בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% • האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא • ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי • אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה • וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו במגמה מעורבת: הנאסד"ק השיל מערכו 0.3%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.1% וה-S&P 500 ירד ב-0.2%.

מניות השבבים וה-AI ננעלו במגמה מעורבת: אנבידיה  ירדה ב-0.3%, AMD  קפצה ב-2%, סופר מיקרו  צללה בכ-5% וקוואלקום  ירדה ב-0.7%.

21:27

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים במגמה מעורבת. הנאסד"ק יורד ב-0.1%, ה-S&P 500 נסחר סביב רמות הבסיס והדאו ג'ונס נסחר במגמה דומה.

מניית מאנדיי.קום  ממשיכה במומנטום החיובי ונסחרת בעליות שערים לאחר שפרסמה דוחות חזקים לרבעון. בחמישה ימי המסחר האחרונים, המניה זינקה בכ-25%.

באופנהיימר מציינים את התחזית החזקה שהציגה החברה להמשך השנה: "הנהלת מנדיי סיפקה תחזית גבוהה מהצפוי לרבעון הבא והעלתה את תחזיותיה לשנת 2024 כולה. אנו מעודדים ורצף עקבי של הפתעות חיוביות בתוצאות, עם שיעורי צמיחה ותזרים מזומנים חריגים לטובה בהשוואה לשאר חברות הצמיחה הישראליות, וצופים המשך לתהליך זה. אנו מדרגים את המנייה בהמלצת תשואת יתר תוך העלאת מחיר יעד מ-240 דולר ל-250 דולר, בהתבסס על מכפיל 10 לתחזית הכנסות 2025, עדיין דיסקאונט לתמחור חברות צמיחה רווחיות במגזר התוכנה בענן. מניית מאנדיי נמנית על רשימת המומלצות "ישראליסט" של מחלקת המחקר אופנהיימר ישראל ומהווה להערכתנו את סיפור הצמיחה המרשים במיוחד, עם שילוב נדיר של שיעורי צמיחה ורווחיות גבוהים ותמחור נוח גם על בסיס מכפילי תזרים מזומנים".

20:41

לאחר שריכזו עניין השבוע, מניות המם AMC  ו-גיימסטופ  צוללות בכ-10% ו-22% בהתאמה. בתחילת השבוע, ציוץ בטוויטר עם איור של איש במהלך משחק וידאו רוכן קדימה, כמו נדרך לקראת פעולה, גרר תגובה חדה במיוחד בשורה של מניות. אמנם הציוץ לא הזכיר שם של אף מניה, אך ייתכן שהצייצן רצה לרמוז לעוקביו על חברה ספציפית - מניית רשת חנויות למכירת משחקי מחשב - גיימסטופ. הציוץ הזה הספיק כדי להזניק את המניה בעשרות אחוזים בתוך דקות בתחילת השבוע, אך בשני ימי המסחר האחרונים היא ירדה בחדות.

19:27

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות: הנאסד"ק עולה ב-0.1%, ה-S&P 500 עולה בשיעור דומה והדאו ג'ונס מוסיף לערכו 0.2%.

במסגרת עונת הדוחות, וולמארט  מזנקת בחדות ונסחרת בשיא כל הזמנים לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות: הרווח למניה הסתכם בכ-60 סנט למניה לעומת התחזית שעמדה על 52 סנט למניה. הכנסות החברה הסתכמו לכ-161.5 מיליארד דולר לעומת 159.9 מיליארד דולר. במקביל, החברה דיווחה כי היא צפויה לעמוד בתחזית שלה להמשך השנה עם צמיחת מכירות נטו של 3% עד 4% ולרווח מתואם למניה של בין 2.23 ל-2.37 דולר. 

18:58

בורסות אירופה ננעלו בירידות שערים. מדד הקאק הצרפתי ירד ב-0.6%, הדאקס השיל מערכו 0.7% והפוטסי הבריטי ירד ב-0.1%.

