גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה
הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

40 דירות חדשות ומוכנות לאכלוס עומדות כעת ריקות באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב. הדירות הללו - בבעלות מלאה של מדינת ישראל - הן משל נהדר למדיניות המזגזגת בשוק הנדל"ן ובדיור להשכרה בפרט, ולטרלול שנקרא פה "דיור בר־השגה". ואיך שוב ושוב גופי התכנון מבטיחים סוס ויוצא להם פיל לבן.

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב 
פרשנות | מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן 

ולסיפור בקצרה, שמסביר איך קרה שמדינת ישראל "תקועה" כעת עם עשרות דירות לאכלוס בלב תל אביב, שהיא לא יכולה לבלוע ולא מצליחה להקיא. באפריל 2004, לפני 20 שנה בדיוק, המליצה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב להפקיד תוכנית של רשות מקרקעי ישראל (אז עדיין "מינהל מקרקעי ישראל") להקמת שני מגדלי מגורים לצד משרדים ומסחר במתחם כנרית הצמוד לקריה. הרבה שנים חלפו מבלי שקרה דבר, כי ככה זה אצלנו, אבל בדוח לשנת 2012 כבר התגאתה רמ"י שהעירייה התחייבה סוף סוף לקדם את המתחם, לאחר שקיבלה בתמורה מימון של 1.8 מיליארד שקל עבור שיקוע הקו הירוק של הרכבת הקלה, שייסע מהרצליה ועד ראשון לציון. כך, בסוף 2014 פורסם המכרז המסקרן, על אחת הקרקעות הכי אטרקטיביות בישראל.

אבל כדי לא להראות חלילה חמדניים, כשברור שהקרקע תימכר במחיר שיא ושוב יטיחו שהמדינה "מספסרת" למרבה במחיר, הוחלט לכלול בפרויקט "דיור בר השגה". תנאי המכרז כללו 290 דירות בשוק החופשי (מספר שיגדל ל־372 דירות) ועוד 40 דירות שיהיו בבעלות רמ"י ויעמדו להשכרה. 75 מ"ר ועוד 12 מ"ר ממ"ד, "שיושכרו בהנחה של 20% על מחירי השוק".

כזה עוד לא היה. ושלא במקרה, גם לא יהיה מכאן ולהבא. כמו שאמר בזמן אמת מנכ"ל עיריית תל אביב מנחם לייבה, "זה הרי לא דיור בר־השגה ולא שכירות בת־השגה".

האבסורד שיצרה רמ"י

כמה יקר שם? מאז אוקטובר 2023 בוצעו שתי עסקאות לרכישת דירות בפרויקט, במחיר של 70 אלף שקל למ"ר. דירת 91 מ"ר בקומה 35 נמכרה ב־6.3 מיליון שקל ודירת 119 מ"ר בקומה 20 נמכרה ב־8.2 מיליון שקל. במילים אחרות, דירת השכירות שלנו שווה כעת כ־6 מיליון שקל. תשואה של 2.5% בלבד גוזרת שכירות של 12,500 שקל בחודש. לא מזמן פורסם למשל סרטון ויראלי של שני משפיעני רשת ("שונאי השכירים") שהציגו את הדירה הנוצצת שהם שוכרים שם תמורת 22.5 אלף שקל בחודש - 20 אלף שקל שכירות ועוד 2,500 שקל דמי ניהול. גם אם תסבסדו מזה 20%, תשארו עם מחיר גבוה למדי.

במכרז אמנם צוין כי דמי הניהול באותן דירות יהיו נמוכים ב־40% מהדירות האחרות, אבל זה עדיין אומר מאות שקלים מדי חודש. וכמו שאמר לייבה בשעתו, "גם אחרי ההנחה, מדובר במחיר של 12,000 עד 13,000 שקל לחודש. איזה זוג צעיר יוכל לשלם דמי שכירות אלו?".

בימים אלה בעלת הדירות, רמ"י, צריכה להתמודד עם הבלגן והאבסורד שהיא יצרה במו ידיה. בקרוב היא מקבלת מפתחות לדירות, שכנראה יעמדו ריקות עוד תקופה ארוכה. היא לא ממש רוצה או יכולה להתעסק עם השכרה "מוזלת" של 40 דירות במגדלים עם חדר כושר ובריכה.

