גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגב נאבקת בהקמת תחנת כוח בשרון בניגוד לעמדת אנשי משרדה

ראש מינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה, שהתפטר השבוע מתפקידו, הודיע היום כי התוכנית להקמת תחנת הכוח ריינדיר בדרום השרון לא תפגע בהכרח בתוכניות משרד התחבורה ● עמדה זו שהציג, מנוגדת בתכלית לזו של שרת התחבורה מירי רגב, שמבקשת להביא את תוכנית תחנת הכוח לדיון מחודש בממשלה

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ימים ספורים לאחר שראש האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה, שי קדם, הודיע על התפטרותו, הוא שלח אתמול (ד') מכתב לאבנר פלור, ראש מינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד, בו הוא מציין כי התוכנית להקמת תחנת הכוח ריינדיר (תת"ל 91) בדרום השרון אינה פוגעת בהכרח בתוכניות משרד התחבורה.

הנטישה במשרד התחבורה נמשכת: ראש האגף לתכנון תחבורתי התפטר
פרשנות | שלושה מכרזים במשרד התחבורה מעלים את השאלה האם בהנהלה מריחים את הסוף 
ההיטל שיכניס 20 מיליארד שקל למדינה חוזר: כך הוא ישפיע על בעלי העסקים

עמדת קדם מנוגדת בתכלית לזו של שרת התחבורה מירי רגב, שפנתה השבוע למזכיר הממשלה יוסי פוקס כדי להביא את תוכנית תחנת הכוח לדיון מחודש בממשלה. "משרד התחבורה מתנגד לקידום תת"ל 91 - תחנת הכוח ריינדר, ואבקש לערוך דיון בנושא זה בישיבת הממשלה הקרובה על־מנת להוריד תוכנית זו מסדר היום באופן סופי", הבהירה רגב את מטרותיה במכתבה. בעקבות זאת, תוכנית ריינדיר אכן צפויה לעלות לממשלה ביום ראשון, ואם היא לא תאושר - זו תהיה החלטה לצמיתות.

רגב משכה את הדיון על ריינדיר בחזרה לממשלה

לצד טיעון ביטחוני חדש ותמוה למדי בהתחשב במועד העלאתו, שלפיו יש לבטל את התוכנית בשל "קרבת התחנה במאות מטרים ספורים מבתי העיר קלקיליה ואיום הרחפנים שעלול לכפות ניתוק התחבורה בצירים מרכזיים אלה בעת חבלה בתחנה במיקומה זה", כתבה רגב לפוקס כי "הטיעונים המרכזיים להתנגדות הם, בין היתר, כי התחנה פוגעת באפשרות ההרחבה ושדרוג של כביש הרוחב 55 - המחבר את השומרון עם אזור המרכז, חיבור חיוני בכל האזור לכביש 6, אשר אליו עולה הצורך האקוטי והברור כבר כעת".

כעת, במכתב שקדם שלח לפלור הוא מציין "לנוכח הסוגיה המקצועית שבנדון, שעניינה השפעת תת"ל 91 על האפשרות העתידית לתכנון וביצוע מחלף בחיבור הדרכים 6 ו־55, וכן השפעה אפשרית של התת"ל על פיתוח דרך 444 ודרך 55, הנחית כי נדרש דיון מקצועי בסוגיה". 

קדם מציין במכתב כי בעקבות ההנחיה, ביקש מגורמי המקצוע בחברת חוצה ישראל האמונה כביש 6 ומחברת נתיבי ישראל שאמונה על כבישים 55 ו־444, וכן מקדמת את תוכנית המתאר שעוסקת, בין השאר, בהרחבת כביש 55 והקמת מחלף בחיבור עם 444, לבחון את ההשפעות של תחנת הכוח. ב־12 במרץ, הוא העביר לגורמים הרלוונטיים בחברות את המצגת שהוכנה על ידי חברת ינון, ומציגה סקיצות אפשריות לקידום מערך הדרכים במרחב לצד תוכנית תחנת הכוח ריינדיר. "הצגת הציגה מספר חלופות לפיתוח מערך הדרכים, בדגש על קידום מחלף חדש בחיבור הדרכים 6 ו־55, אותן ביקשתי שגורמי המקצוע בחברות יבחנו לעומק", הוא כותב. 

שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי העוזב / צילום: רון רקח

כעבור חמישה ימים, הוא קיים שיחות הן עם גורמי המקצוע בנתיבי ישראל והן עם גורמי המקצוע בחברת חוצה ישראל, ומסקנתם לנוכח החומרים שהועברו, הייתה כי מבדיקה ראשונית תוכנית ריינדיר לא פוגעת ביכולת להקים מחלף בחיבור הדרכים 6 ו־55, ולא פוגעת במימוש הרחבת הדרכים 55 ו־444 ומחלוף החיבור ביניהן. "כן יצוין שגורמי המקצוע קבעו כי נדרשת הסטה של הכניסה לתחנת הכוח המזרחית דרומה, כדי להרחיקה מהמחלף המתוכנן", מציין קדם. 

