כישורים דיגיטליים טכנולוגיים, הם המפתח להסתגלות מהירה לעולם העבודה העתידי

כישורים דיגיטליים טכנולוגיים, הם המפתח להסתגלות מהירה לעולם העבודה העתידי

האתגרים בעולם העבודה החדש - "תפקידים היברידיים ומסוגלות לנוע לרוחב מגוון תחומים"

הטכנולוגיה משנה לחלוטין את שוק העבודה, ודורשת מעובדים ומועמדים מיומנויות כגון התמצאות במרחב הדיגיטלי, אימוץ חדשנות ומולטי דיסציפלינריות ● כך תיערכו מיטבית לעשור הנוכחי בעולם התעסוקה

הכתבה בשיתוף אלביט מערכות

השנה האחרונה לימדה את כולנו שגם בימים בהם קשה לתכנן ולחשוב רחוק, חשוב להבין איך להתאים את עצמנו לשינויים המתמידים בשוק העבודה. משבר הקורונה הביא איתו הרבה אתגרים, ולצידם לא מעט חדשנות והזדמנויות. ארגונים גיבשו לעצמם, תוך ימים או שבועות ספורים, מבט חדש על הדרך להמשכיות עסקית ואפילו לצמיחה והמציאו מחדש את הדרך בה מתקיים הדיאלוג בינם לבין העובדים.

רויטל ברנובסקי, מנהלת פיתוח ארגוני, תקשורת פנים ארגונית ומיתוג מעסיק באלביט מערכות משתפת, אותנו בחלק ממגמות שוק העבודה העתידי, ובעיקר בהמלצות כיצד להיערך למגמות הללו ואיך להיות רלוונטיים בשוק העבודה העתידי.

רויטל ברנובסקי / צילום: באדיבות רויטל ברנובסקי

מגמות של שינוי

המגמה הבולטת ביותר היא השפעות המהפכה הטכנולוגית המואצת על כל היבט של חיינו - ללא ספק כישורים דיגיטליים טכנולוגיים, הם המפתח להסתגלות מהירה לעולם העבודה העתידי. היסודות הדיגיטליים - מובייל, רשתות חברתיות, טכנולוגיות ענן, בינה מלאכותית ועוד - ימשיכו להשפיע באופן דרמטי על שוק העבודה בעשור הקרוב. משבר הקורונה אף האיץ את המעבר של כולנו למרחב הדיגיטלי. כיום גם החקלאי, למשל, מבין שהוא צריך נוכחות ברשת כדי לשרוד ולהגיע ללקוחות הרלוונטיים.

האתגרים החדשים דורשים מכולנו יכולות שיתוף, פתרונות מולטי דיסציפלינריים והסתכלות על סיטואציות רבות מנקודת מבט רחבה ומגוונת יותר - המתכללת עולמות ידע שונים. אחת המגמות היא, למשל, שילוב בין המוח האנושי לחשיבת מכונה. ארגונים מוטי טכנולוגיה מרכיבים כבר כיום SUPERTEAMS - צוותים המשלבים עובדים ומכונות וממקסמים את הפוטנציאל העסקי. השילוב בין יצירתיות של קבוצות אנשים לחוכמת המכונה יוצר ערך גדול יותר לביזנס וקרקע פורה לצמיחת העובדים.

אג'יליות כבר אמרנו?

"אחד הדברים החשובים ביותר בכדי להמשיך להתקדם ולהצליח בקצב בו ארגונים מתנהלים כיום, הוא אג'יליות (זריזות וגמישות). אין ספק שכדי לעבור את השנה הזו ולקראת השנים הבאות - אג'יליות היא שם המשחק", מסבירה ברנובסקי. "את התכונה הזו ארגונים מפתחים ומטמיעים בתרבות שלהם. זאת בכדי לאפשר הסתגלות מהירה לשינויים בלתי צפויים, תגובה זריזה לסביבה החיצונית, גמישות בתהליכים, צורות עבודה אלטרנטיביות, מודלים עסקיים חדשים וריענון מהיר של האסטרטגיה והמיקודים".

