המלחמה בעזה נמשכת, ועוד ועוד פייקים מופצים נגד ישראל

פייקים על קשר לדאע"ש, אונס שלא היה ועוד. הכול חלק מהמאבק נגד ישראל ברשת • המשרוקית של גלובס

בשבועות האחרונים מתרבות הכותרות על כך שישראל הולכת ומאבדת את מדינות העולם, שתמכו בה אחרי 7 באוקטובר. לתזוזה הזאת בדעת הקהל, ובקרב מנהיגים בולטים, יש כמובן הסברים רבים. אחד מהם קשור למה שמשודר בתקשורת העולמית וברשתות השונות. כאן, לצד דיווחים אמינים ולגיטימיים, באה לידי ביטוי תעשייה שלמה של דיסאינפורמציה שפועלת נגד ישראל, בעיקר ברשתות החברתיות. בשורות הבאות נביא כמה דוגמאות לכך.

המשרוקית | גם כאן "היום שאחרי" לא הגיע: איך מעמידים לדין את מחבלי הנוח'בה?
המשרוקית | האם הנטל של שירות המילואים נופל על 2% בלבד מהאוכלוסייה?
המשרוקית | האם תקציב המשרד להגנת הסביבה לא קוצץ, ואף גדל באופן יחסי?

דגל כוזב

ארגון דאע"ש שב בסוף השבוע לכותרות, לאחר שהתברר כי הוא ככל הנראה האחראי לפיגוע הרצחני ברוסיה. גם כאן כבר מתחילות להישמע קונספירציות על הקשר בין הארגון לבין ישראל (וייתכן שנעסוק בכך בעתיד), אך בינתיים כדאי לשים לב שאלה לא נולדו אתמול.

פוסט ויראלי שהופץ ברשתות שונות כלל הוכחה לכאורה לקשר הבלתי סביר הזה. מדובר בתמונה שבה נראים חיילי צה"ל כשהם מחזיקים שני דגלים: דגל ישראל ודגל המדינה האסלאמית. "ישראל היא דאע"ש", כתבה תוך שהיא משתפת את התמונה הזאת ברשת איקס, משתמשת בשם ד"ר אנסטסיה מריה לופיס, שיש לה היסטוריה בהפצת מידע כוזב על המלחמה בעזה. יוזר אחר פרסם את התמונה בפייסבוק וכתב "דאע"ש הוקמה על־ידי המוסד וה-CIA. ישראל מטפלת בלוחמים הפצועים של דאע"ש בבתי החולים שלה...". ויש עוד דוגמאות רבות.

אז במה מדובר? כפי שהראו בודקי העובדות של Factly ושל AFP, זוהי תמונה מעובדת. במקור היא פורסמה ביוני 2023, על־ידי דובר צה"ל, ומי שנראים שם, על־פי התיאור המקורי, הם חיילי סיירת גולני, במהלך תרגיל צבאי בינלאומי שהתקיים במרוקו. לכן, ודאי לא תופתעו גם שהדגל הנוסף שבו הם מחזיקים - מלבד דגל ישראל שנותר כפי שהוא גם בתמונה המעובדת - הוא דגל של סיירת גולני. את הדגל הזה החליפו יוצרי הפייק בדגל המדינה האסלאמית.

האונס שלא היה

זו אחת התופעות שלמדנו להכיר במהלך המלחמה הנוכחית. מפיצי פייק ברשתות ממציאים שם של חייל צה"ל, וטווים סביב הדמות הפיקטיבית סיפור שנועד לפגוע ישראל. הפעם מדובר ב"מגויסת האוקראינית מריה חרצ'וב (ש)הגיעה להילחם" בצה"ל. לפי חשבון ברשת איקס, אותה חרצ'וב "נאנסה על־ידי ארבעה חיילים מחטיבת יאלאם ולאחר מכן נכלאה לשבוע כדי שהם לא ייחשפו". אלא שככל הנראה, אין כלל חיילת כזאת בצה"ל.

כפי שהראו באתר האמריקאי Check Your Fact, התמונה שאמורה להציג את החיילת צולמה ב-2014, ומי שנראית שם על־פי התיאור המקורי היא חיילת בגדוד קרקל. בצה"ל גם לא קיימת חטיבה בשם יאלאם, ובכל מקרה, מובן שאין כל זכר לדיווח על אירוע כזה או דומה בכלי התקשורת המסורתיים. מדובר צה"ל מסרו לאתר האמריקאי כי "מדובר בפייק".

לא משיפא

וזה ממש עדכון מהימים האחרונים. כידוע, צה"ל שב לפעול בבית החולים שיפא, מה שעורר מחדש גם קרב ההסברה סביב הסוגיה. באחד החשבונות הפרו־פלסטיניים פורסמה תמונה של אזרחים כפותים ללא חולצות, ומעליה נכתב: "ישראל עוצרת אזרחים פלסטינים בשיפא ולוקחת אותם למחנות ריכוז". לשאלת מחנות הריכוז מיותר כמובן להתייחס, אך כפי שהראו באתר Misbar, גם התמונה עצמה אינה עדכנית. זו צולמה כבר במהלך פברואר, בבית החולים האינדונזי.

תחקיר: אוריה בר־מאיר