17:48

המגמה החיובית בוול סטריט נמשכת. הדאו ג'ונס עולה ב-0.2% ושובר את שיא כל הזמנים כשנסחר לראשונה מעל 40,000 נקודות.

נייס  הישראלית צוללת בוול סטריט לאחר שברק עילם, מנכ"ל חברת התוכנה, הודיע הבוקר (ה') כי הוא פורש מתפקידו. מדובר במנכ"ל החברה השנייה בגודלה מבחינת שווי שוק בבורסה בת"א. עילם כיהן בתפקידו כ-10 שנים וכ-25 שנים בחברה בסך הכל והיה "מלך השכר של בורסת ת"א".

17:15

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה בעליות קלות. הנאסד"ק עולה ב-0.1%, ה-S&P 500 עולה ב-0.2% והדאו ג'ונס נסחר בשיעור דומה.

מניית מטא  נסחרת בירידות שערים לאחר שמוקדם יותר דווח כי חברת האם של פייסבוק, עומדת בפני חקירת ענק מצד האיחוד האירופי, בנוגע להפרות אפשריות של חוקי התוכן המקוון מטעם האיחוד האירופי הנוגעים לבטיחות ילדים.

מאקרו ארה"ב: הייצור התעשייתי ירד ב-0.4% בקצב שנתי בחודש אפריל. בחודש הקודם המדד עלה ב-0.1%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות. התשואה לשנתיים עולה ב-4 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.78% והתשואה על אג"ח ל-10 שנים עולה קלות לרמה של 4.36%.

16:30

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים במגמה חיובית: הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס, ה-S&P 500 עולה ב-0.1% והדאו ג'ונס עולה בשיעור דומה.

15:05

במסחר המוקדם בוול סטריט, החוזים העתידיים נסחרים כעת ביציבות סביב מדדי הבסיס. 

השאלה שמעסיקה את וול סטריט השבוע היא איך קרה שגיימסטופ מרכזת שוב עניין. עם זאת, השאלה המעניינת יותר עשויה להיות מדוע היא הייתה עדיין רלוונטית בשבוע שלפניו. 

ביום שלישי, עלו מניות קמעונאית משחקי הווידאו גיימסטופ ב-60%, ל-49 דולר למניה, לאחר שכבר עלו ביום שני ב-74%. המניות של AMC Entertainment עלו ב-135% בשבוע, נכון לסגירה של יום שלישי. אתמול (ד') מניית גיימסטופ ו-AMC כבר איבדו כ-20% כל אחת.

כעת במסחר המוקדם משילות השתיים כ-10%.

ניתוח | מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים 

נאייקס  ספקית פתרונות חומרה ותוכנה לנקודות מכירה פרסמה תוצאות מאכזבות לרבעון הראשון 2024. החברה מייחסת את התוצאות ל"עונתיות רגילה" תוך שהיא השאירה על כנה את התחזית לשנת 2024 כולה.

ברבעון הראשון לשנת 2024 הציגה נאייקס הכנסות של 64 מיליון דולר, צמיחה שנתית של 22%, נמוך מהצפי. הרווח גולמי היה 43.8%, שיפור מול 34.1% לעומת הרבעון המקביל. הגידול נבע משיפור ברווחיות של מוצרי החומרה, כתוצאה ממהלכי התייעלות שהחברה ביצעה. נאייקס הציגה ברבעון EBITDA מתואם של 3.6 מיליון דולר, שיפור מול הרבעון המקביל אך נמוך מהצפי של 6 מיליון דולר.

נאייקס שמרה על תחזיתה ל-2024; למרות הפספוס ברבעון הראשון החברה השאירה את תחזיתה על כנה להמשך השנה והיא צופה הכנסות בטווח של 325 -335 מיליון דולר. החברה צופה צמיחה של לפחות 38% בהכנסות לעומת שנת 2023. נאייקס צופה EBITDA בטווח של 30 -35 מיליון דולר. 

באופנהיימר משמרים את המלצתם הנייטרלית על "Perform". 

