האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 • הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

הרגולציה על עסקים בישראל היא מורכבת ומסורבלת, וכדי להקל על עסקים, רשות האסדרה ניסתה להקים אתר שירכז בצורה נוחה את כל הרגולציות הרלוונטיות לכל עסק. בפועל, מדובר בערימה קשה לניווט של שמות וקישורים של 5,481 רגולציות, שאינה מסייעת לעסקים להתמצא ברגולציות המחייבות אותם.

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי
תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

באוגוסט 2021 החליטה הממשלה כי רשות האסדרה צריכה להקים אתר "שינגיש את כלל הרגולציה לציבור המפוקחים בצורה שקופה וברורה". על פי ההחלטה, האתר "ינגיש את המידע לעסקים ולציבור בצורה המותאמת לנקודת מבטם". זאת כדי שעסקים יידעו לאיזו רגולציה הם כפופים וכיצד לעמוד בה. מאז עברו כמעט 3 שנים, והאתר עלה - אך לא בצורה המותאמת לציבור או לעסקים הכפופים לרגולציה. במקום זאת, מדובר באתר המכיל אלפי רגולציות שאינן מסודרות וממוינות כראוי, כך שכעת לא ניתן להשתמש בה כלל.

למאגר האסדרה

האתר, שהקמתו לפי הרשות עלתה כמה מאות אלפי שקלים בלבד, עלה לאוויר לפני כשנה. בחודש יוני השנה, המאגר המלא היה מיועד לעלות לאוויר עם כל הנהלים, אבל מכיוון שהם לא הצליחו להשיג את כל הרגולציות מהמשרדים השונים, הם כעת מבקשים דחיה.

יותר מכך, המאגר נכשל בפן נוסף, 5,481 הרגולציות הנמצאות בו הן רק חלק מהרגולציות המושתות על עסקים בישראל. על פי מיפוי שבוצע ברשות הכבאות, למשל, ישנם לא פחות מ-17,000 פריטי מידע רגולטוריים רק בה. אם מכפילים זאת בעשרות רשויות ממשלתיות, מגלים אוקיינוס רחב ומגוון של רגולציה, שלרכז ולמיין אותו בצורה קלה ונוחה למשתמשים הוא לא עניין של מה בכך.

"חלק מהרגולציות בישראל פרוסות על פני נהלים, חוזרים פנימיים ואימיילים" אומר נתנאל היימן, מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים "רשות האסדרה מנסה להשיג אותם מהמשרדים, אבל הם בינתיים לא שולחים". לכן, מבקשים בממשלה להאריך בחצי שנה נוספת את ההוראה להקמת המאגר. אך בהתאחדות התעשיינים חוששים שהמטרה "היא להאריך לנצח את החובה לפרסום וכך לא להשלים לעולם את הנגשת המידע הנדרשת לעסקים".

רשות האסדרה צריכים תקציב

ברשות האסדרה מודים שהמאגר בצורתו הנוכחית אינו שימושי, אך מדגישים שזו רק ההתחלה: "אנחנו היום רק בשלב הראשון. בהמשך נראה תצוגות מתקדמות שיאפשרו לציבור ולעסקים לחפש את הרגולציות שרלוונטיות אליהם, API שיאפשר לחוקרים ולתקשורת ליצור ניתוחים עדכונים אוטומטיים ואפילו התראות לעסקים כשהרגולציה שחלה עליהם משתנה". פרויקט זה אמור להתבצע כחלק מ"ישראל דיגיטלית".

אך כדי להגיע לכך, ברשות האסדרה צריכים תקציב. על פי הערכות, הקמת המאגר המלא תעלה כמה מיליוני שקלים, ועוד כמיליון שקל בשנה בתחזוקה שוטפת. בפרספקטיבה של תקציב המדינה מדובר בסכומים קטנים יחסית, אך תקציב רשות האסדרה קטן מאוד אף הוא. תקציבה השנתי עומד על כ-5 מיליון שקל בשנה בלבד. באווירה התקציבית הקשה שנוצרת כעת בשל המלחמה וכנראה תדרוש העלאת מיסים, כל הוצאה ממשלתית נוספת עומדת בספק, ועוד לא ברור האם אגף תקציבים יאשר את הפרויקט.

עד שזה יקרה, הרגולציה בישראל תמשיך להתפרס על פני חוקים, תקנות, חוזרים, הוראות ותקדימים. כדי שזה ישתנה, תידרש התגייסות נרחבת של כלל משרדי הממשלה והרשויות, הן לשיתוף פעולה ומיפוי של הרגולציה בישראל והן בדמות תקציבים כדי להנגיש את כל המידע הזה לציבור הרחב ולמגזר העסקי בפרט.