גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly
מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

הסנאט האמריקאי אישר השבוע חוק שבמסגרתו מחויבת ByteDance הסינית, החברה-האם של אפליקציית הסרטונים הפופולרית טיקטוק, למכור את בעלותה על האפליקציה לקונה המאושר על-ידי ממשלת ארה"ב. אם האפליקציה לא תימכר, הפעילות שלה בארה"ב תיאסר. 

אותו צעד משפטי, שזכה וזוכה לתמיכה רחבה מכל רחבי הקשת הפוליטית האמריקאית, מהווה למעשה את האיום המשמעותי ביותר נגד האפליקציה הפופולרית, שלה מעל 170 מיליון משתמשים אמריקאים. 

פרשנות | סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים
ארה"ב: אושר חוק שמחייב את טיקטוק למכור את פעילותה במדינה
מסע ההסברה של בכירי טיקטוק בישראל: "אנחנו לא מושלמים"

אז מהו אותו חוק שעבר?

לפי הצעת החוק האמריקאית, לבייטדאנס הסינית מאפשרים פרק זמן מצטבר של כשנה כדי למצוא קונה לטיקטוק. אם לא יימצאו קונים שיקבלו את האישור האמריקאי, לפי החוק פעילות האפליקציה בארה"ב תיחסם. 

במקביל, יותר מ-30 מדינות ברחבי ארה"ב יצאו באיסור, הקיים גם מטעם הממשלה, על התקנת האפליקציה במכשירים ממשלתיים. גם מספר מוסדות אקדמיים בארה"ב חסמו את האפליקציה לשימוש דרך האינטרנט האלחוטי שהם מספקים בתחומם, כך לפי ה"ניו יורק טיימס". 

שו זי צ'ו, מנכ''ל טיקטוק / צילום: Reuters, Evelyn Hockstein

מהי משמעות חסימת טיקטוק אם לא יימצא קונה?

החוק מאפשר לממשלה האמריקאית להטיל עונשים אזרחיים על חברות טכנולוגיות שלהן חנות אפליקציות, דוגמת אפל, אם יציעו אפשרות להוריד, לעדכן או לקנות את האפליקציה.

כבר היום קיים איסור על התקנת האפליקציה במכשירים שבבעלות עיריית ניו יורק, איסור שאושר רק באוגוסט האחרון, זאת בין היתר לאחר שסוכנות אבטחת הסייבר של עיריית ניו יורק קבעה כי טיקטוק מהווה איום ביטחוני, כך לפי ה"ניו יורק טיימס".

אם הפעילות של טיקטוק אכן תיחסם, ארה"ב לא תהיה המדינה הראשונה שנקטה צעד כזה. בשנת 2020 ממשלת הודו אסרה על שימוש בטיקטוק ובכ-60 אפליקציות סיניות נוספות, בטענה לחשש מפגיעה בביטחון הלאומי של המדינה. הודו הייתה אז השוק הגדול ביותר של טיקטוק מחוץ לסין, והאיסור היווה פגיעה משמעותית בחברה.

ממה ארה"ב חוששת כל-כך?

בעשור האחרון מחוקקים ורגולטורים אמריקאים הביעו דאגה הולכת וגוברת מכך שטיקטוק, ובפרט החברה-האם הסינית שלה בייטדאנס, עשויות להעביר שלל נתונים רגישים של מעל 170 מיליון אזרחים אמריקאים לממשל הסיני.

לאורך השנים הצביעו אותם מחוקקים גם על מספר חוקים המאפשרים לממשלת סין לדרוש, בחשאיות, שלל נתונים מחברות סיניות, כמו גם מאזרחים פרטיים במדינה, לצורך פעולות איסוף מודיעין.

חשש נוסף שמנחה את המחוקקים הוא פחד מהפצת דיסאינפורמציה, בייחוד בתקופות של בחירות או בעיתות מלחמה, ולראיה - מאז שפרצה מלחמת "חרבות ברזל", טיקטוק הואשמה בהפצה של תכנים גזעניים ואנטישמיים, כמו גם קידום תכנים פרו-פלסטיניים, כך לפי ה"ניו יורק טיימס".

עוד פורסם כי משרד המשפטים האמריקאי חוקר את הטענה כי טיקטוק עקבה אחר עיתונאים אמריקאים. בדצמבר 2022 טענה החברה-האם הסינית בייטדאנס כי מספר עובדים שלה השיגו באופן לא כשר נתונים לגבי שני אזרחים אמריקאים משתמשי טיקטוק, שניהם עיתונאים, כמו גם מידע על מספר ממקורביהם.

האם ישראל תושפע?

"על פניו, בהתאם לנוסח החוק הקיים, לא צפויה להיות לו או לחסימה מכוחו השפעה כלשהי על מי שמשתמש בטיקטוק שלא מארה"ב", אומר לגלובס עו"ד מיקי שפירא, שותף במשרד ארנון, תדמור-לוי.

שפירא הוא עורך דין המוסמך גם בארה"ב וגם בישראל ומתמחה במיזוגים ורכישות של חברות בינלאומיות. עם זאת, הוא מסביר כי חברות ישראליות הפועלות גם בארה"ב ועושות שימוש בטיקטוק בארה"ב, לא יוכלו לעשות זאת יותר ככל שהשימוש ייאסר, אך אין בחוק סנקציה או איסור על מי שעושה שימוש ברשת בטריטוריות אחרות.

לצד זאת, עו"ד שפירא מציין כי "יתכנו התפתחויות בגזרה הזו מכיוונים אחרים. למשל, אם הממשל האמריקאי יטיל את כובד משקלו ויבקש ממדינות נוספות לחוקק חוק דומה גם בשטחן, אז ייתכן שנראה תופעה של 'כדור שלג', שבמסגרתה החוק ימשיך להתגלגל גם למדינות נוספות, ובהן מדינות האיחוד האירופי וישראל".

מהי התגובה של טיקטוק למהלך האמריקאי?

טיקטוק לא נשארה חייבת והגישה תביעה נגד הצעת החוק, בטענה כי חקיקה כזו מפירה את התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, שכן היא מגבילה את חופש הדיבור של האמריקאים.

בסוף נובמבר התביעה של טיקטוק אכן התקבלה, ושופט פדרלי הוציא צו מניע ראשוני כדי לעכב את אישור החוק. החברה טענה גם - כך פורסם בשבוע שעבר - כי הצעת החוק עלולה להרוס 7 מיליון עסקים מקומיים ובעצם לסגור פלטפורמה שתורמת 24 מיליארד דולר לכלכלה האמריקאית בכל שנה.

כמו כן, טיקטוק מכחישה את הטענות בדבר הקשר לממשל הסיני ואת הטענות כי החברה-האם שלה, בייטדאנס, נמצאת איתו בקשר הדוק.

בייטדאנס עצמה ממשיכה להתעקש כי הלכה למעשה היא בכלל לא חברה סינית, ולראיה היא מצביעה על כך שכ-60% מהחברות המחזיקות במניותיה הן חברות השקעה גלובליות, כך לפי ה"ניו יורק טיימס".

במקביל, פורסם כי במהלך השנה הנוכחית, טיקטוק ובייטדאנס הוציאו יחדיו יותר מ-7 מיליון דולר בניסיון לעצור את הצעת החוק, בין היתר באמצעות מימון לובסיטים פנימיים שיפעלו בקונגרס האמריקאי.

עוד כתבות

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

יציבות בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סוגרים שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק יורד ב-0.1% ● מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● הדאו ב-40,000? בוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צוללת ב-25% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט מזנקת ב-15% 

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים