המגפה גרמה לקפיצה במגוון רחב של כלים טכנולוגיים / צילום: Shutterstock

המגפה גרמה לקפיצה במגוון רחב של כלים טכנולוגיים / צילום: Shutterstock

המגפה שיבשה את המציאות, אבל האיצה את טכנולוגיות המחר

אנחנו חיים ונושמים טכנולוגיה, החל מהסמארטפון שבכף היד שלנו וכלה בלמידה מרחוק או ניהול פגישות דרך פלטפורמות דיגיטליות. הקורונה הבהירה לנו דבר אחד: ללא כלים טכנולוגיים היינו משותקים והמגפה לקחה אותם צעד קדימה ● "העתיד התקרב בזכות הקורונה, הפיתוחים החדשניים שאנשים יביאו לעולם ייגעו בכל אספקט בחיים שלנו"

הכתבה בשיתוף אלביט מערכות

כבר שנים שקשה לנו לתאר את היום יום שלנו ללא טכנולוגיה. כשלכמה דקות קורס החשמל בשכונה - אנחנו מרגישים אבודים, לא יכולים לחמם את הבית, לטגן חביתה על הכיריים החשמליות או לשחק בקונסולה, ומודים על שאריות הסוללה של הטאבלט או הסמארטפון שמאפשרים לנו להתעדכן בצפי של תיקון התקלה. המגפה, ששיבשה לכולנו את המציאות, גרמה לעוד קפיצה במגוון רחב של כלים טכנולוגיים וחידדה את הנחיצות שלה כדי גם לעזור לנו להתגבר על הנחיתות מול הטבע.

"הקורונה הביאה אותנו להמציא את עצמנו מחדש ולהתמודד עם עולם מקביל שלא ידענו או לא האמנו לפני כן שיכול להתקיים", אומרת איילת משיח, ראש מינהל בינה וראייה ממוחשבת ו- CTO אלגוריתמיקה באלביט מערכות , "מתחילת המגפה, העולם הטכנולוגי פרש בפנינו המון כלים שעד אז היו בשימוש של מעטים ואיפשר לנו להתמודד עם הריחוק החברתי והשהייה בבתים. בראשם - היכולת לנהל תקשורת בשלט רחוק". ואכן, הצורך שלנו בתקשורת זלג לכל התחומים - החל משוק העבודה, דרך מוסדות החינוך ועד לתחום הבריאות. כאשר בכל נישה, ניסו חברות טכנולוגיות לייצר את הטוויסט למוצרים שלהם כדי שיתאימו לעולם החדש.

איילת משיח / צילום: באדיבות איילת משיח

באלביט מערכות, כחברה ביטחונית, לא היה מובן מאליו לעבור לפלטפורמות עבודה מרחוק אבל כמו בכל תחומי העשייה של החברה - אנשיה מצאו פתרונות כדי להתאים לצרכים שעלו. "פיתחנו ומתחנו את התשתיות של המוצרים מול הלקוחות שלנו ויצרנו כלי עבודה טכנולוגיים חדשים שמאפשרים לנו לעבוד קרוב - גם מרחוק", אומרת שחר ומספרת שמעבר להתמודדות עם הנחיות העבודה תחת התו הסגול כמעסיק, אלביט ניצלה את היכולות שלה כדי לסייע במאבק מול הקורונה.

"הבנו שמעבר לתשתיות המתקדמות שלנו - יש לנו הון אנושי בעל ידע ומיומנויות שיכול לייצר פתרונות חדשניים בזמן אמת והתגייסנו למאבק העולמי בקורונה. מתחילת המגפה, עסקנו בייצור פתרונות בתחום ההנשמה, בהקמת מערכת לניהול יעיל של משאבים בבתי חולים, בפיתוח מערכת לניטור תסמינים רפואיים מרחוק במטרה להגן על הצוותים הרפואיים ובהסבת טיסת מטען לטובת השבת מאות מטיילים מהודו לארץ".

עברנו את משוכת ההסתגלות

"אלביט היתה בין הראשונות שנקראה לדגל כדי לסייע במאבק הלאומי בקורונה, ולאורך כל השנה - בין אם בפיתוחים לזיהוי המחלה על ידי טיפת זיעה ובין אם לכלים פשוטים יותר, התחדדה ההבנה שההישענות על כלים טכנולוגיים אפשרה, ולמעשה, עדיין מאפשרת לנו לחיות חיים סמי-נורמליים תחת מגבלות הקורונה", אומר אלון סטופל, סמנכ"ל והמדען הראשי של אלביט מערכות. "עם ההנגשה של הכלים והפיתוחים הטכנולוגיים, ראינו איך מהר מאד הם הפכו להיות חלק מהשגרה של ילדי כיתות א'-ב' ולא רק של בעלי תפקידים שמנהלים שיחות עם קולגות או לקוחות מחו"ל. הם אפשרו למידה, חוויה, שמירה על קשר עם חברים, עם המורים ועם סבא וסבתא. לאורך כל השנה הזו, הבן שלי שלומד בכיתה ח' המשיך ללמוד בזום ואפילו את שיעורי הפסנתר שלו קיים מהבית במהלך הסגרים. את עצמי, מצאתי עובד שעות ארוכות מחדר העבודה שלי בבית כשיש לי את כל כלי העבודה שנחוצים לי. השבוע, קיימתי מהבית ישיבות עם כל סמנכ"לי הטכנולוגיות של אלביט בעולם ועם קולגות מאלביט UK. אני מוצא את דרך התקשורת הזו כמאוד יעילה, היא חוסכת הרבה זמן ושימוש במשאבים. כמובן שחסרים לנו המינגלינג ושיחות החולין, אבל כנס שפעם היה מורכב להפיק והצריך להטיס אליו משתתפים מכל קצוות הגלובוס - אפשר לערוך היום תוך כמה שעות".

אלון סטופל / צילום: רוני פרל

"אין תחליף למפגשים פנים אל פנים, אבל המעבר לשימוש המואץ בטכנולוגיה יצר ניצול יעיל יותר של הזמן, ושיפר את היכולת שלנו לייצר ולשמר קשר אישי גם במדיום שנחשב מנוכר", מסכימה שחר, "ילדים, בני נוער ואפילו אנשים מבוגרים מאד עברו את משוכת ההסתגלות. אני מאמינה שלא נחזור אחורה. ברמה הארגונית, אנחנו מרגישים שעל גבי הקורונה על כל חסרונותיה - יצרנו עולם פתוח ושיתופי יותר".

הטכנולוגיה מעצבת חיים

"אני חושב שאם פעם נראה שהכלים והפיתוחים הטכנולוגיים שמורים לאנשי הייטק ולמדינות מתקדמות מאד, הרי שהיום ברור לנו שהיכולות הטכנולוגיות מעצבות את החיים שלנו ואת האופן שבו נחייה", אומר סטופל, "העתיד התקרב בזכות הקורונה, הפיתוחים החדשניים שאנשים יביאו לעולם יגעו בכל אספקט בחיים שלנו - באופן הלמידה, בצורת הבילוי וההזמנות, בעבודה ובניהול הבית. "מי שתבחר או יבחר ללמוד טכנולוגיה ישפיע על העתיד של כולנו וכדי שהעתיד יבטא את הצרכים הרב גוניים ויתאים לכולם, אני מאמין שאנחנו צריכים בתחום הזה גם מגוון של נשים וגם של אנשים מכל קשת האוכלוסייה.

"ברמה העסקית, לשם נשואות העיניים שלנו ולשם אנחנו מנתבים את ההשקעות שלנו. זה יכול להיות בתחומים שנחשבים יותר צבאיים וביטחוניים - כמו סימולטור טיסה שמאפשר לטייסים לבצע אימונים בתנאי מזג אוויר קיצוניים שלא קיימים בארץ או שלא היינו מאפשרים להתאמן בהם בשל הסכנה הכרוכה בכך; או בפיתוח משקפת רבודה - תחום שאנחנו מובילים בעולם ומשמש חיילי ח"יר להתנהלות זהירה ומיטבית בזירת הקרב, אבל אנחנו לא עוצרים שם".

הטכנולוגיה שמשמשת לקוחות בזירה הביטחונית מתפרשת ומותאמת בשנים האחרונות לעולמות הפנאי והבית. כך, למשל, פיתוחים כמו משקף לרוכבי אופניים או מטיילים שמעדכן אותם על מדדי הגוף שלהם, או לווייני תקשורת שמחברים בינינו, לווייני ניווט שמאפשרים לנו לדעת מה הדרך המהירה ביותר להגיע ליעד המבוקש או שיאפשרו לנו תכנון מיטבי של הטיולים שלנו. "הטכנולוגיה כל כך רלוונטית שאנחנו כבר לא שמים לב שהיא כאן. בימים אלה אנחנו באלביט לדוגמה מדייקים זיהוי של מזיקים בעולם החקלאות ועצירתם בזמן כדי לשפר איכות ותפוקה ולמנוע פגיעה בעשרות דונמים של גפנים או מטעי אבוקדו", מספר סטופל.

בשורה התחתונה, כדי למצוא עוד פתרונות לבעיות שעולות מהשטח, לשפר את חוויית החיים שלנו, להשפיע על התפתחות התרבות והחברה שלנו בעתות חירום ובזמנים של שגרה - שווה להשקיע כבר היום בטכנולוגיות ובטכנולוגים של המחר.

כתבות נוספות

ההרשמה נסגרה

תקנון
X

שיתוף

סגירה