גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock
סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

החל מהשבוע יעלו מחיריהם של עשרות מוצרים ומצרכי יסוד של חברות שונות - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים שנעשו בצל המלחמה. בחודשים האחרונים הודיעו לא מעט חברות כמו שטראוס, אסם וויסוצקי על התייקרויות, שחלקן כבר נכנסו לתוקף.

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה
הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה־קולה

כעת מצטרפים גלידות נסטלה, מעדני יחיעם ודיפלומט לחברות שמעלות מחירים, ואילו החברה המרכזית למשקאות, יצרנית קוקה־קולה, הודיעה אתמול (ג') על עליות מחירים במוצרי החלב של טרה ובמוצרי המשקאות הממותקים והמוגזים ומשקאות האלכוהול החל מ־19 במאי.

בניגוד לעבר - הפעם קמעונאיות המזון לא נאבקות עבור הצרכנים ולא נעמדות על הרגליים. ההתייחסות שלהן להעלאות המחירים מתרחשת בעצימות תקשורתית נמוכה ובאנרגיה פחותה מהמאבק המתוקשר שנרשם בסוף 2022, בשיאו של עוד גל התייקרויות, אז הן יצאו נגד הספקיות שהודיעו על העלאות מחירים.

מהלך כזה לא צפוי בגל הנוכחי, כפי שלא נרשם במאי 2023, אז התרחש גל התייקרות נוסף, שכלל את מחלבות תנובה, טרה וגד, יצרניות מזון כמו שטראוס ואסם, חברות משקאות ביניהן יפאורה וטמפו ויבואניות ביניהן שסטוביץ ודיפלומט.

"בעיה עולמית"

"להערכתי, המאבקים קורים מאחורי הקלעים, ולא בצורה פומבית", מסביר קינן ממן, המשנה למנכ"ל קמעונאית המזון קשת טעמים. "יש מוצרים שאי־אפשר להשאיר את המדף בלעדיהם, אבל מאחורי הקלעים אנחנו מנסים למתן את עליות המחירים גם מול הספקים הגדולים, כי הגל האחרון היה לא נורמלי.

"במקרה שלנו זה יותר קל, מכיוון שיש לנו חלופות למותגים המובילים במרבית הדברים. במקומות שבהם אין תחליפים טובים, אנחנו עושים את המלחמה כדי לצמצם את עליות המחירים, גם במחיר של לצמצם חלק מהמוצרים מהמדף.

"אי־אפשר להאשים באמת את היבואנים בהעלאת מחירים. קיימת בעיה עולמית, ואי־אפשר להגיד ליבואן 'תפסיד כסף כי יוקר המחיה בישראל מטורף'. זה התפקיד של הממשלה לטפל בנושא. אם המדינה לא מתערבת ומכניסה את היד לכיס כדי לעזור לכל שרשרת האספקה - אין מנוס מלייקר. אבל את המדינה זה פחות מעניין כיום, בגלל המלחמה".

מול מי הרשתות מנסות לפעול, ומול מי לא? "דיפלומט זה לא ספק שאפשר להילחם בו, אבל קיימות קטגוריות שבהן אנחנו לא מאשרים את מלוא ההעלאה, ולאחר משא־ומתן מגיעים להסכמות", מספר ממן. "במוצרים אחרים אנחנו סופגים את העלאת המחיר במקום להעביר את ההתייקרות ללקוח, אבל לא תמיד זה בשליטתנו.

"במצב הנוכחי, כשהמדינה מדברת על סניפים שחייבים להישאר פתוחים לשעת חירום, הראש שלנו בזה שתהיה בכלל סחורה על המדפים, ויש פחות כוח למריבות. הדאגה הראשונה היא שיהיה קודם כל מה למכור בכלל. זה לא היה קיים לפני שנה". 

"האשמה היא גם על הצרכנים" 

בכירה נוספת בענף מחזקת את דבריו: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו. לא יודעים מה יתפתח עם המלחמה, הכול מתייקר, ואנשים מפחדים כרגע. אף אחד לא יעשה עכשיו דברים פומפוזיים, ואף אחד לא ייצא נגד ספקים".

לדבריה, לרשתות המזון אין סיבה לקחת כעת סיכונים במחאות ציבוריות. "למה שמישהו יילחם אם ראו לפני שנה את הצרכנים הולכים לרשתות שבהן הסכימו להעלאות המחירים של הספקים? כשהמלחמה ברקע, הדולר והשקל יורדים, וכולם רוצים להביא כמה שיותר רווחיות - אף אחד לא יעשה מלחמה צרכנית. זה הזמן להיות שמרנים.

"בסופו של דבר, האשמה היא גם על הצרכנים, שמחפשים מותגים וימשיכו לקנות אותם גם אם המחיר יעלה ב־10 שקלים - והספקים יודעים את זה. במחאה החברתית של 2011 אנשים באמת לא קנו את הקוטג'. האחווה הזו לא קיימת יותר.

"הרשתות מנהלות משא־ומתן כל הזמן מאחורי הקלעים, זה פשוט לא מגיע לתקשורת. כשזה מגיע לשם, אף אחד לא רוצה להראות שהוא מתקפל. בסוף, אלה משחקים של מי ימצמץ ראשון, ומי שמפסיד זה הצרכן".

עוד כתבות

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

רשות ני"ע עורכת בירור מינהלי לגבי חברת נקסט ג'ן של הראל הרשטיק

הבירור נערך בחשד למספר אירועים שונים הקשורים לדוחות המיידיים של נקסט ג'ן בין השנים 2020-2023 ● החברה מנוהלת ע"י המנכ"ל והרוצח המורשע הראל הרשטיק והיו"ר וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור

שיר פלד ורונה לי שמעון במיזם ''Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים'' / צילום: שי יחזקאל

המיזם שבו לוחמים שסובלים מפוסט טראומה משמשים כמנטורים

המסתערבת הראשונה במג"ב, צנחן וקצינת מבצעים בגולני הם בין נפגעי פוסט הטראומה שמתגייסים כעת למען נפגעי מלחמת חרבות ברזל, במסגרת מיזם "לוחמים למען לוחמים"

אילוסטרציה: Shutterstock

כך ניסתה בעלת דירה לעכב פרויקט תמ"א 38 בתל אביב

בעלת דירה ברחוב ויתקין בתל אביב סירבה לחתום על פרויקט הריסה ובנייה ונקטה שורת הליכים לעיכובו ● ביהמ"ש התערב

ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

פאלו אלטו נטוורקס בעוד תחזית נמוכה - המניה צנחה במסחר המאוחר

החברה פרסמה תחזיות לקצב צמיחה שנתי בהכנסות ברבעון הבא שעשוי לנוע בטווח שבין 10%-11% - נמוך מהקצב אליו הורגלו המשקיעים בשנים האחרונות ● עבור הרבעון השני של השנה הציגה פאלו אלטו תוצאות לא רעות: ההכנסות ברבעון עמדו על 2 מיליארד דולר, צמיחה של 15% משנה לשנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

ישראל בפער קריטי בהטמעת הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקר חדש: ההשקעה בסטארט-אפ של AI בישראל נמוכה משמעותית ביחס לעולם

על פי המחקר, הדירוג של ישראל ירד במהלך השנים והיא ממוקמת במדד זה במקום השביעי בעולם, כאשר ב-2020 דורגה במקום החמישי ● עם זאת, הנתונים מציגים כי כחצי מההשקעות וסבבי הגיוס בשנת 2023 היו בתחום הבינה המלאכותית היוצרת

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

רשות המסים יוצאת בנוהל גילוי מרצון לחשיפת העלמות מס, וזו ההזדמנות האחרונה

מדובר בנוהל גילוי מרצון האחרון שיפורסם – ומשכך ההזדמנות האחרונה של הישראלים שהסתירו הון לדווח על הונם ולקבל הקלות בקנסות והגנה מהליך פלילי ● הנוהל פונה במיוחד לקהילת הקריפטו, שעד כה התקשתה להכניס את רווחיה למערכת ההון המדווחת והממוסה ● בעקבות הנוהל, הציפייה היא לכניסתם של כ-2-3 מיליארד שקל לקופת המדינה

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

השורטיסט שמפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט

חברת המחקר, Ningi Research, טוענת כי אודיטי טק "הטעתה את המשקיעים בכל אספקט קריטי של עסקיה" ● עוד נטען כי החברה המנוהלת על ידי אורן הולצמן הסתירה חנויות פיזיות של איל מקיאג' בישראל בזמן שהציגה את עצמה כשחקנית דיגיטלית

רועי ורמוס, קרן נוקד קפיטל / צילום: שלומי יוסף

נוקד הפכה לבעלת עניין בשופרסל: שווי החזקותיה – 362 מיליון שקל

המניות נרכשו במחיר נמוך ב-3% מהמחיר שבו נסחרה שופרסל הבוקר ● בנוסף, הדיווח מגלה את היקף ההחזקות של רועי ורמוס ורעייתו טל בקרן הגידור

דודי אמסלם, הליכוד / צילום: יוסי זמיר

המספרים החשובים מאחורי תוצאות המכרז להפרטת הדואר

הממשלה התגאתה בהשלמת הפרטת דואר ישראל. הנה כמה מהנתונים מאחוריה ● המשרוקית של גלובס

ניסים זוארץ / צילום: טל גבעוני

נשיא חדש לבורסה ליהלומים: ניסים זוארץ

ניסים זוארץ, הבעלים של DN יהלומים, נבחר לנשיאות הבורסה ליהלומים ● לאחר הבחירות אמר זוארץ: "כבר 28 שנה שאני מקדיש את חיי לענף היהלומים היקר שלנו ואני מתחייב להמשיך ולפעול למענו"

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר פעיל (מימין) ומאט כהן, מנכ''ל סייברארק / צילום: יח''צ

זו אחת הרכישות הגדולות בתולדות ההייטק הישראלי. מה עומד מאחוריה?

חברת אבטחת הסייבר מפתח תקווה הודיעה כי תרכוש את חברת טכנולוגיות הזיהוי Venafi, תמורת 1.5 מיליארד דולר ● מיליארד דולר ישולם באמצעות קופת המזומנים המלאה של סייברארק, והשאר במניות ● בעקבות העסקה האנליסטים צופים זינוק של 20% לפחות במניה

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

760 מיליון דולר: חוזה ענק לאלביט ממשרד הביטחון

החברה דיווחה היום לבורסה כי קיבלה מספר חוזים בהיקף מצטבר של כ-760 מיליון דולר ● בסוף שנת 2023 הגיע צבר ההזמנות של אלביט לשיא של 17.8 מיליארד דולר ● אלביט נסחרת בשווי שוק של 8.7 מיליארד דולר ובמחיר דומה לזה שבו נסחרה לפני פרוץ המלחמה

מרפסות בבניין בתל אביב. העישון ייאסר? / צילום: שלומי יוסף

למה לא אוסרים על עישון במרפסת? הצו של בג"ץ שמחייב את המדינה לספק תשובות

בג"ץ הוציא היום צו על-תנאי המורה למדינה להסביר מדוע היא אינה פועלת למנוע מפגע של חדירת עשן סיגריות מדירת מגורים אחת לשנייה ● בדיון שהתקיים אתמול בנושא עמדו השופטים על הקושי להתערב לאדם במעשיו בתוך מרחב ביתו

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות ● בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות ● עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

בנק ישראל מתייחס להשפעות סביבת הריבית והמלחמה על תיק האשראי של הבנקים, ומספק אזהרה לקראת העתיד ● וגם: סקר בנק ישראל בקרב צמרת מערכת הבנקאות וחברות כרטיסי אשראי מגלה כי האיום הפוליטי " זכה" למקום השני בקרב הסיכונים המטרידים ● הסייבר דורג שוב במקום הראשון ● על מניות הבנקים אמרו בבנק ישראל: "ציבור המשקיעים מאמין כי הבנקים חשופים יותר למגמות המאקרו כלכליות מאשר שאר המשק"

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בית הדין הפלילי מסתכן באיבוד לגטימיות אם יוצא צו מעצר לנתניהו, גנרל בכיר בצבא ארה"ב בביקורת נדירה על צה"ל, האם ישראל תהיה חלק מההסכם עם סעודיה והסופר המפורסם סלמאן רושדי נגד מדינה פלסטינית בראשות חמאס ● כותרות העיתונים בעולם 

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

יציבות בוול סטריט; טסלה קופצת ב-4%, צים יורדת בכ-4%

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● מחירי הנפט נסחרים בירידות • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים / צילום: שלומי יוסף

המפקח על הבנקים על חלוקת הדיבידנדים: "זו החלטה עסקית של כל בנק, הם עוד לא עשו השלמות על רבעונים קודמים"

דני חחיאשוילי אמר כי ההנחיה של בנק ישראל היתה שהבנקים יוודאו שיש להם מספיק הון כנגד הסיכונים ומספיק הון כדי לצמוח, ולכן לא נקבע עבורם שיעור דיבידנד מקסימלי ● על תחלופת המנכ"לים במערכת הבנקאית: "יכול להיות ששכר הבכירים יוצר עיוות, עדיין ישנם מספיק אנשים טובים שיתמודדו על התפקיד"