גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong
תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

בשבוע שעבר התראיין יו"ר יצרנית הרכב האיטלקית אלפא־רומיאו לעיתונות האירופית והזהיר מ"הפלישה הסינית שבדרך". לטענתו, היצרנים הסינים מפסידים אלפי דולרים על כל רכב חשמלי שהם מייצרים, וכניסתם לאירופה תיצור "מרחץ דמים" בתעשיית הרכב האירופית ואובדן מסיבי של מקומות עבודה.

כך התמלאו שורות הצבא ברחפנים וברובוטים מתוצרת חברות ישראליות קטנות 
כשהבינה המלאכותית תחליף את צבא מומחי הסייבר 

אמנם הדברים נאמרו על רקע שמועות ולפיהן יצרנים סינים רוצים לרכוש את חברת אלפא רומיאו. עדיין, כשבוחנים את הקצב בו משיקים הסינים דגמים חדשים ואת ירידת המחירים המואצת בסין אפשר בהחלט להאמין לתיאוריה הזו, אינטרסנטית ככל שתהיה.

שוק הרכב הישראלי לעומת זאת כבר מזמן עבר את שלב ההסתייגויות מכלי רכב סינים, וכל מכונית שלישית כמעט שנמכרה ברבעון הראשון של 2024 הייתה מתוצרת סין. אם בוחנים חלק מהדגמים האסטרטגיים החדשים, שנחשפים השבוע בתערוכת הרכב הבין לאומית של בייג'ינג, נראה שזו התחלה. להלן לקט דגמים, שעשויים להגיע לישראל כבר במהלך 2024 כדי להקדים את הקפיצה הנוספת במס הקנייה, שמתוכננת לינואר 2025.

AVATR 15: מתחרה שאפתני לטסלה Y

AVATR 15

בשבועות האחרונים נכחו בישראל נציגים של מותג הרכב החשמלי AVATR בחיפוש אחרי יבואן מקומי. מותג הפרמיום נולד כשיתוף פעולה עסקי וטכנולוגי בין שלושה מהשמות הגדולים והמכובדים בתעשייה הסינית: יצרנית הרכב הממשלתית שנגאן, ענקית האלקטרוניקה Huawei ויצרנית הסוללות הגדולה בעולם, CATL.

אבל למרות הרזומה העסקי המכובד, היבואנים בישראל לא מגלים התלהבות יתרה. למותג יש מיצוב "סופר פרמיום" אליטיסטי ומבחר מצומצם של דגמי יוקרה יקרים ומפוארים. מחיר הקרוס־אובר החשמלי הבסיסי ביותר של AVATR מתחיל בסין כ־42 אלף דולר, שהם כ־6,000 דולר יותר מהגרסה המקבילה של טסלה Y. הגרסאות היקרות מפליגות לעבר 65 אלף דולר, ובישראל זה מיתרגם לדגמים במחירים של 350 אלף שקל והלאה, שהשוק שלהם מצומצם מאוד.

אבל הפוטנציאל של כל זיכיון סיני נמדד בהיצע העתידי שלו, ובתערוכת בייג'ינג עתיד המותג לחשוף את הדגם ה"נגיש" ביותר שלו עד כה, קרוס אובר בשם AVATR 15, שאמור להימכר על פי הערכות בטווח המחיר של 28־38 אלף דולר, מקביל לזה של טסלה Y, שהמחיר שלה בישראל מתחיל ב־236 אלף שקל. גם המפרט יהיה פחות קיצוני מהדגמים הבכירים. 

ג'ילי E5: מתחרה ישירה ברבת המכר של BYD 

ג'ילי E5

הקרוס־אובר הקומפקטי גיאומטרי C מבית קבוצת Geely הוכיח כי לכלי רכב חשמליים מתוצרת סין יש פוטנציאל להימכר בישראל בכמויות משמעותיות. מאז שנחת בישראל ב־2022 הוא העלה על הכביש יותר מ־16 אלף יחידות, ואף הוביל בשנה הראשונה את המכירות בפלח.

אבל למרות שהרכב עדיין זוכה להצלחה מכובדת בישראל, שורשיו מגיעים עד 2019. לפיכך בשנה הבאה תנחת באירופה ובישראל משפחה חדשה ומודרנית של דגמים חשמליים, שמשווקים בסין תחת שם המותג "גלקסי", ובאירופה ייקראו בפשטות "ג'ילי". הדגם החשוב ביותר מביניהם עבור השוק הישראלי יוצג השבוע בתערוכת בייג'ינג תחת השם E5, והוא אמור להחליף את הגיאומטרי C בשווקי היצוא החל מאמצע השנה הבאה. עיצובו, ממדיו ומפרטיו מכוונים היישר מול ATTO3 של BYD, שהוא הדגם החשמלי הסיני המצליח ביותר בעולם והרכב החשמלי הנמכר בישראל.

יש לו עיצוב שמרני, ממדים גדולים משל גיאומטרי C ותא נוסעים מרווח יותר. מערכת ההנעה אמורה להיות דומה לזו של גיאומטרי C עם מנוע בודד בהספק 218 כ"ס וסוללה של 62 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד כ־500 ק"מ. עם זאת הרכב מבוסס על ארכיטקטורה חדשה ומתקדמת ויתמוך בטעינה סופר־מהירה. המחיר בסין אמור להתחיל בכ־21 אלף דולר, גבוה בכמה אלפי דולרים מגרסת הטווח הארוך של גיאומטרי C, כלומר בסביבות 170־200 אלף שקל.

