בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי • חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet
מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

"ההפקעה אינה חוקתית, אינה חוקית, אינה מידתית ואינה סבירה" - כך טוענים ארבעה בעלי קרקעות, שהגישו בימים האחרונים עתירה לבג"ץ נגד הפקעת הקרקעות בדרום העיר ראשון לציון לטובת הקמת הדיפו (מרכז התחזוקה) לרכבת המטרו המתוכננת - שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית של שטחי מגורים, תעסוקה ומסחר.

העותרים מחזיקים בידם טענה אחת מרכזית בעניין: החוק הקיים כיום אינו מאפשר להפקיע קרקעות לשימושים סחירים, אלא רק לשימוש ציבורי. 

הנכס שלכם צפוי להיות מופקע בגלל המטרו. כך תגדילו את הפיצוי שתקבלו 
הפקעת הקרקעות לטובת המטרו יוצאת לדרך: באילו ערים זה יקרה?

תוכנית דיפו ראשונים, המתוכננת בצמוד לכביש 431 מצפון, מתווה "מסגרת תכנונית להקמתו של רובע עירוני הכולל כ־2,700 יחידות דיור, כ־323,000 מ"ר לתעסוקה, כ־20,000 מ"ר למסחר וכ־27,700 מ"ר למבני ציבור, מעל דיפו 'ראשונים' של קו המטרו M1 ובשטחים שסביבו, הכולל דיפו וכן מתקנים ותשתיות הדרושים להפעלת ותחזוקת המטרו".

מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה, אשר מנצלת את הקרקע להקמת הדיפו לשימושים שבוודאי יכניסו לבעלי הקרקעות, ובעיקר למדינה, כסף רב. הבעיה היא שהסדרת העניין בחקיקה טרם הושלמה - ועל עניין זה בדיוק מתבססת העתירה. נציין כי בעבר הוגש בג"ץ אחר סביב המטרו, נגד התוואי המתוכנן ברמת גן, שנדחה.

"סמכות ההפקעה היא אך ורק לצורך מטרה ציבורית"

העותרים הגישו את עתירתם לבית המשפט באמצעות עו"ד אריאל קמנקוביץ ממשרד עו"ד קמנקוביץ זלמנוביץ נגד שרת התחבורה מירי רגב ונגד נת"ע, האמונה על ניהול הליכי ההפקעה בפועל.

הם טוענים כי בהחלטה על ההפקעות במתחם הדיפו "נפלו פגמים וכשלים חמורים ביותר, וזאת מן הטעם שמרביתה אינו מיועד לצורך הציבורי שלשם מימושו מתיר הדין הפקעה, אלא לשימושים סחירים שאינם מצדיקים הפקעת קרקע פרטית לשם מימושם. סמכות ההפקעה שניתנה בדין לשרת התחבורה מירי רגב, וממילא גם ההרשאה שהעניקה לנת"ע לנהל את הליכי ההפקעה, היא אך ורק לצורך מטרה ציבורית של הקמת הדיפו (מרכז תחזוקה לרכבת) במסגרת פרויקט המטרו".

העותרים מציינים כי קיבלו הודעות הפקעה מנת"ע הנוגעות לקרקעות שלהם במתחם הדיפו הייעודי בחודשים פברואר ומרץ השנה. לדבריהם, הם פנו במכתב לשרה רגב ולנת"ע ובו טענו כי ההפקעה אינה חוקית, ובהתאם לכך הודיעו על סירובם למסירת הזכויות וההחזקה במקרקעין - אך לא נענו.

העותרים מזכירים בעתירתם את סעיף 188 לחוק התכנון והבנייה, אשר קובע, ביחס להפקעה מצד הרשות המקומית, כי "מותר לוועדה המקומית להפקיע על־פי חוק זה מקרקעין שנועדו בתוכנית לצורכי ציבור".

