גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין
שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

מתחילת השנה נרשמו ברשות המסים 133 עסקאות לרכישת דירה בעיר שדרות. לפני שבועיים למשל, נרכשה שם דירת 4 חדרים, 114 מ"ר, תמורת יותר מ-1.5 מיליון שקל. לא רחוק משם, באופקים, נרשמו מתחילת השנה 300 עסקאות. הרכישה המדווחת האחרונה, מאפריל, הייתה של דירת גן, 120 מ"ר, שנמכרה ב-1.74 מיליון שקל. ולא שמישהו יכול לשכוח, אבל ב-7 באוקטובר נרצחו בשדרות יותר מ-80 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון. באופקים נרצחו יותר מ-50 אזרחים, שוטרים וחיילים. ואיך שלא נהפוך את זה, "שגרת העסקים" הזו מוכרחה לזרוק בנו פרופורציות ואופטימיות. אלה לא סיסמאות, לא מחיאות כפיים לצה"ל או לתעשייה הביטחונית, אלא החלטה של מאות ישראלים לשים כסף אמיתי במרחק נגיעה מהגדר של עזה, שלא באמת הולכת לשום מקום.

פינוי־בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל
מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

ביום שני השבוע, במקום לרדת עד לנבטים כדי להוכיח לעם ישראל ולעולם החופשי שאנחנו עדיין עומדים איתנים ושום שריטה לא תפיל אותנו לרצפה, ראשי מערכת הביטחון שלנו היו יכולים להעביר את המסר הנחוש מבניין הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכניסה לירושלים. אין הוכחה טובה יותר ל"נצח ישראל לא ישקר" מהנתונים על מחירי הדיור שהציגה הלמ"ס באותן השעות שבהן נערך הסיור בבסיס חיל האוויר בנגב.

 

סיבה טובה לנחמה

בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, ומחירי הדירות רק עולים. לא רק שקונים פה דירות כי חייבים קורת גג, אלא שידם של המוכרים על העליונה. נכון שעבור מחוסרי הדיור המתוסכלים מדובר בנתונים עגומים במיוחד - עוד עלייה של 1% במחירים בפברואר, שמשלימה עלייה של 2.8% בתוך 3 חודשים. זאת, אחרי חגיגות של שינוי כיוון עד נובמבר, אחרי 8 חודשים של ירידה בשיעור כולל של 2.5% (שנראית כעת בעיקר כמו לעג לרש). אבל אם תנסו רגע להתרומם למבט על, מדובר בבשורה לאומית מדהימה. מחיר עולה משמעותו שהביקוש עולה על ההיצע, גם כאשר אותה למ"ס מדווחת על כמות אדירה של דירות למכירה (67 אלף דירות חדשות לא מכורות בפברואר), וכאשר כל מי בעיניו בראשו רואה בחודשים האחרונים עד כמה הקבלנים יוצאים מגדרם למשוך קונים בשלל מבצעים, מה שאמור לכל הפחות לגרום להם להתלבט עוד פעם או פעמיים אם זה הזמן לקנות דירה.

אנומליה? בהחלט. אבל גם סיבה טובה לנחמה.

חצי שנה אחרי החורבן הגדול שעברנו בעזה, כשאנחנו במלחמה פתוחה מול אינספור זירות כואבות ומאיימות, עם שפע כותרות מייאשות - ביטחוניות, בינלאומיות, חברתיות, פוליטיות, כלכליות ועוד, וכשנדמה שכל אחד כבר שמע על משפחה שהחליטה להגר או שוקלת צעד כזה, או על ישראלים שפשוט החליטו לא למהר לחזור, מתברר שבמאקרו, בתמונה הכללית, אלפים רבים המשיכו להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון.

יש כמובן סיבות רציונליות וכלכליות לעלייה הזו. המלחמה הזכירה לרבים את הדחיפות לעבור לדירה שיש בה מרחב מוגן (רצוי ממ"ד). היא שינתה לרבים את סדרי העדיפויות ושכנעה לא מעט שעדיף שכספם לא ימשיך לשכב בבנק, ומוטב שישמש לשדרוג הדירה (או כדי לעזור לילדים ולנכדים לרכוש דירה). במקביל, אחרי שהוצאנו הרבה פחות על בילויים וחגיגות בחצי השנה האחרונה, ודאי כשמדובר במאות אלפים שהיו במילואים, ישראלים רבים צברו חסכונות שמאפשרים להתניע את החלום הנדל"ני.

גם המשקיעים לא נבהלו

אפילו משקיעי הנדל"ן עוד כאן. גם אחרי שהקפיצו להם את מס הרכישה ל-8% לפחות. גם אחרי שהתשואה מהשכרה נמוכה בהרבה מהריבית על המשכנתה. לפי נתונים שפרסם האוצר, הם קנו בפברואר 1,142 דירות, עלייה של 11% לעומת פברואר אשתקד, ואחת מכל 7 דירות שנמכרות בישראל. במשרד האוצר גם הדגישו שמדובר בשינוי מגמה, לראשונה מאז החל רצף הירידות בדצמבר 2021 (בעקבות העלאת מס הרכישה והאיתות על שינוי מגמת הריבית).

וכל זה קורה, כאמור, כשהצפון והדרום עדיין מפונים ומטווחים על בסיס יומי. כשעלות המלחמה חצתה מזמן רף של 200 מיליארד שקל שנצטרך מתישהו להחזיר במסים. כשהאינפלציה מרחיקה אותנו מהורדות ריבית, שיוכלו סוף סוף להפוך את החזרי המשכנתאות שלנו לנוחים יותר לעיכול. וכשבאופן כללי, מצב הרוח הלאומי שפוף למדי. החטופים עדיין בעזה, המדינה במלחמה, והחלומות על שקט ושלום בר קיימא התנפצו בטווח הנראה לעין. רק שבהפוך על הפוך, זה באמת מוכיח שעם ישראל חי (ונושם נדל"ן).

כוכבי השבוע

מצוין: שטראוס כבר לא חזקה כמו פעם 

לפני פחות משנה הודיעה רשות התחרות כי תקנוס את שטראוס ב-111 מיליון שקל על שקידמה ללא אישור מיזוג עם יצרנית מוצרי הטופו משק ווינר. אבל לא צריך את רשות התחרות כדי לדעת ששוק המזון בישראל נהיה יותר ויותר ריכוזי, על חשבון הצרכן.

לכן, גם אם זה נעשה משיקולים עסקיים ולא מפילנתרופיה ועידוד תחרות, החלטת שטראוס לשים על המדף כמה פעילויות ידועות - יד מרדכי, שמוכרת מהשמן והדבש, דוכני הקפה ומותג הירקות המצוננים "טעם הטבע" - היא בשורה חשובה. כששטראוס קנתה את השליטה ביד מרדכי בשנת 2002, תמורת 10 מיליון שקל, היא התגאתה בהתרחבות לכל שוק המזון במדינה. אלה ימים שבהם היא גם הייתה סמל לקבוצה של המדינה (מכבי תל אביב כדורסל). טוב שמאז איבדנו את התמימות, הבנו כמה מזיק מותג יותר מדי חזק, וכמה טוב שיהיו הרבה יותר שחקנים וקבוצות על המגרש.

בלתי מספיק: 18% מכרו את דירתם המוזלת  

ממרץ 2023 יכולים זוכי מחיר למשתכן בפרויקט הראשון בלוד למכור את דירתם. תמה המגבלה החוקית, ש"חוסמת" מכירה 5 שנים מאכלוס או 7 שנים מהיתר בנייה. בעפולה שוחררה החסימה כמה חודשים קודם לכן. כעת, נתוני האוצר מגלים כי כ-18% מהרוכשים בלוד ובעפולה מכרו את דירתם, או שמו אותה על המדף. אחד מכל חמישה קונים בחר לממש ולגזור קופון של כמה מאות אלפי שקלים לפחות בין קנייה למכירה.

מדובר בעוד ראיה לכישלון התוכנית, שבחרה רנדומלית מי יזכה במיליון שקל ומי לא יקבל דבר. אם רבים כל כך בוחרים לממש את זכייתם, היה עדיף לחלק לצעירים הללו כסף מזומן ביד, ולתת לשוק החופשי לקבוע את מחיר הקרקע והדירות. בעולם האמיתי, אין הבדל בין אובדן הכנסות (על שיווק קרקע לבנייה רגילה) לבין הוצאה כספית. רק שחלוקת כסף רנדומלית גם היתה מבהירה לנו מיד כמה האיוולת "החברתית" עצומה.

עוד כתבות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ●  חוסל מנהיג שלוחה הלבנונית של חמאס בגבול סוריה-לבנון ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים