ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע • הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו • גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית • פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

1ביידן שוקע

סקר דעת קהל של סי.אן.אן אישר השבוע את המגמה המסתמנת זה חודשים: טראמפ מבסס את יתרונו בבחירות לנשיאות. לפי הסקר הזה, הוא מוביל בהפרש של 6%, אם כי נופל במקצת מ־50%.

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס" 
הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת 

כאשר מרואייני הסקר נשאלים על מועמדים אפשריים נוספים, כמו רוברט קנדי הבן, ההפרש בין ביידן לטראמפ גדל, והנשיא צונח עד 33%, שפל היסטורי. אגב, קנדי מקבל בסקר הזה 16%.

עוד תוצאה מעניינת היא דירוג הנושאים המעסיקים את הבוחרים על פי חשיבותם. 58% חושבים את ההגנה על הדמוקרטיה לחשובה ביותר. ענייני חוץ מקבלים רק 33%, הרחק אחרי הגירה, פשיעה, כלי נשק פרטיים, בריאות, הפלות ובית המשפט העליון. מלחמת ישראל וחמאס נהנית מתשומת לבם של 26%.

2חורקים שיניים

הבנק המרכזי של ארה"ב שם השבוע קץ לניחושים, לתקוות ולחששות, תלוי מי המקווים והחוששים: הוא אינו עומד להנמיך את הריבית קצרת־המועד. הסיבה: האינפלציה לא ירדה מספיק. לחש הקסמים של 40 השנה האחרונות הוא 2%. אבל החודשים האחרונים העמידו את שיעורה על סביבות 3%.

זה זמן לחריקת שיניים בבית הלבן. לא זו בלבד שהחלטת הבנק מזכירה לאמריקאים את האינפלציה שישה חודשים לפני הבחירות לנשיאות, אלא שהיא מונעת ירידה של ממש בשיעורי המשכנתאות. הם העפילו החודש ל־7.07% (ל־30 שנה), פי שניים וחצי ממה שהיו כאשר ביידן נכנס לבית הלבן. על זה יחשבו האמריקאים כאשר יצביעו בנובמבר, לא על עזה.

3"החוק הרוסי"

גיאורגיה היתה השבוע הזירה התורנית של המאבק הגלובלי לטובת הדמוקרטיה. רבבות מילאו את רחובות טביליסי כדי לדרוש את ביטולו של "החוק הרוסי". הוא מחייב עמותות לגלות את מקורות המימון הזרים שלהן. זה מה שעשתה רוסיה לפני 12 שנה, כדי להצר את צעדי האופוזיציה.

המפגינים מעדיפים כל עונש וכאב על פני כניעה ל"ממשלה הרוסית". שולט בה, אם גם לא פורמלית, האיש העשיר ביותר בגיאורגיה, בידזינה איבנישבילי, בעל קשרים ענפים ברוסיה.

הפגנה בטביליסי נגד ''החוק הרוסי'', השבוע / צילום: ap, Zurab Tsertsvadze
 הפגנה בטביליסי נגד ''החוק הרוסי'', השבוע / צילום: ap, Zurab Tsertsvadze

גיאורגיה מסווגת עכשיו כ"מועמדת" לחברות באיחוד האירופי. אבל דיכוי פוליטי מעמיד בסכנה את יומרותיה. מצד שני, דרכון אירופי לגיאורגיה אינו מתיישב עם מאוויי רוסיה. גיאורגיה המפולגת מתנדנדת אפוא על חוט דקיק.

4פדרו הקוסם

בכל בית ספר עתידי לראשי ממשלה, מקום מיוחד במינו יוקדש לאיש אחד: פדרו סאנצ'ס, ראש ממשלת ספרד, או כמו שהספרדים קוראים לו, "נשיא הממשלה".

בחודש הבא ימלאו שש שנים לשלטונו, ועוד ידו נטויה. חיי ממשלתו וחייו הפוליטיים חזרו ונתלו לו מנגד. הוא הפגין כושר אקרובטיקה מדהים, מרגע עלייתו לשלטון, בזכות טכסיס פרלמנטרי, דרך הצבעות אי־אמון ובגידת שותפים, ולבסוף דרך משבר משפטי המאיים על אשתו.

אשת ראש הממשלה, מאריה בגוניה, נחקרת עכשיו על שימוש לא לגיטימי בהשפעתה כדי לעזור לידידי משפחה לזכות במכרזים. סאנצ'ס הדהים בשבוע שעבר בהודעה שהוא פותח בעצם בשביתה. הוא נעלם ממשרדו למשך חמישה ימים, והבטיח להודיע בסופם אם יתפטר. השבוע שמענו כי לא זו בלבד שהוא לא יתפטר, אלא הוא יעבוד במשנה מרץ כדי להגן על ספרד מפני "עלילות שווא". הוא זינק לראש הסקרים בן לילה. מגע הקסמים של פדרו מוציא את יריביו בימין מכליהם.

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, השבוע. זינק לראש הסקרים בן לילה / צילום: Reuters, Kike Rincón

לרוע המזל, סאנצ'ס מנהיג בהצלחה לא רק את מפלגתו הסוציאליסטית אלא גם את ציר המדינות האנטי־ישראליות באיחוד האירופי. הוא יזם מהלך של הכרה במדינה פלסטינית, שאינו מקובל על רוב חברות האיחוד.

5אין טלפונים

שלטונות פקיסטן הורו השבוע לחברות הסלולר לחסום את כרטיסי ה־SIM של יותר מחצי מיליון בני אדם, שלא הגישו דוחות מס. התקנה הזו נוגעת בעיקר לבעלי הכנסות נמוכות. היא מוּחלת רק על מי שהגישו דוחות מס באחת משלוש השנים האחרונות. מי שלא טרחו מעולם להגיש נמצאים מחוץ להשג ידו של הצו החדש.

פקיסטן, הלוקה במשבר נזילות כרוני, סובלת ממחסור קריטי בהכנסות. פנג'אב, החבל המאוכלס ביותר שלה, פרסם השבוע תחינה נואשת למוסדות ציבור לשכנע את עובדיהם לשלם מסים על כלי רכב בבעלותם. הרוב הגדול של הפקיסטנים מושכים בכתפיהם.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.