הונגצ'י EH-S7: המותג האליטיסטי פונה לקהל רחב 

הונגצ'י EH-S7

למותג הפרמיום Hongqi של ענקית הרכב הסינית FAW הייתה עד כה נוכחות שולית בישראל, עם דגם חשמלי בודד, ענק ומפואר. במחיר של 400־500 אלף שקל, הפוטנציאל שלו הוגבל לכמה עשרות מכירות בשנה.

אבל כשמדובר ביצרני רכב סינים הסבלנות כנראה משתלמת, והחל מהשנה אמורה FAW להשיק בסין, באירופה ובישראל גם דגמים חשמליים נגישים יותר, שמיועדים להתחרות בין השאר בטסלה.

אחד מהם הוא הקרוס־אובר החשמלי EHS-7, שאמור להגיע לאירופה עם תקינה מלאה עוד השנה. הדגם הסדרתי נראה הרבה יותר ידידותי לעין בהשוואה לעיצובים הגרנדיוזיים של דגמי העבר, ויש לו עיצוב, פרופורציות וממדים, שמכוונים אותו לאזור הכללי של טסלה Y ועוד. אורכו 4.92 מ', רוחבו 1.95 מ', גובהו 1.65 מ' ואורך בסיס הגלגלים שלו 3 מ'.

המפרט שלו מכוון די גבוה: אופציה למתלי אוויר, מנוע בודד עם 320 כ"ס או הנעה כפולה עם כ־580 כ"ס וכמובן תא נוסעים מפואר. הטווחים ינועו בין 500 ל־700 ק"מ בתקן הסין בארץ אפשר לצפות למחיר פתיחה של פחות מ־300 אלף שקל, בכפוף למיסוי. במקביל יושק גם דגם סדאן על אותה פלטפורמה, שאמור להתחרות בטסלה מודל 3.

Denza Z9: קבוצת BYD מאתגרת את פורשה 

Denza Z9

האם השוק הישראלי והאירופי בשל למכוניות ספורט־יוקרה סיניות במחירים של 500־750 אלף שקל? הסינים נחושים לגלות את זה ובשנה הבאה גם BYD תנסה למנף את הנוכחות "העממית" שלה בעולם ולהיכנס לפלח הזה, שרובו מבוסס על תדמית.

אחת הנציגות העיקריות שלה באירופה תהיה מכונית הספורט־חמש דלתות המרהיבה Z9 GT של המותג DENZA, שתושק השבוע בתערוכת בייג'ינג. המכונית מציבה את הכוונות על מתחרות אירופיות יוקרתיות דוגמת פורשה טאייקן, אם כי העיצוב שלה מזכיר דווקא את פורשה פנמרה.

זוהי מכונית ענקית עם אורך של 5.18 מ', רוחב 2 מ' ובסיס גלגלים באורך 3.12 מ'. יש לה שלל עזרים אווירודינמיים מתוחכמים כמו כנף אחורית שמתרוממת חשמלית בהתאם למהירות, בנוסח פורשה, ותא נוסעים ייחודי עם מסכים היקפיים.

מפרט ההנעה קיצוני. שלושה מנועים בהספק כולל של 952 כ"ס מבטיחים זינוק מאפס ל-100 בפחות מ־3 שניות, וסוללה ענקית של BYD עצמה כמובן אמורה לספק טווח חשמלי של יותר מ־700 ק"מ ב־WLTP. לאירופה היא אמורה להגיע ביחד עם כל המותג DENZA לקראת 2025 והמחיר עתיד להיות רחוק מ"סיני". בשוק הסיני מצפים למחיר של כ־90־110 אלף דולר.

צ'רי iCar: ג'יפון חשמלי אופנתי לחובבי שטח 

צ'רי iCar

קבוצת צ'רי הפכה בשנים האחרונות מקבוצת רכב ממשלתית בינונית ומנומנמת לענקית היפר־אקטיבית, שכמעט כל חודש משיקה מותגים ונכנסת למיזמים משותפים ולשווקים בין לאומיים חדשים. שלושה מהמותגים שלה כבר מיוצגים בישראל על ידי שני יבואנים, וייתכן בהחלט שעוד מותגים בדרך.

מעניין במיוחד הוא המותג צ'רי iCAR, שהושק בשנה שעברה בסין עם מיצוב "עירוני צעיר ומקורי" לטענת היצרן. הדגם החדש ביותר של המותג, שמושק בתערוכה, הוא הקרוס־אובר העירוני שמכונה V23.

העיצוב החיצוני של הרכב מזכיר לנדרובר דיפנדר "דחוס", בשילוב אלמנטים חזותיים מטויוטה לנדקרוזר. אורכו של הרכב 4.22 מ' בלבד אבל הוא רחב ומאוד גבוה, והוא ניצב על בסיס גלגלים מכובד באורך 2.73 מ'.

היצרנית טוענת שהוא לא רק "נראה קשוח", אלא גם יש לו פוטנציאל עבירות מכובד תודות למרווח גחון של כ־21 סנטימטרים בגרסת ההנעה הכפולה וזוויות גישה או נטישה מכובדות. עם זאת, די ברור שהוא מיועד בעיקר לקהל שמחפש את התדמית ולאו דווקא את יכולות השטח.

על נטיות אלה מעיד תא נוסעים מפואר ומהודר עם מסך ענק ושלל אבזרי "סגנון חיים". הרכב יוצע עם מנוע אחד או שניים וסוללה בקיבולת מכובדת של כ־80 קילוואט שאמורה לספק טווח חשמלי של עד כ־500 ק"מ. המחיר בסין אמור להתחיל בפחות מ־25 אלף דולר. עוד לא ידוע לוח הזמנים ליצוא.

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה