x

שיתוף

סגירה
הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024 - צילום: כדיה לוי
08

XTEND

מערכת הפעלה לרחפנים ותקשורת בין רובוטים

מייסדים: אביב ומתאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני

משקיעים: צ'רטרד, NFX, i3, דני הדר וסראונד, TAU Ventures

הון מגויס: 35 מיליון דולר

שנת הקמה: 2018 עובדים: 110 מיקום בארץ: תל אביב

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה
הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות
אסף גלעד

אביב שפירא לא תכנן להקים חברה שתהפוך לשחקנית מרכזית בזירות מלחמה. הוא לא דמיין שהמוצר שפיתח יסייע באיסוף מודיעין על פירים ומנהרות ובסיכול מחבלים בעזה. הוא ואחיו הם בכלל "חנונים" של הייטק שמגדירים את עצמם כגיימרים, ואת החברה הקודמת שלהם, ריפליי, הם מכרו לאינטל בתמורה ל-170 מיליון דולר, יחד עם יזמים נוספים. ריפליי לקחה את הנפשת התלת ממד לשלב הבא, כשאפשרה לרשתות טלוויזיה להציג באופן היפר-מציאותי מהלכים חוזרים של ספורטאים בתחרויות, וכיכבה בין השאר באולימפיאדת טוקיו.

אבל השניים פגשו את רובי ליאני, שהוביל תחרויות רחפני מרוצים, ענף אתגרי שמשלב כישורי טיס גבוהים וזוכה לפופולריות גם בקרב גיימרים שרוצים להתנסות בעולם האמיתי. ליאני ניצל את מומחיותו בתחום במסגרת צבאית לראשונה ב-2018, כשהציע לרסק רחפנים אל עבר הבלונים והעפיפונים שהופרחו אז מרצועת עזה והסבו נזק לשדות העוטף. כשהוא נקרא שוב לאותה מטרה למילואים בקיץ שלאחר מכן, הוא כבר הבין שעלה על משהו. צ'ק של 2 מיליון שקל שהגיע ממערכת הביטחון לבניית רחפני תקיפה סייע לו להבין את הצמא שקיים במערכת לתחום, זמן רב לפני פרוץ המלחמה באוקראינה.

הרחפן סופג את האש

השלושה חברו למייסד הרביעי אדיר טובי, וחשבו תחילה להקים חברה לרחפני משחקים. בסוף הם פנו לבניית רחפנים צבאיים עם טאץ' של גיימרים. מה שמייחד את הרחפן של אקסטנד עד היום הוא ממשק הג'ויסטיק שלו ומשקפי המציאות, המזרימים לטייס תמונת זמן אמת מנקודת המבט של הרחפן. גם הממשק מבדל אותם מהמתחרים: במקום לתמרן במרחב כדי להגיע ליעד, סימן ההיכר של רחפני אקסטנד הוא נקודה קטנה על המסך המאפשרת לטייס לכוון אליה - והרחפן עצמו טס אוטונומית לאן שהוא מתבקש, תוך שהוא משתחל מבעד למבנים, מנהרות או נושא משקלים.

קראו עוד

© כל הזכויות שמורות לגלובס