במקביל, גם עיריית תל אביב מעדיפה לגלגל את תפוח האדמה הלוהט ממנה והלאה. היא לא מתנדבת למשימת ההשכרה, מה גם שהיא עצמה כבר מנהלת מאות דירות כאלה בפרויקטים שהיא יזמה, שפויים ומוזלים פי כמה. רק לפני כשנה היה נראה שמסתמן פתרון, כשהנהלת רמ"י החליטה לסגת בדיעבד מתנאי המכרז. התוכנית היתה למכור את הדירות למרבה במחיר. בתמורה, הכסף - 200 מיליון שקל לפחות - יעבור למשרד השיכון, שירכוש בו דיור ציבורי. אלי לוי, מנהל הנכסים בעירייה, כבר הבטיח לחברי המועצה בישיבה שהתמורה תעבור לקרקע של המדינה ברחוב ארליך ביפו, "כדי שהעירייה תקבל 30 דירות בר השגה ו־30 דירות להשכרה".

מדרון חלקלק

אבל הצלע השלישית בחלמאות הזו התעוררה. יו"ר ועדה מחוזית תל אביב ערן ניצן לא מוכן להתגמש. במידה לא מבוטלת של צדק, הוא חושש שייקלע למדרון חלקלק שיגרור שינוי יעוד של הרבה דירות להשכרה, כשלא מעט יזמים כבר מחכים לתקדים הראשון.

בשורה התחתונה, בקרוב צפויה המדינה להתחיל לשלם דמי ניהול על דירות ריקות. ככה זה כשכל הצדדים יודעים ששום החלטה להתרת הפלונטר לא תהיה פשוטה, ושמדובר במגזר הציבורי, שם תמיד אפשר לדחות הכל למחר.

כוכבי השבוע

מצוין: ארה"ב מסייעת קודם לעצמה
​אישור כספי הסיוע בסנאט האמריקאי ברוב גדול ביום שלישי השבוע, בהיקף חסר תקדים של 95 מיליארד דולר, היה חשוב לא רק עבורנו, אלא גם עבור ארה"ב עצמה. הכסף לאוקראינה, לישראל ולטייוואן הצילו את כבודה הנרמס. הפוליטיקאים, דווקא הם, איפשרו לאומה הזו להביט לעצמה במראה.

המעצמה הגדולה בעולם, ולמרבה המזל היא עדיין אוחזת בתואר הזה בפער עצום, נמצאת כבר תקופה ארוכה בסחרור מוחלט. כזה שלא מאפשר לרבים ממנה להבחין בין אמת לשקר ובין טוב לרע. ובזמן שהיא שקעה בפרוגרסיביות, אויביה הרימו ראש וחשבו ברצינות על הזדמנות לייצר סדר עולמי חדש. האיום כמובן עדיין כאן, אבל בזמן שבאוניברסיטאות העילית מובילים קו הזוי ומסוכן, העולם החופשי ראה השבוע שהממשל האמריקאי - שגם הוא אינו סמל מושלם לשפיות - יודע להבהיר לכולם מי הטוב ומי הרע. בתקווה שזה ידחה מעט את הקץ.

בלתי מספיק: הגזירה משמים היא כישלון משרד התחבורה 
הרבה מאוד שנים שהשמים הפתוחים משמשים למפלט הנוח והבטוח של משרד התחבורה. מקור מופגן לגאווה. התחבורה הציבורית מקרטעת? הכבישים מתמלאים? המחלפים נותנים פתרון לטווח קצר בלבד? קווי הרכבת הקלה נדחים משנה לשנה? אבל היי, אפשר לטוס לאירופה במחיר של 50 אירו. הפרחים לשר או לשרת התחבורה.

אבל כעת, כשהשמים סגורים זה חודשים, כשחברות זרות רק מבליחות בהודעה על חידוש קווים וחוזר חלילה, וכש"חברה לאומית" אחת שולטת כמעט לבדה בתעופה מישראל ואליה, זהו כישלון שרשום כמעט כולו על אותו משרד תחבורה. משרד שאפילו לא עושה קולות של ניסיונות לייצר תמריצים להביא לפה עוד חברות, ושאינו קורא לסדר את אל על. כשאת הטיסות התכופות של צמרת המשרד משלם ממילא הציבור הרחב, במשרד יכולים להמשיך להביט במתרחש כאילו מדובר בגזרה משמים, תרתי משמע.

עוד כתבות

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

בסוף 2019 דרשה התובעת מהנתבעים להשיב לה חוב ביטקוין בשווי 79 אלף שקל, וב-2021, כששווי החוב עמד 412 אלף שקל, הגישה תביעה ● עד מתן פסק הדין האמיר השווי לכחצי מיליון שקל

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"