מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל • לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית
קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית, מתוכן כ־120 מרובות נפגעים (נרצחים, פצועים או חטופים). למעשה, אירועי המלחמה הכפילו את היקף נפגעי הטרור שמלווים על ידי הקרן, בהשוואה למספרם בשני העשורים האחרונים. הנתונים נחשפים לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה.

בכיר ברשות המסים: "על כל שלושה שטוענים שדפקנו אותם יש אלף שאומרים כל הכבוד" 
הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה 
המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

אחד הנתונים הקשים ביותר הוא שמאז פרוץ המלחמה נוספו כ־340 יתומים חדשים שהקרן מלווה, מהם 52 שהתייתמו מאב ואם. רובם מתחת לגיל 10, וחלקם פעוטות מתחת לגיל 4. בנוסף ישנם מספר יתומים שנולדו לאחר הירצחו של האב.

הקרן פועלת בתמיכת הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA), קרן היסוד, הרוח הישראלית ותורמים נוספים, ובין ה־7 באוקטובר 2023 ל־7 במאי הוענק סיוע בהיקף כולל של כ־36 מיליון שקל. הסיוע כולל מענקי חירום כספיים, למשל לכ־400 משפחות שבתיהן ספגו פגיעה ישירה של ירי טילים - מירב המענקים ניתנו באשקלון (35%) ובשדרות (30%). בנווסף ניתנו טיפולים אישיים וקבוצתיים, לצד הפעלת קייטנות לילדים נפגעי טרור.

בימים אלה עוברת הקרן לשלב השני של הסיוע: ליווי לאורך שלוש שנים לכ־10,000 משפחות שזכאיות לסל השיקום המשלים שנותנת הקרן. בנוסף תיזום הקרן תוכניות טיפוליות קבוצתיות ואישיות עבורן.

"מאחורי המספרים יש ילדים"

לפי נתוני הביטוח הלאומי, יש כ־19 אלף ילדים נפגעי טרור בעקבות המלחמה. לכן, לצד סלי השיקום האישיים ליתומים והסיוע למשפחות, הקרן תרחיב את התוכניות השיקומיות שהיא מציעה לילדים ובני נוער.

לדברי יו"ר הקרן, איילת נחמיאס ורבין, "הצבנו לעצמנו שני עקרונות יסוד: מיידיות וגמישות במתן המענקים, בעיקר בחירום. לצד זאת הקפדנו על מענה מותאם ורגיש, בעיקר כשמדובר בילדים ובני נוער. הקרן הכפילה את הקייטנות לילדים נפגעי טרור בפסח האחרון, שנתנו מענה לקהילות המפונים בכל הארץ.

"מאחורי המספרים הקשים יש בני אדם וילדים שאנחנו פוגשים מדי יום, והם הופכים חלק מהמשפחה העצובה של הקרן. בזכות הסיוע מהקהילות היהודיות ברחבי העולם, עמדנו ונמשיך לעמוד לצדם בדרך המורכבת מאוד לשיקום".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

WIX

בחברת וויקס מציעים את "מעצבים זיכרון" - ערכת פעילות ושיח לעיבוד תחושות אבל לאומי, זיכרון ותקווה המבוססת על Design Duty, פרויקט עיצוב שהוקם בעקבות ה-7 באוקטובר על ידי גילדת המעצבים של וויקס.

הערכה כוללת דימויים ויזואליים שהם פרי עבודתם של מעצבים מקהילת העיצוב הישראלית, והיא מיועדת למדריכים, אנשי חינוך וכל מי שמחפש כלים ליצירת שיח רגשי ויצירתי עם בני נוער. בחסרה המספרים כי הפרויקט "לא נולד כפרויקט הסברה קלאסי, אלא כפרויקט רגשי, שנבע מהלב, וכך אנשים גם חוו אותו. לקראת יום הזיכרון חשוב לנו להנגיש אותו גם לקהלים צעירים, כדי לאפשר שיח מזווית אחרת על הכאב שעדיין כל כך נוכח אצל כולנו".

