הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" • גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

צה"ל מתכונן לכניסה לרפיח, מתחיל לפנות שכונות בדרום הרצועה ומפרסם כרוזים לפינוי. בהתאמה, השקל מתחיל להיחלש אל מול סל המטבעות: שער החליפין מול הדולר עומד כעת על 3.74 שקלים, כאשר רק אתמול הוא עמד על 3.71 שקלים. פיחות חד אף יותר ניתן לראות בשער האירו, כאשר השקל בסחר בשער של 4.03 שקלים לאירו אחד. האם אנו עתידים לראות את השקל צונח שוב? 

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?
רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ההבנה בשווקים שהמצב הביטחוני נוטה להסלמה הגיע לאחר פרוץ החדשות על מבוי סתום במשא-ומתן להשבת החטופים, וכן לאחר שאתמול (א') נהרגו שלושה חיילי צה"ל בכרם שלום כתוצאה מהפצצה שהגיע מרפיח והובילה להתלקחות.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מוסר כי "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה. אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל". פריימן מדגיש כי להסלמה בזירה הביטחונית צפויה להיות השפעה על שער החליפין, וכי הדולר עשוי לשוב ולזנק אל מעל לרמת 3.8 שקלים.

גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים שהשקל עשוי להגיע מעל 3.8 שקלים מול הדולר, אך המטבע הישראלי לא צפוי לצנוח בחדות: "אני לא צופה סבירות גדולה לפיחות השקל, על רקע דחיית הפסקת האש והכניסה לרפיח, לא היה מדובר בהפתעה, וישראל נערכה לפעולה זו. הכול תלוי בעוצמות הלחימה ובהמשכה". לדבריו, איום גבוה יותר מבחינת השקל היא החזית הצפונית, שיכולה להביא למלחמה אזורית ולכן מכילה בתוכה סיכון רב יותר לשוק המט"ח.

אולם ניתן להסביר כי השקל פוחת גם בשל סיבות גלובליות יותר. "חלק מהפיחות של השקל קשור כמובן בשיח המתוקשר על החרם הטורקי והשפעותיו השליליות על המשק", משוכנע רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות. "גם החות'ים בתימן הודיעו על החרפת הצעדים". 

השפעה מנוגדת מצד ארה"ב על הדולר

חוץ מהקשר הישראלי, כץ מוסיף כי לא מעט אנליסטים צופים התחזקות של הדולר בעולם. "ההיגיון כאן מאוד ברור: יש פערי צמיחה בין ארה"ב לאירופה, כמו גם פערי ריביות. הסבירות של הורדת ריבית על-ידי הפדרל ריזרב שירדה, לעומת הסבירות שהבנק האירופי יוריד ריבית בזמן הקרוב, מנבאות את התחזקות הדולר בעתיד".

מנגד, מנחם סובר כי הצד הגלובלי בשער המט"ח נרגע: "הדולר בעולם נחלש בימים האחרונים בעקבות דוח התעסוקה הפושר בארה"ב ודברי ההרגעה של יו"ר הפד ג'רום פאוול שהריבית שם לא תעלה. זה מקזז חלק מהיחלשות השקל מולו".

מנחם מסכם כי "סביר להניח כי התנודתיות בשוק המט"ח תימשך ואף תחריף. אם ההסלמה הצבאית תימשך, השקל יתקשה לעמוד בפרץ ובנק ישראל יצטרך לשקול אם למכור דולרים מהיתרות שלו בהתאם למדיניות שפרסם".