דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית • הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ
הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

העסקה: דירת 4 חדרים בשטח של 105 מ"ר ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים נמכרה תמורת 1.29 מיליון שקל. הדירה בקומה שלישית ללא מעלית, והבניין צפוי לעבור בתקופה הקרובה תמ"א 38/1 - עיבוי וחיזוק. את הפרויקט צפוי לבצע הקבלן "גלבוע", והתקבל כבר היתר בנייה. בסיום האישורים יחלו העבודות.

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת
ראיון | "משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

אחרי התמ"א: יניב פרי וליאת גימפל ממשרד LY RealEstate שתיווכו בעסקה מספרים: "הדירה נמכרה תוך חודשיים בלבד. הקונה מבינה שעשתה את עסקת חייה, במחיר שלא קיים יותר. בסיום הבנייה, שתארך כשנתיים, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד, מעלית, מחסן וחניה בטאבו. באזור יש מוסדות חינוך, מרכז מסחרי, תחבורה ציבורית, פארקים וכמובן - הדירה נמצאת במרחק הליכה מחוף הים".

פרי מוסיף כי "בלי התמ"א הנכס היה נמכר במחיר נמוך יותר. העלו קצת את המחיר לאור התמ"א, אבל הוא לא באמת מגלם את ההשבחה הצפויה לנכס. הדירה תהייה שווה הרבה יותר לאחר שתהפוך לדירת 5 חדרים - להערכתי לאחר התמ"א היא תהיה שווה 1.7־1.8 מיליון שקל. ללא התמ"א הדירה הייתה שווה כ־1.1 מיליון שקל. זאת עסקה מעולה למי שרכש. הקבלן מוכר דירה חדשה באותו הגודל בקומה מעל ב־1.9 מיליון שקל".

מצב השוק: פרי מספר כי "הרכישה נועדה למגורים ולא להשקעה, אבל היום יש הרבה משקיעים בקריות וזה ניכר - מגיעים הנה מכל האזורים ברחבי הארץ לרכוש דירות.

"המשקיעים לא בהכרח קונים דירות חדשות, אלא גם דירות יד שנייה בהזדמנות או יורשים שרוצים למכור. הם מחפשים גם הזדמנויות ופרויקטים של פינוי־בינוי. יש לנו במשרד רשימת תפוצה של משקיעים שאספנו עם השנים ואנחנו דואגים לעדכן את הפרטים שלהם. אני לא מזהה התעוררות, אלא השוק במצב טוב כפי שהיה. התחילה המלחמה הייתה האטה ואז אחרי חודש וחצי חזרנו לתלם עם תנועה וביקוש כשגרה".

השכונה: על פי נתוני רשות המסים, בפברואר האחרון, נמכרה בבניין ממול דירת 4 חדרים ישנה משנת 1970 בשטח 112 מ"ר ב־1.2 מיליון שקל, כלומר מחיר של 10.85 אלף שקל למ"ר. באוקטובר 2023 נמכרה ברחוב דירת 5 חדרים בשטח של 135 מ"ר בבניין חדש עם מרפסת וחניה ב־2.6 מיליון שקל - 19,259 שקל למ"ר.

על פי נתוני אתר מדלן, המחיר הממוצע למ"ר בשכונה א' בקריית ים, עמד על 14,700 שקל - זאת על פי 107 עסקאות מהשנה האחרונה, בהן גם רכישת דירות חדשות משנת בנייה 2024-2025. המחיר הממוצע לקנייה עומד על 1.14 מיליון שקל, והשכירות הממוצעת הנה 3,600 שקל לחודש.

הערכה שמאית: רמי איטח, מהנדס אזרחי ושמאי מקרקעין מהקריות, שניתח את העסקה: "מדובר בעסקה 'הגיונית' לדירה קיימת בבניין שאמור לעבור תמ"א חיזוק ועיבוי. דירת 5 חדרים בבניין סמוך שעבר כבר תמ"א חיזוק ועיבוי לפני מספר שנים בקומה ראשונה נמכרה בפברואר השנה תמורת 1.75 מיליון שקל. המחיר ששולם על הדירה משקף פרמיה של כ־190 אלף שקל בגלל התמ"א. ייתכן שהפרמיה אפילו מעט יותר גבוהה - זה תלוי גם במצבה הפיזי של הדירה. מדובר ברחוב קטן ושקט ובאופן כללי יש באזור מספר קטן של פרויקטים בהליך של התחדשות אשר טרם החלו".

"לאור קידום תוכניות רבות של התחדשות עירונית המחירים בקריית ים עלו במהלך השנים האחרונות וכיום יותר קשה למצוא נכסים להשקעה במחירים שהכרנו קודם".