13:55

מטא , חברת האם של פייסבוק, עומדת בפני חקירת ענק מצד האיחוד האירופי, בנוגע להפרות אפשריות של חוקי התוכן המקוון מטעם האיחוד האירופי הנוגעים לבטיחות ילדים, כך פורסם היום (ה').
הנציבות האירופית פרסמה בהצרה כי היא חוקרת את הפלטפורמות פייסבוק ואינסטגרם, שתיהן בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים", כך לפי CNBC. 

13:40

בהמשך להודעת הפרישה של מנכ"ל נייס, החברה פרסמה לפני דקות אחדות את תוצאותיה הרבעוניות ואלה היו תוצאות טובות, אך תחזית מעורבת להמשך השנה. נייס  רשמה ברבעון הראשון של שנת 2024 רווח מתואם של 2.58 דולר למניה על הכנסות של 659.3 מיליון דולר, בעוד האנליסטים ציפו שתדווח על רווח מתואם של 2.45 דולר למניה על הכנסות של 655.4 מיליון דולר. מדובר בגידול של 27% בשורה התחתונה ו-15% בשורה העליונה. החברה גם מציינת כי ההכנסות שלה מתחום הענן צמחו ב-27% לרמה של 468.4 מיליון דולר. 

12:55

ברק עילם, מנכ"ל חברת התוכנה נייס , פורש מתפקידו. מדובר במנכ"ל החברה השנייה בגודלה מבחינת שווי שוק בבורסה בת"א. עילם כיהן בתפקידו כ-10 שנים וכ-25 שנים בחברה בסך הכל והיה "מלך השכר של בורסת ת"א". עלות העסקתו בשנה האחרונה עמדה על כ-90 מיליון שקל.

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו וישתף עולה בתהליך החפיפה

11:16

לאחר פתיחה רגועה, המסחר באירופה עובר לירידות שערים - מדד קאק הצרפתי ומדד פוטסי הבריטי משילים כ-0.4%, מדד דאקס הגרמני יורד ב-0.1%. 

מחירי הנפט עולים הבוקר וזאת בעקבות סימון על ביקוש גובר בארה"ב. נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעלייה של כ-0.4% וב-83 דולר לחבית, הנפט האמריקאי ב-78.9 דולר. 

10:20

באסיה, בעקבות העליות אתמול בוול סטריט, נרשמו הבוקר עליות שערים: מדד ניקיי עלה ב-1.4%, מדד שנגחאי ב-0.5%, הנג סנג הוסיף 1.6% ומדד קוספי עולה ב-0.9%. 

המסחר באירופה נפתח הבוקר בירידות קלות של כ-0.2% במדדים המובילים. 

08:45

באסיה, בעקבות העליות אתמול בוול סטריט, נרשמות הבוקר עליות שערים: מדד ניקיי עולה ב-0.8%, מדד שנגחאי ב-0.5%, הנג סנג מוסיף 1.6% ומדד קוספי עולה ב-0.9%. 

החוזים עתידיים בוול סטריט עולים הבוקר בכ-0.2%. 

אתמול בוול סטריט, נתוני האינפלציה בארה"ב שהתפרסמו לפני פתיחת המסחר הפיחו אופטימיות אצל המשקיעים לגבי הקדמתה האפשרית של הורדת הריבית. וכך מדדי וול סטריט ננעלו בעליות. מדד נאסד"ק שעלה ב-1.4% ו-S&P 500 ב-1.2% שברו את שיא כל הזמנים. הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וננעל במרחק נגיעה משיאו.

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת 

אתמול לאחר הנעילה נחשפה סוף סוף המניה שאותה רכש וורן באפט. זוהי חברת הביטוח צ'אב  (Chubb). לפי המסמכים שהוגשו לרשות לניירות ערך, באפט רכש 26 מיליון מניות של החברה ובשווי של 6.7 מיליארד דולר. זוהי ההחזקה התשיעית בגודלה של ברקשייר האת'ווי . מניית צ'אב עלתה במסחר המאוחר בכ-8%. 