עוד הם מציינים כי פקודת הקרקעות אינה מתירה הפקעה במקרה שבו, נוסף על הצורך הציבורי בהפקעה, מיועדים המקרקעין לשמש לצרכים משמעותיים נוספים שאינם לצורך כזה.

"שימוש בהיקף עצום למגורים ולתעסוקה המתוכנן במתחם הדיפו אינו פרופורציונלי לשימוש לצרכים ציבוריים במתחם ואינו מקיים כל זיקה למטרה הציבורית שלמימושה נדרשת ההפקעה", נטען בעתירה.

העותרים מוסיפים ומצטטים את דבריה של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס, בדיון בוועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים שהתקיים בשנת 2022, ושם היא אמרה: "אם מפקיעים לטובת תשתית, לכל היותר אפשר לעשות שימוש מאוד זניח של שימושים סחירים, כי ההבנה היא שהפקענו לטובת תשתית, אז אנחנו לא יכולים עכשיו לפתח בקומה שמעל קניון או כמה קומות לצורכי מסחר או משרדים. זה יהיה בלתי אפשרי".

המטרו מתקדם - אך החקיקה עוד לא הושלמה

העתירה שהגישו בעלי הקרקעות במתחם הדיפו חושפת את האנדרלמוסיה ואת הרשלנות שבקידום השלמת החקיקה של חוק המטרו: על אף שמבחינות מסוימות התוכנית מתקדמת קדימה - בין היתר מבחינת האפשרות להפקיע קרקעות לטובת הקמתה - החקיקה שלה טרם הושלמה, ולמעשה המצב נכון גם בהיבט התכנוני.

בימים אלה מתקיימים דיונים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בתיקון חוק המטרו, אשר אמור להתייחס גם לנושא ההפקעות - וספציפית להפקעות סביב מתחם הדיפו, שלו ככל הנראה יגובש הסדר מיוחד; תמ"א 70, אשר מיועדת להסדר את הפיתוח סביב תחנות המטרו, טרם אושרה, וגם כל קווי המטרו טרם זכו לאישור סופי; ארבע תוכניות מתוך חמש עבור קווי המטרו כבר אושרו (ומתוך כך מתאפשרת ההפקעה, בין היתר במתחם הדיפו) - אחת מהן, קו M2, רק אתמול (ד') - אך המקטע השלישי בקו M1, באזור השרון, טרם אושר בשל התנגדויות תושבים.

העותרים נגד הפקעת הקרקעות בראשון לציון למעשה מנצלים את הלקונה שנוצרה בחוק בשל העובדה שטרם נוסחה חקיקה מסודרת בנוגע למתחם הדיפו, גם אם כוונת המדינה העתידית היא לאפשר הפקעה לשימושים סחירים במקום. הם מתייחסים לכך בעתירתם ואומרים: "מתן אפשרות למשיבות להסתמך על חקיקה עתידית אינה ראויה, שכן היא תכשיר במשמע הפרת חוק מכוונת מצד המשיבות".

בהתאם לכך הם מבקשים מבית המשפט לקבל את עתירתם, להוציא צו על־תנאי לביטולם של הליכי ההפקעה - בין אם בנוגע לכל הקרקעות ובין אם רק בנוגע לאלה שיוקמו מעל לדיפו, ולהפוך את הצב למוחלט לאחר קבלת תשובת המשיבות, קרי השרה רגב ונת"ע.

מנת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע היא חברה ממשלתית הפועלת בהתאם לחוק ולהחלטות הממשלה. פרויקט המטרו הוא פרויקט תשתיות חסר תקדים בהיקפו, המבוסס בחלקו גם על הפקעת קרקעות, כפי שנעשה בעולם כולו. נת"ע פועלת לצמצם את הפגיעה בנפגעים ואף הקימה מערך סיוע ייעודי לעניין. כל פנייה לנת"ע בעניין הפקעות נבחנת בכובד־ראש, כמו גם עתירה זו שנבחנת כעת על־ידי הגורמים המקצועיים". 

ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר: "המשרד ישיב על העתירה בבית המשפט כמקובל".