להורדת ערכה להדפסה עצמאית: kit.design-duty.com

עמותת יוניסטרים

העמותה, המכשירה בני ובנות נוער מהפריפריה ליזמות עסקית וחברתית, הקימה מיזם שמטרתו העצמת בני ובנות הנוער מהעוטף באמצעות ואן חדשנות וטכנולוגיה נודד, המהווה מתחם יזמי-הפוגתי.

הפרויקט, ששמו "ImagiNation על גלגלים", פועל בשיתוף הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס, הפדרציה היהודית של טורונטו מגבית קנדה, אמדוקס ישראל, הפדרציה היהודית של מיאמי ומשרד גולדפרב גרוס זליגמן. המטרה: להעניק לבני הנוער מסגרת שבה יוכלו להיות בעשייה לימודית חווייתית גם מחוץ לכותלי בית הספר, ולייצר אצלם חוסן באמצעות עשייה, עניין ואתגר בסביבה תומכת ועוטפת.

המתחם כולל פעילות חווייתית ללא עלות בתחומי היזמות, הטכנולוגיה והמנהיגות - כמו משקפי מציאות מדומה VR, קופסת חדר בריחה, זרוע רובוטית ועוד - לצד עבודה קבוצתית משותפת. הפרויקט צפוי להגיע, בין היתר, לשדרות, נתיבות, אופקים, אשקלון, מועצה אזורית אשכול, מועצה אזורית שער הנגב, מועצה אזורית שדות נגב, וכן למקומות בהם נמצאים בני נוער שפונו מקרית שמונה והגליל.

רצים כי אסור לעצור

ביום שישי (10.5) תתקיים ריצת 7.10 ק"מ, במסגרת מיזם "רצים כי אסור לעצור" של ליאור אוקנין, תושב שדרות ואחד הרצים הבולטים בדרום. מדובר במיזם שבו הרצים עוברים מרחק של 7.10 ק"מ בכל יישוב בעוטף עזה שנפגע בשבת השחורה.

בריצה הקרובה יקחו חלק 100 עובדי ICL, בהובלת עוז חן, סמנכ"ל מנהל וביטחון בחברה, שלקח חלק גם במקטעים הקודמים. הריצה מוקדשת לזכרם של קובי פריינטה ז"ל, נעמי שטרית ז"ל, ליאור וייצמן ז"ל ואבי עמר ז"ל, שנרצחו במהלך ה-7.10, כאשר יצאו לריצת בוקר שגרתית מיד מרדכי.

מעגל עובדי ICL שיקחו חלק ב''רצים כי אסור לעצור'' / צילום: עוז חן
 מעגל עובדי ICL שיקחו חלק ב''רצים כי אסור לעצור'' / צילום: עוז חן

מוזיאון אנו

המוזיאון אירח נציגים משמונה הנהלות קבוצות כדורגל גרמניות מהבונדסליגה הראשונה והשנייה, כחלק מסיור הזדהות וסולידריות של המשלחת הגרמנית בישראל לרגל יום השואה וברקע אירועי ה-7 באוקטובר. המהלך התקיים ביוזמת הקונגרס היהודי העולמי World Jewish Congress.

נציגי הנהלות הקבוצות, ביחד עם חברי הנהלות שתי הליגות, סיירו במוזיאון ובתערוכת "7 באוקטובר", המציגה בין היתר את התגובה המיידית של עולם התרבות לשבת השחורה בציור, צילום, פיסול, מוזיקה וצילומי עיתונות.

לאחר מכם פגשו חברי המשלחת את ניצול הנובה דין טסלר, ששיתף בחוויות הקשות, וסיפר על חברו הקרוב, בר קופרשטיין, שנחטף מהמסיבה ועדיין מוחזק בשבי החמאס.

לדברי קורי וייס, מהקונגרס היהודי העולמי, "הביקור במוזיאון ובתערוכה היו עוצמתיים ומשמעותיים, והיוו חלק חשוב בביקור המשלחת בישראל. התערוכה היא כלי הסברתי רב ערך, המסייע להשאיר את הזוועות והכאב של ה-7 באוקטובר בתודעה של הציבור הבינלאומי".