בסתר ובמשך שני רבעונים, הגדילה ברקשייר את הפוזיציה שלה במניית צ'אב תוך שהיא נהנית מסודיות שהוענקה לה על ידי הרשות לניירות ערך (SEC) לגבי זהות הנרכשת. היו רבים שניחשו שהרכישה הסודית היא של מניית בנק כלשהו, כי לפי הדוח הרבעוני של ברקשייר, החזקות החברה בבנקים, חברות ביטוח ופיננסים זינקו השנה בכ-1.4 מיליארד דולר לאחר תוספת של 3.6 מיליארד דולר בשנה שעברה. 

נדיר שברקשייר מבקשת סודיות שכזאת, הפעם האחרונה בה ביקשה סודיות היתה ברכישת מניות שברון  וורייזון  לפני כארבע שנים.

ההשקעה (הסודית) החדשה של וורן באפט 

מניית מאנדיי.קום זינקה אתמול ב-21% לאחר שהחברה עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון הראשון והעלתה את התחזית השנתית שלה. מאנדיי ייצרה ברבעון 92 מיליון דולר מפעילות שוטפת ותזרים מזומנים חופשי של 89.9 מיליון דולר.

שתי חברות המם המדוברות מתחילת השבוע, גיימסטופ  ו-AMC  ירדו אתמול ב-20%. אבל התופעה חזרה. שלוש שנים אחרי שהטריפו את וול סטריט וגרמו להפסדים של מיליארדי דולרים לקרנות גידור - מניות המם חוזרות ובגדול.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בסיגמא מוציא את האוויר הנפוח מהבלון. לדבריו, "זה יותר גימיק, תמיד יהיה כוכב תורן אבל כולנו יודעים שאין בזה שום מהות, הסוף ידוע מראש וכולנו יודעים איך זה ייגמר. אני חושב ששוק ההון מיועד להשקעה ולא להימורים. לא חסרים מקומות שבהם ניתן להמר".

מניות נוספות שריכזו אתמול עניין בוול סטריט: בואינג שירדה לאחר שבית משפט בארה"ב קבע שהחברה הפרה את תנאי ההגנה עליה מפני תביעות שקשורות להתרסקויות הטרגיות של מטוסי 737 מאקס. בואינג שחשופה עתה לתביעות, מכחישה כמובן.

דל טכנולוג'יס  זינקה לאחר שבמורגן סטנלי העלו את מחיר היעד של המניה. החברה צפוייה להמשיך במומנטום חיובי אצל לקוחותיה התאגידיים, וזה כולל ביקוש לשרתי בינה מלאכותית.

מניית יצרנית המכוניות החשמליות הסינית, ניאו  ירדה למרות שג'יי.פי.מורגן שידרגה את המלצתה לגביה. בחברה צופים שהמניה תהנה מתמריצי ממשלת סין ומשירותי המצברים שהחברה יזמה. 

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה 

בשוק החוב בארה"ב תשואות האג"ח נסחרו במגמת ירידה לאחר פרסום נתוני האינפלציה. התשואה ל־10 שנים ירדה  בכ-7 נקודות בסיס ל-4.35%, הירידה השלישית הרצופה, באג"ח הממשלתית לשנתיים עמדה התשואה על 4.8%.

בעוד מדדי וול סטריט נסחרים בשיאים מחיר הזהב הוסיף ועלה ב-1.2% אתמול, החוזה העתידי נסחר ב-2,390 דולר לאונקיה. גם מחירי מטבעות הקריפטו זינקו, הביטקוין עלה ב-7% ל-65,772 דולר למטבע אחד והאת'ריום ל-3,007 דולר. מחיר הקקאו מזנק ב-6% ל-7,781 דולר לטון.

מחירי הנפט נסחרו ביציבות, 78 דולר לחבית נפט אמריקאי ו-82 לנפט מסוג ברנט. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ציין כי מחיר חבית נפט מסוג ברנט הוסיף לרדת בשבוע החולף, בניגוד למחיר הנפט WTI שעלה מעט, כשהסיבה לפער היא כנראה ירידת מלאי הנפט המסחרי בארה"ב. במקביל, מחיר הגז הטבעי עלה בארה"ב, ולהערכת בפמן ימשיך במגמת עלייה לנוכח מדיניות הממשל האמריקאי.