יממה לאחר אותן שיחות, אישרה הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) את הקמת ריינדיר והרחבת תחנת הכוח OPC חדרה. אלא, שלפי חוק יכולים בממשלה - לאחר שלא אישרו את התוכניות הללו לפני כשנה - למשוך אותן לדיון מחודש בין השרים בטווח של עד שלושה שבועות. כך, רגב משכה את הדיון על ריינדיר בחזרה לממשלה. "במסגרת הדיון, כפי שניתן ללמוד מהחלטת הוועדה שהמליצה על העברת התכנית לאישור הממשלה, הציג היועץ התחבורתי למינהל התכנון את מסקנותיו וקבע כי אישור תת"ל 91 לא יפגע במערך הדרכים במרחב, ובאפשרות הקמתו של מחלף בין דרך מס' 55 לדרך מס' 6".

מהמכתב של קדם עולה כי ביום ראשון העבירה חברת חוצה ישראל לפלור מצגת מפורטת שבוחנת את היתרונות והחסרונות של חיבורים שונים בין השומרון לכביש 6, הן במחלף 6/55 והן כהתחברות למחלף אייל. "מבלי להתייחס להמלצות המקצועיות המנתחות את התועלות של הפתרונות השונים", כותב קדם, "עולה כי על בסיס עבודת חברת ינון, מימוש תת"ל 91 בתצורתה העדכנית, לא פוגע בישימות עתידית של מחלף 55/6 ולא פוגע בהרחבת מערך הדרכים באיזור".

ראש האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה מסכם כי לאחר התעמקות בסוגיה והיוועצות עם גורמי המקצוע השונים בחברות ועם יועצים לאגף, "עולה כי קידום תחנת הכוח המזרחית לא יפגע בישימות עתידית של פרוייקטי משרד התחבורה במרחב (הרחבת דרך מס' 444 ודרך מס' 55 ומחלוף החיבור בין שתי הדרכים), וכן לא יפגע בישימות חיבור הדרכים לדרך מס' 6 באמצעות מחלף חדש ככל ויוחלט על קידומו. אין ספק כי בכדי לאפיין את תצורת המחלף ורשת הדרכים במרחב, ולהבין את המשמעויות התנועתיות ההנדסיות והתקציביות של מחלף שכזה (תנועות אפשריות, פגיעה בפרוייקטים קיימים וכד'), נדרש לקדם תכנון ראשוני, אך נראה כי תת"ל 91 היא לא הגורם לאילוצים בקידום של מחלף שכזה".

אין מניעה להרחיב את כביש 55

נזכיר כי כבר בחודש יוני נחשף בגלובס המאבק של רגב נגד תחנת הכוח ריינדיר, באופן תמוה נגד עמדות מקצועיות של משרדה. בישיבת הממשלה הקודמת שעסקה בריינדיר במאי אשתקד היא לא נכחה בשל ביקור במרוקו, אבל דאגה לשלוח מכתב לשרים. במכתב היא שטחה את טענותיה, ובמרכזן: התחנה תמנע את הרחבת כביש 55, "שהינו כביש רוחב ארצי מרכזי וחשוב לחיבור יהודה ושומרון לשאר חלקי הארץ", ואת חיבורו לכביש 444 ולכביש 6.

אלא שבפועל - אין מניעה להרחיב את כביש 55, או לחברו לכביש 444. בנוסף, ובניגוד לטענת השרה, לא רק שאין צורך לחבר בין כביש 55 לכביש 6 המרכזי, במשרד התחבורה עצמו הביעו בעבר התנגדות מקצועית לחיבור, משום שמדובר בכביש אורך ארצי שלא מיועד לתנועה אזורית, ובשל סמיכות למחלפים אחרים שמובילים לכביש.

כך למשל, בשנת 2020 התקיים דיון במינהל התכנון בהשתתפות ראשי רשויות וגורמי מקצוע על הכבישים הללו. ראש רשות קרני שומרון, כמו גם ראש עיריית כפר סבא וראשי רשויות אחרים, ביקשו שהרחבת כביש 55 תכלול מחלף שיחבר בין כביש 55 ל־444 ולכביש 6. ואולם נציגת משרד התחבורה אמרה כי "גורמי המקצוע סבורים כי אין מקום לחיבור נוסף על כביש 6 מבחינת היבטי בטיחות ותחבורה". נציג חברת חוצה ישראל הוסיף כי "קיימת בעיה עקרונית היות ודרך מהירה צריכה לכלול מינימום מחלפים וחיבורים, שכן כל חיבור מאט את הנסיעה ופוגע בבטיחות".

פרויקט ריינדיר מיועד לספק כ־1,300 מגה־וואט, במתקן שיוקם במועצה האזורית דרום השרון - יותר מ־12% מאספקת החשמל בשנה שצפויה להיות שיא הביקוש, שנת 2030. בהיעדר תחנות חשמל חדשות, ישראל עלולה למצוא את עצמה במשבר אנרגיה של ממש.

תגובת משרד התחבורה: "פניית השרה למזכיר הממשלה הינה בהתאם לעמדת גורמי המקצוע ולחוות הדעת שקיבלה. יצוין כי גם משרדי ממשלה נוספים הביעו את עמדתם כנגד הקמת תחנת הכוח במיקום זה, בהתאם לשיקולים הביטחוניים".

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל