ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 • לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד • בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit
ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

כלכלת ישראל תצמח ב-1.9% בשנה הקרובה וב-4.6% ב-2025 - כך קובע ארגון ה-OECD בתחזית הכלכלית העולמית שפורסמה היום (ה'). התחזית כוללת ניתוח של הכלכלה הישראלית כחלק מניתוח גלובלי. מדובר בתחזית נמוכה יותר מזו של בנק ישראל, שצופה צמיחה של 2% בשנת 2024 וצמיחה חזקה יותר של 5% בשנה העוקבת. בקרן המטבע הבינלאומית חזו כי התוצר של מדינת ישראל יגדל ב-1.6% בלבד השנה, אך תחזית הקרן צופה כי השנה הבאה תפצה על כך, והתוצר יגדל ב-5.4%.

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל
רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה  

ארגון המדינות המתועשות ניתח את הכלכלה הישראלית לאור המלחמה המתנהלת כבר מעל לחצי שנה בדרום והלחימה המתמשכת בצפון. הגידול בתוצר, קובע ה-OECD, נובע מ"צריכה פרטית חזקה שתמשיך להיות קטר צמיחה חזק, יחד עם צריכה ממשלתית הקשורה למלחמה".

פגיעה קשה בענף הבנייה

תחזית הארגון מתארת את האימפקט השלילי של המלחמה על הכלכלה הישראלית, ומדגישה את הפגיעה בענף הבנייה לאור המחסור בעובדים זרים. על-פי הניתוח של הארגון, הקיף בניית הבתים החדשים בישראל ירד ב-53% במהלך הרבעון האחרון של 2023: "רכיבי ההשקעות וענף הבנייה צפויים להתאושש באופן חלקי בלבד".

הדוח מוסיף כי האינפלציה בישראל התמתנה מאוד, מאז השיא ברמת המחירים (5.4% בינואר אשתקד), וצופה כי היא תגיע ל-2.5% ב-2024 (לעומת התחזית של בנק ישראל שעומדת על 2.7%). להערכת ה-OECD, האינפלציה תשמור על רמה זו גם בשנה הבאה ותעזור לבנק ישראל להוריד את הריבית ל-3.75% בשנה הקרובה.

מבחינת המדיניות הפיסקלית, הדוח מציין לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומתאר כי המדינה צפויה לקצץ את דמי ההבראה בשנה הבאה. "מעבר לעלות המלחמה, העלות הביטחונית צפויה לעלות באופן פרמננטי, בלפחות חצי אחוז תוצר". הארגון צופה כי תקציב המדינה יעמוד ביעד הגירעון של הממשלה, העומד על 6.6%.

התחזית ממליצה כי יחד עם ריסון ההוצאות, אשר עומדת לבצע ישראל בעתיד, על הממשלה בישראל לבצע רפורמות שישמרו על הגידול בתוצר: "יש לקצץ בתוכניות המחלישות את התמריצים לכניסה לשוק העבודה".

נוסף על כך, הדוח ממליץ להימנע מקיצוץ בתקציבים העלולים לפגוע ביכולת הצמיחה העתידית. כמו תקציב החינוך, החשוב במיוחד לאור הדמוגרפיה הגדלה בישראל והתלות של הכלכלה בסקטור ההייטק.

הסיכונים בכלכלה הישראלית

ארגון ה-OECD מדגיש כי עדיין קיימים סיכונים לכלכלה הישראלית: "פתיחה של חזית צפונית בקונפליקט הנוכחי תעצור את הצריכה ותפגע עוד יותר בפעילות הכלכלית".

נוסף על כך, התחזית מזהירה כי כישלון בהבאת עובדים זרים יביא לכך שענף הבנייה ורמת ההשקעות לא יצליחו להתאושש כמצופה, והדבר יוביל לפגיעה בצמיחה.

באמירה אופטימית, מציינים בדוח כי "פיתרון למלחמה יביא עמו זינוק לגידול בתוצר, תוך גידול בהשקעות וירידה בהוצאות הביטחוניות". 

התאוששות בכלכלה העולמית

ברמה העולמית, התחזית המאקרו-כלכלית של ה-OECD צופה את התאוששות בכלכלה העולמית במהלך 2024, עם צמיחה של 3.1% (בדומה לשנה שעברה). להערכתם, התוצר בארה"ב יעלה ב-2.6%, ובגוש האירו ב-0.7%. הודו עומדת בראש טבלת התחזיות עם צפי לגידול של 6.6% בשנה הקרובה.

"ישנם כמה סימנים לכך שהתחזית העולמית מתבהרת", נכתב בדוח. "הפעילות העולמית מוכיחה את עצמה כחזקה במיוחד".

גם תחזית הארגון, כמו תחזיות בינלאומיות אחרות, ציינה את המלחמה בישראל כסיכון לכלכלה העולמית, שעלולה לפגוע בשוק הנפט העולמי ובשווקים הפיננסיים.