התחזיות הן שבטווח של עשור קדימה, 47% מהמקצועות שאנו מכירים היום לא יהיו קיימים. סקר דלויט האחרון (2020), למשל, חושף כי הרוב המכריע של העובדים יצטרך לפתח שינוי משמעותי במיומנויות וביכולות האישיות שלו, בשלוש השנים הקרובות. רק כך אותם עובדים יוכלו להתמודד עם המקצועות החדשים שיווצרו על חשבון מקצועות שנשחקים ונעלמים, ולהתאים את עצמם לסביבה הטכנולוגית. "בעולם משתנה שבו מתקיימת היברידיזציה של מקצועות - מעסיקים יחפשו אנשים יותר 'עגולים', בעלי אוסף מגוון של יכולות וניסיון. אנשים המסוגלים להתנהל בעולם משתנה ולנוע במהירות מתפקיד לתפקיד ומפרויקט לפרויקט. בעולם האקדמי כבר מתחילים להכין את השטח ומציעים יותר ויותר מסלולי לימוד רוחביים חוצי פקולטות ודיסציפלינות, שבקצה שלהם יש חיבור ישיר להשתנות השוק העסקי", מספרת ברנובסקי.

מסע של קריירה

"התפקידים בעשור הנוכחי מגדירים מחדש את שוק העבודה - הם הופכים ליותר היברידיים ומורכבים ודורשים סט חדש ומשתנה של יכולות. שוק העבודה המתחדש מציע לנו שלל הזדמנויות להמציא את עצמנו מחדש, וכולנו צריכים ויכולים לסגל לעצמנו כישורים דיגיטליים ולהעשיר את סל היכולות שלנו. זה מאתגר, אבל יש בזה פוטנציאל להנאה מכל רגע ורגע במגרש המשחקים החדש שמציעים לנו ארגונים מתקדמים", אומרת ברנובסקי.

איפה זה פוגש אתכם ואיך אפשר לפתח את היכולות הללו ביום יום?

אחת הדרכים לצמוח ולהתפתח היא להיות סקרנים, להכיר אנשים מחוץ למעגלים הרגילים, כאלו שיכולים לפתוח לנו מבט אל עולמות חדשים, להוות עבורנו מודל, ולשרטט לנו דרכים חדשות להגעה מנקודה אחת לשנייה. עלינו לשאוף להתנסות בדברים חדשים ולאתגר את עצמנו, לסמן יעדי התפתחות ולבדוק בכל פעם מהם הכלים שדרושים לנו כדי לטפס לשלב הבא. "כיוון שכיום המגמה היא למנף הזדמנויות של צמיחת קריירה אופקית, ולאו דווקא התקדמות לינארית, אנשים צריכים לקפוץ על הזדמנויות להרחיב ולהעשיר את התפקיד שלהם ואף לנוע בין תפקידים", מסבירה ברנובסקי, "מה שיכול להפוך את היומיום בעבודה להרבה יותר מרגש, מעניין ומאתגר. ככל שנעשה זאת נחזק את הוורסטליות שלנו".

בתוך הדינמיות של עולם העבודה העתידי, התפקיד של כל אחד ואחת מאיתנו הוא לקחת אחריות אישית על מסלול הקריירה שלנו. למידה היא המנוע לצמיחה, כאשר מקורות למידה יכולים להיות קורסים, בלוגים, פודקאסטים, התחברות לקהילות מקצועיות וחשיפה לאנשים בתחומי הידע שמעניינים אותנו. זהו גם ליבו של הפרויקט הנוכחי שלנו באלביט, "נקודת מפגש" - המקנה לנשים צעירות ומוכשרות לחקור את האפשרויות שלהן, להיחשף לנשים אחרות מעולמות טכנולוגיים מגוונים ולהתחבר לסיפור האישי ולתפיסות תפקיד שונות.

היום שאחרי מחר באלביט מערכות

באלביט מערכות כבר נערכים ליישום המגמות העתידיות המוזכרות מעלה, כשהקורונה האיצה את התהליך. "כמי שמאמינים שהעובדים הם הנכס המשמעותי ביותר של הארגון, פיתחנו בתחילת משבר הקורונה תפיסה אסטרטגית שמטרתה לבנות חוסן אישי וארגוני - חידדנו את יכולות הלמידה וההתפתחות של עובדים, אימצנו וביססנו ערוצי תקשורת חדשים כדי לשמר את הדיאלוג, בנינו תוך כדי תנועה מודל עבודה היברידי ויצרנו מעטפת תמיכה וחיבוק מרחוק לעובדים ולמשפחתם", משתפת אותנו ד"ר שלי גורדון, סגנית נשיא למשאבי אנוש של קבוצת אלביט מערכות. "מגמות אלה כבר היו נוכחות טרום המשבר, אך הן הואצו בעקבותיו ודרשו מאיתנו להגיב במהירות למציאות המשתנה. לכולנו ברור שמגמות אלה יתבססו ויתרחבו, בד בבד עם המגמות הגלובליות של מיזוגים ורכישות מואצים, פיתוח המרחבים הווירטואליים, בניית מודל תעסוקה גמיש, פיתוח קריירות מגוונות והתמקדות בהכשרות חוצות דיסציפלינות".

שלי גורדון / צילום: שלמה שהם

כדי לבסס רוח ארגונית גמישה וזריזה ולהכין את עובדות ועובדי הארגון ליום שאחרי מחר, אלביט משקיעה בחיזוק הכשירות המקצועית והטכנולוגית שלהם. "מתחילת המשבר אנחנו עסוקים עוד יותר בתחום ההכשרות הניהוליות. אלו כוללות הסתכלות על מיומנויות של מנהיגות אדפטיבית, ניהול בסביבה דיגיטלית, יכולת ניהול תפוקות, שמירה על חוסן אישי וצוותי, יצירת תקשורת אפקטיבית, שמירה על מחוברות ומניעת שחיקה בעבודה", מספרת גורדון. "בתחום הכישורים המקצועיים יצרנו כנסי בינה מלאכותית לרוחב החברה, כחלק מתפיסת יתרון הגודל שלנו ותוך חשיפת העובדים למקצוע העתיד. זאת, בהמשך לזכייתנו במכרז של רשות החדשנות ומשרד הכלכלה, להקמת אקדמיה ללימוד מקצועות ה-AI עבור מהנדסות ומהנדסים המעוניינים לעשות הסבה מקצועית ולעבוד בתחומים אלו. גם הדרך לשמירת הקשר עם הלקוחות עברה שינוי, מטבע הדברים, חיזקנו מאד את העבודה מרחוק בכלים דיגיטליים - מניהול סיכונים, דרך הצעת ערך ועד הדגמות ותערוכות וירטואליות.

"כארגון שמעסיק יותר מ-17 אלף עובדים בארץ ובעולם, אנחנו לא שוקטים על השמרים בתקופה הזו וכבר נמצאים עם הפנים ליום שאחרי. משבר הקורונה דרש מאיתנו הסתכלות עמוקה ובחינה של מה נרצה לשמר ומה לחזק או לעצב, כדי להתאים לעולם החדש. מאז ומתמיד היינו ארגון בעל אוריינטציה למחר ועוסק באופן מתמיד בשאלה 'איך לייצר ערך בעתיד ולא רק למקסם את ההווה?'. התקופה הנוכחית הראתה לכולנו עד כמה זה רלוונטי ביותר ויותר תחומים, ועד כמה כבר אי אפשר לעשות זאת ללא תוכנית האצה בכל הקשור לדיגיטציה ובינה מלאכותית". מסכמת גורדון.

כתבות נוספות

ההרשמה נסגרה

תקנון
X

שיתוף

סגירה