קצר כי היא מפרידה את יחידת הגלידה שלה, הכוללת בין היתר את בן אנד ג'ריס ומגנום, כחלק מתוכנית ארגון מחדש של החברה שצפויה להשפיע על 7,500 מעובדי החברה.

מטעם החברה נמסר כי: "השינויים המוצעים צפויים להשפיע על כ-7,500 תפקידים ברחבי העולם, כאשר עלויות המהלך צפויות להסתכם בכ-1.2% מהמחזור של הקבוצה בשלוש השנים הבאות.

עוד צוין כי הפרדת יחידת הגלידה צפויה לספק חיסכון בעלויות הקבוצה של כ-800 מיליון אירו וכי המטרה היא להפוך את החברה לממוקדת יותר שתכלול ארבע חטיבות עסקיות עיקריות: יופי ורווחה, טיפול אישי, טיפול ביתי ותזונה.

בהמשך לדיווח, מניית יוניליוור מזנקת בכ-5%.

09:07

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי עולה ב-0.7%, ההנג סנג משיל מערכו 1.2%, בורסת שנגחאי מאבדת מערכה 0.3% והקוספי יורד ב-1.1%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה בירידות שערים.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בעליות שערים. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.8%, ה-S&P 500 הוסיף לערכו 0.6% והדאו ג'ונס עלה ב-0.2%. 

טסלה  בלטה לחיוב והובילה את עליות השערים במדד S&P 500 וזינקה בכ-6%. יצרנית המכוניות החשמליות הודיעה כי היא מתכוונת להעלות את המחיר של דגם Y שלה ב-1,000 דולר החל מחודש אפריל. 

גם אנבידיה  ריכזה אמש עניין  גם מניית אנבידיה עם פתיחת הועידה השנתית של חברת השבבים בקליפורניה אמש (ב') - ה-GTC. בועידה, מנכ"ל החברה ג'נסן הואנג חשף את שבב הבינה המלאכותית החדש של אנבידיה - Blackwell, שאותו הציג כשבב חזק יותר משאר השבבים של החברה המניע מספר רב של פעולות בינה מלאכותית. 

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית  

בשוק הסחורות, מחירי הנפט עלו אמש (ב') במהלך המסחר בכ-2%. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 86.8 דולרים.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, מציין בסקירתו כי "ארצות הברית הפיקה יותר נפט גולמי מכל מדינה בשש השנים האחרונות. אלו ממחישים את מעמדה כמעצמה ביצוא הנפט הגולמי הגלובלי, ומהווים בסיס להתרחבות היצוא העתידי, בשל התרחבות הביקושים הגלובליים". בפמן צופה שתפוקת הנפט הגולמי תצמח לכ-13.65 מיליון חביות ביום בשנת 2025, עליה של כ-1.2% מהתחזית הקודמת.

המטבעות הדיגיטליים השילו כ-7% מאז שנגעו בשיא בשבוע שעבר: הביטקוין נסחר אמש (ב') ברמה של 67.4 אלף דולר, והאת’ריום ב-3,514 דולר.

לראשונה מזה 17 שנה, הבנק המרכזי ביפן הודיע על העלאת ריבית: עד כה הריבית ביפן הייתה שלילית וכעת היא עומדת על 0.1%. הבנק המרכזי גם ביטל את מדיניות השליטה שלו בעקומת התשואות, מה שמסמן שינוי היסטורי במדיניות. 

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"  

בארה"ב, היום (ג') תחל פגישת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב. הפגישה תארך יומיים ובסיומה תתפרסם החלטת הריבית (רביעי 20:00 שעון ישראל). הריבית עומדת עתה על 5.25%-5.5%. השוק מתמחר הסתברות של 98% שהריבית תיוותר ללא שינוי.

על פי סקר שערך בנק אוף אמריקה, קיימות הערכות כי הפד יוריד את הריבית רק פעמיים בשנת 2024. בקרב 92 מנהלי קרנות כ-68% עדיין מעריכים כי הבנק המרכזי בארה"ב יקצץ השנה את הריבית ב-75 נקודות בסיס אך כ-21% כבר מעריכים שהפד יסתפק ב-2 הורדות בלבד (50 נק' בסיס).

יחד עם זאת, בבנק משנים את הטון בעקבות נתוני האינפלציה שפורסמו בשבוע שעבר בארה"ב וטוענים: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024. לכן, פרסום ה"דוטס פלוט" - התחזית הלא רשמית של 19 חברי הפד לגבי מתווה הריבית העתידי הוא החשוב ביותר בהודעה מחר (ד').

במקרה שה"דוטס פלוט" לשנת 2024 יציג צפי להפחתות של 50 נקודות בסיס בלבד, הדבר עשוי להוביל למכירה משמעותית של אגרות חוב לטווח קצר. עוד מדגישים בבנק כי ה"דוטס פלוט" לשנת 2026 חשוב גם הוא עבור אגרות חוב לטווח ארוך, מכיוון שהוא משמש כאינדיקטור לשער הריבית הסופי".