מאקרו - מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל פורסם אתמול אחר הצהריים. המחירים עלו החודש ב-0.3% וב-3.4% ב-12 החודשים האחרונים, וזאת לעומת צפי לעלייה חודשית של 0.4% ולעלייה שנתית של 3.4%. זוהי התקררות לעומת החודש הקודם בה נרשמה אינפלציה של 3.5%. נזכיר שבמשך ארבע פעמים ברציפות, הנתונים הפתיעו והיו גבוהים מהתחזיות.

יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות מזרחי טפחות בתגובה למדד: "ההפתעה היום מהווה משב רוח דפלציוני מרענן. אבל חשוב לשים לב שהנטייה לכיוון 0.3% הייתה גבולית קצת. ורוב האינדיקציות האחרות (שינוי שנתי, ליבה) עומדות בצפי".

"למרות האמור לגבי נתוני האינפלציה הבינוניים, בתוספת ההפתעה כלפי מטה בנתוני המכירות הקמעונאיות, כנראה שכן יש פה איזו נורת אזהרה קלה שנדלקת עכשיו בחדר הבקרה של הפד".

בגוש האירו פורסמו מספר נתוני מאקרו ובהם התמ"ג, שצמח ב־0.3% ברבעון הראשון של השנה, בהתאם לתחזיות. הייצור התעשייתי עלה ב־0.6% בחודש מרץ, גבוה מעט מהתחזיות.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, סבור כי הנתונים הכלכליים באירופה משתפרים. "החדשות ביבשת חיוביות - כמו בגוש האירו, גם בבריטניה נרשמה צמיחה חיובית אחרי שני רבעונים של נתון שלילי. המכירות הקמעונאיות מתאוששות וקצב הגידול השנתי שלהן הפך לחיובי. מדד מנהלי הרכש הכולל עלה באפריל לרמה הגבוהה מאז אמצע 2023", ציין.

לדברי זבז'ינסקי, "השיפור בכלכלות האירופיות על רקע המשך התמתנות באינפלציה והורדת הריבית, עשוי ליצור תנאים תומכים יותר לשוקי המניות מחוץ לארה"ב, שבה קיים סיכון מסוים לסטגפלציה". במיטב "לא חושבים שלתרחיש של סטגפלציה בארה"ב יש סיכוי גבוה להתממש, אך הנזק שלו לכלכלה ולשווקים עלול להיות גבוה. על הרקע הזה, לשווקים באירופה קיים כעת יתרון על פני ארה"ב".

ביפן, התוצר הגולמי של יפן ירד ב-0.5% ברבעון הראשון, וזאת בעקבות האינפלציה הגבוהה במדינה שהקטינה את הצריכה הפרטית. 

באוסטרליה שיעור האבטלה עלה החודש ל-4.1% לעומת צפי של 3.9%. 

אופטימיות לכלכלה האמריקאית ולהורדת הריבית: סקר מנהלי הקרנות שערך בנק אוף אמריקה מציג את הנתונים האופטימיים ביותר מאז נובמבר 2021, בציפייה להורדת ריבית בארה"ב.

לפי נתוני הסקר, 8 מתוך כל 10 משתתפים צופים הורדת ריבית במחצית השנייה של השנה ושוללים אפשרות למיתון. עוד עולה כי רמות המזומן בקרנות הללו ירדו ל־4%, שפל של שלוש שנים, ואילו ההחזקה במניות היא הגבוהה ביותר מאז ינואר 2022.

רוב המשתתפים בסקר, 56%, צופים תרחיש של "נחיתה רכה" בכלכלה האמריקאית, ורק 11% צופים "נחיתה קשה", לעומת שיא של 30% שצפו זאת באוקטובר שעבר. בין המשתתפים בסקר, המיעוט שצופה מיתון סבור שיתרחש במחצית הראשונה של 2025.